Spenderar 192 miljoner på Vasaloppet

Vasaloppet och rekord i alla former, det vet ni. Nu finns det nya siffror på det. Drygt 70 000 gör av med 192 miljoner kronor.
Vinter som sommar, på hjul eller ej, Mora och motionärer är ett lyckligt äktenskap som genererar Dalarna 192 miljoner kronor.

 

Vintern är på ingång och Vasaloppets vintervecka 2014 kommer allt närmare. I år väntas fler besökare än någonsin.

Betydelsen är nu bevisad. En undersökning visar att drygt 70 000 deltagarna och dess medföljare under 2013 års vintervecka spenderade över 192 miljoner kronor under vistelsen i tre Vasaloppskommuner, Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.

Drömmer om eget Vasalopp

Tillsammans med sommarens arrangemang ger Vasaloppets olika lopp en årlig turistekonomisk effekt på över en kvarts miljard kronor.

Inte undra på att många kommunalråd drömmer om ett eget Vasaloppet eller åtminstone något liknande.

Mätningen har gjorts av undersökningsföretaget Rubin Research och gäller för perioden 22 februari till 3 mars 2013. Hänsyn har tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Inte heller träningsläger.

Siffrorna visar att Vasaloppet inte bara är en motor för idrottsrörelsen och folkhälsan i Sverige utan också för näringen i regionen.

"Vi kan locka fler"

- Det är otroligt glädjande att allas insatser från invånare, politiker och näringsliv ger så mycket tillbaka. Vår ambition är att fortsätta bidra till en positiv utveckling i regionen och när vi nu har en etablerad verksamhet under hela året kan vi säkerligen få ännu fler att våga satsa och skapa ett utökat utbud längs arenan, säger Vasaloppets vd Anders Selling.

Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse.

Den totala bruttoomsättningen har ökat med 67 procent sedan första mätningen 2009. Tidigare undersökningar visar att motsvarande summa för sommararrangemangen 2012 uppgick till ca 60 miljoner kronor och tillsammans blir den årliga turistekonomiska effekten av Vasaloppets arrangemang således över 252 miljoner kronor (konsumtionen av lokala deltagare och publik ej inkluderad).

Många från utlandet

Några utdrag från undersökningen:

• Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse.

• Bryter man omsättningen för vinterveckan 2013 på olika geografiska målgrupper kan man se att övriga Sverige’ (ej lokalt boende) står för lejonparten med 164,4 miljoner, de norska gästerna för 9,6 miljoner och övriga utländska gäster för 18,1 miljoner.

Personliga konsumtionen ökar

• Deltagarna stannade i snitt tre dagar och två nätter i regionen medan den del av publiken som reste till evenemanget utav rent intresse, utan att själva delta eller som medföljare till annan deltagare, tillbringade i genomsnitt 4,7 dagar och 4,5 nätter i regionen

• Totalt sett konsumerade den genomsnittlige respondenten cirka 738 kr per person och dygn utöver boendekostnaden. 2011 var samma siffra 660 kronor och sedan 2009 har den personliga konsumtionen ökat med över 60 procent.

• 89 procent svarar att de skulle kunna tänka sig att besöka regionen under sommartid.

Dan Persson

ons, 2014-01-08 19:40

1. Mer än så.

varje person som genomför ett Vasalopp lägger i genomsnitt ca 30.000 kronor på detta.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.