Världshaven ur kameraögat

Att berätta om seglarnas blod, svett och tårar ute på världshaven är en utmaning i sig. Men det är Anna-Lena Elleds uppgift, hon är ombordreporter.
Anna-Lena Elled är ombordreporter på Team SCA, men utöver sina ordinarie uppgifter får hon hjälpa till med andra sysslor när så krävs.

 

Volvo Ocean Race vill få en större publik att längta efter berättelser från seglingsäventyret runt jorden fram till målgången i Göteborg. 

- Vi vill inspirera publiken till att interagera med det äventyr som det innebär att kappsegla runt jorden, säger Björn Alberts som är marknads- och kommunikationschef för Volvo Ocean Race och bosatt i Alicante där tävlingen har sitt högkvarter.

Låt dig imponeras

Men titta på den här statistiken från bevakningen från starten till den 3 mars: 

- Hittills har 34 688 artiklar publicerats om tävlingen på 3 707 hemsidor i 98 länder och på 38 språk.

- Sammanlagd TV-publik på 675 miljoner under de första två etapperna.  

- 7,5 miljoner visningar på Youtube.

- 400 procentig ökning i potentiell publik online jämfört med Volvo Ocean Race 2011-12.  

- Besökare: 3,6 miljoner besökare på volvooceanrace.com (141001 till 150211)

- 57 miljoner sidvisningar på volvooceanrace.com (141001 till 150211)

- 372 000 användare av Volvo Ocean Race-appen (Flest användare i Nederländerna, USA och Sverige)

- 171 000 spelare i Volvo Ocean Race-spelet

- 1,2 miljoner följare på Facebook 

- 62 000 följare på Twitter

- 68 000 prenumeranter på Youtube

- 38 000 följare på Instagram

Ett stort event i varje hamn

Det var just i Alicante som den pågående upplagan av tävlingen startade i oktober. Fem månader senare har båtarna kommit till Auckland och under de fyra etapper som avklarats har det varit svårt att förutse vilka rubriker som tävlingen ska skapa. 

Trots att segling inte är en stor internationell sport får Volvo Ocean Race idag ett stort genomslag i media världen över. Tävlingens längd och det faktum att man reser runt jorden gör att bevakningen blir stor både på lokal och internationell nivå. Evenemanget har alltid varit en höjdpunkt för seglingsintresserade men enligt Björn Alberts vill man nu nå en bredare publik och skapa ett större engagemang. 

- Att det skrivs många nyhetsartiklar om tävlingen är fortfarande viktigt men vi jobbar nu med att driva den uppmärksamheten till ett verkligt engagemang. Utöver enbart sportrapportering delar vi berättelser som gör att fans spenderar mer kvalitativ tid med racet.

Bilder via satelliter

Men det råder konkurrens i det dagliga mediabruset och det kan vara svårt att nå fram till människor från en segling ute på öppet hav som inte går att följa på plats. Samtidigt är seglarnas isolerade vardag ute på havet alltid full av episoder och känslor som handlar om mycket mer än vilket lag som leder med si och så många sjömil.

Vare sig det är piskande vind i iskalla hav eller stiltje och gassande sol vid ekvatorn så är tävlingen en stor påfrestning. 

Sedan den första upplagan av Volvo Ocean Race 1973-74 (då Whitbread Round the World Race) är det inte bara båtarnas utseende som förändrats. Även de första deltagarna, som mestadels var glada amatörer, hade kameror med sig ombord. Senare har båtarna kunnat skicka bildmaterial från havet och tack vare modern satellitkommunikation är det idag möjligt att förmedla vad de professionella seglarna upplever nästan utan fördröjning.  

I Volvo Ocean Race 2008-09 blev rollen som Onboard Reporter obligatorisk för alla lag. En reporter är en del av sitt lag, men utan att få segla båten. Vederbörande jobbar med att berätta vad som händer ombord med hjälp av filmer, stillbilder och textrapporter.

Konceptet är unikt inom idrotten och varit mycket framgångsrikt men inför 2014-15 har det utvecklats ytterligare.

Skickar filmer, bilder, skriver bloggar 

- Tidigare har det varit seglare som blivit satta i rollen men nu är det riktiga journalister i varje lag, och nästan som krigskorrespondenter är de en del av vad som händer. Reportrarnas kompetens och utvecklingen av tekniken de har tillgång ombord har lett till en bättre publikupplevelse.

Varje Onboard Reporter, till exempel svenska Anna-Lena Elled på Team SCA, skickar dagligen flera minuter film samt stillbilder och bloggtexter om lagets upplevelser när de tävlar. 

Till sitt förfogande har de flera handkameror, GoPro-kameror och flera fasta kameror och mikrofoner som är monterade på alla de identiska tävlingsbåtarna (Volvo Ocean 65). Detta gör att TV-redaktioner kan efterfråga inspelade intervjuer med seglare under etapperna eller prata med dem i direktsändning via satellit. 

Tillgång till alla kanaler

Den röda tråden i kommunikationen på vägen runt jorden är människors upplevelser. Plattformen för att förmedla detta består av Volvooceanrace.com, uppdateringar med bilder och filmer på Facebook, Twitter och Instagram, en smartphone-app och distribution till externa redaktioner. Central är också den tracker, som finns både i appen och på webbplatsen, där man kan följa båtarnas position och annan relaterad information. 

En viktig del är ”Life at the Extreme”, ett TV-magasin som produceras varje vecka av Volvo Ocean Race och sänds i närmare 110 Tv-kanaler runtom i världen. Programmet kan också följas på Youtube, Red Bull TV och i andra kanaler på nätet.

- Det blir intressant att jämföra den traditionella distributionen av programmet med de effekter vi får av att arbeta med en ny aktör som Red Bull TV och med våra egna kanaler på nätet. Sportvärlden mediavärdering bygger fortfarande på en traditionell metodik och frågan är när online-kanaler, våra egna eller andras, ska börja värderas på relevanta villkor, säger Björn Alberts.

Fakta

Den 21-28 juni avslutas Volvo Ocean Race med målgång i Göteborg. Innan dess återstår flera rafflande etapper. Björn Alberts listar tre höjdpunkter:

Etappen 5 Auckland - Itajaí i Brasilien (start 15 mars)

- Det är den klart mest äventyrliga etappen. Båtarna seglar så långt bort från civilisationen man kan komma i extrema vindar och stora vågor.  

Etappen från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island (mitten av april – början av maj)

- USA är ett moget land när det kommer till social media och vi ser fram emot vad som händer i de kanalerna när båtarna seglar längs med USA:s östkust.

Avslutningen i Europa (7 juni – 28 juni)

- Tävlingen ändrar karaktär när den kommer till Europa från hamnsstoppet i Lissabon upp till målgången i Göteborg. Det blir kortare, jämnare, intensivare och mer laddat när tävlingen avgörs.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.