Spenderar 192 miljoner på Vasaloppet

Vasaloppet och rekord i alla former, det vet ni. Nu finns det nya siffror på det. Drygt 70 000 gör av med 192 miljoner kronor.
Vinter som sommar, på hjul eller ej, Mora och motionärer är ett lyckligt äktenskap som genererar Dalarna 192 miljoner kronor.

 

Vintern är på ingång och Vasaloppets vintervecka 2014 kommer allt närmare. I år väntas fler besökare än någonsin.

Betydelsen är nu bevisad. En undersökning visar att drygt 70 000 deltagarna och dess medföljare under 2013 års vintervecka spenderade över 192 miljoner kronor under vistelsen i tre Vasaloppskommuner, Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.

Drömmer om eget Vasalopp

Tillsammans med sommarens arrangemang ger Vasaloppets olika lopp en årlig turistekonomisk effekt på över en kvarts miljard kronor.

Inte undra på att många kommunalråd drömmer om ett eget Vasaloppet eller åtminstone något liknande.

Mätningen har gjorts av undersökningsföretaget Rubin Research och gäller för perioden 22 februari till 3 mars 2013. Hänsyn har tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Inte heller träningsläger.

Siffrorna visar att Vasaloppet inte bara är en motor för idrottsrörelsen och folkhälsan i Sverige utan också för näringen i regionen.

"Vi kan locka fler"

- Det är otroligt glädjande att allas insatser från invånare, politiker och näringsliv ger så mycket tillbaka. Vår ambition är att fortsätta bidra till en positiv utveckling i regionen och när vi nu har en etablerad verksamhet under hela året kan vi säkerligen få ännu fler att våga satsa och skapa ett utökat utbud längs arenan, säger Vasaloppets vd Anders Selling.

Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse.

Den totala bruttoomsättningen har ökat med 67 procent sedan första mätningen 2009. Tidigare undersökningar visar att motsvarande summa för sommararrangemangen 2012 uppgick till ca 60 miljoner kronor och tillsammans blir den årliga turistekonomiska effekten av Vasaloppets arrangemang således över 252 miljoner kronor (konsumtionen av lokala deltagare och publik ej inkluderad).

Många från utlandet

Några utdrag från undersökningen:

• Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse.

• Bryter man omsättningen för vinterveckan 2013 på olika geografiska målgrupper kan man se att övriga Sverige’ (ej lokalt boende) står för lejonparten med 164,4 miljoner, de norska gästerna för 9,6 miljoner och övriga utländska gäster för 18,1 miljoner.

Personliga konsumtionen ökar

• Deltagarna stannade i snitt tre dagar och två nätter i regionen medan den del av publiken som reste till evenemanget utav rent intresse, utan att själva delta eller som medföljare till annan deltagare, tillbringade i genomsnitt 4,7 dagar och 4,5 nätter i regionen

• Totalt sett konsumerade den genomsnittlige respondenten cirka 738 kr per person och dygn utöver boendekostnaden. 2011 var samma siffra 660 kronor och sedan 2009 har den personliga konsumtionen ökat med över 60 procent.

• 89 procent svarar att de skulle kunna tänka sig att besöka regionen under sommartid.

Dan Persson

ons, 2014-01-08 18:40

1. Mer än så.

varje person som genomför ett Vasalopp lägger i genomsnitt ca 30.000 kronor på detta.

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

I veckan tillkännagav Svenska Spel hur kampanjen Gräsroten ger svensk idrott 50 miljoner. Men inte nog med det. Sedan 2016 har Svenska Spel bidragit med 10 000 kr per månad under fotbollssäsongen till olika samhällsinsatser i de allsvenska klubbarna via prispengar från Månadens spelare. Under 2019 har också Månadens spelare i Superettan fått skänka sina prispengar till samhällsengagerande projekt. Totalt handlar det om 300 000 kr

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Konkurrensen om tv-rättigheter till sport är skarp. När väl kanalerna har gjort sin erövringar kommer nästa kamp – att hitta medarbetare. Sportvärlden i Sverige är inte helller så stor så konkurrensen om dugligt folk pågår alltid. Senaste nytt:. Alexander Axén lämnar, enligt Fotboll Direkt, tv-jobbet på C More för konkurrenten Discovery. Och där uppges att Jens Fjällström ska vara klar för en come-back.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.