114 miljoner såg Super Bowl-finalen

Super Bowl hade i snitt 114.4 miljoner amerikanska TV-tittare, vilket är rekord för ett TV-program i USA, enligt marknadsundersökning institutet Nielsen.
Hjälten i New England Patriots, Tom Brady med sin son Benjamin, under segerparaden i Boston. Foto: Winslow Townson, AP Photo/TT

 

Att New England Patriots vann med 28-24 efter att högdramatisk final och lyckades stoppa Seattle Seahawks på mållinjen efter ett missat pass är historia. Men hur blev mediaresultatet? 

37 miljoner för 30 sekunder

Man börjar förstå att det finns företag som är beredda att betala 37 miljoner kronor (4.5 miljoner dollar) för en 30-sekunders reklamsnutt under Super Bowl. 

114.4 miljoner amerikanska TV-tittare innebär 2.2 miljoner fler än det tidigare rekordet från Super Bowl 2013. Antalet TV-tittare var som allra högst med 120.8 miljoner vid 21:45-22.00, östkusttid, då Patriots Quarterback Tom Brady började sin högdramatisk upphämtning efter att laget hamnade i ett underläge med 10 poäng. 

Matchen hade en TV-ranking om 45.5 vilket är de högsta siffrorna i Super Bowl sedan 1986 då Chicago Bears spelade mot New England Patriots. Även ”live streaming” av matchen hade ett snitt av 800 000 per minut och ett rekord av 1.3 miljoner samtidiga tittare, enligt Adobe Analytics.   

Konsten att behålla tittarna

Hur gick det för NBC att försöka behålla TV-tittarna över tio timmar för att kunna sälja så mycket reklam som möjligt? 

Det gick bra. Säsongspremiären av The Blacklist med James Spader snittade på 26.5 miljoner tittare. Det är det högsta antalet tittare av inspelade TV-serier sedan sista avsnittet av Friends (Vänner) 2004. Det ar bra med tanke pa The Blacklist började visas efter 22:30 östkusttid. 

Siffrorna till trots, vanlig fotboll blir mer och mer intressant för marknadsförare och är den sport som växer snabbast i USA. 

VM-finalen i fotboll där Tyskland slog Argentina med 1-0 efter extra tid och som kommenterades både på spanska och engelska hade 26.5 miljoner tittare i USA. 

Det är 10 miljoner tittare mer än medelsnittet per final match i de senaste National Basketball Association (NBA) och Major League Baseball’s (MLB’s) finalerna (World Series) som båda avgörs i bäst av sju matcher. 

Mats Lundberg

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.