Ypperligt tillfälle för basketen

SM-finalerna i basket ser ut att bli slutsålda innan de ens har hunnit starta. Och ändå ska SVT sända matcherna.
Basketfansen i Luleå, Umeå, Uppsala och Södertälje ser fram emot SM-slutspelet och sportens entusiaster tror på en bra marknadsföring när det nu också blir direktsändning i SVT.

 

Basketen får här ypperliga tillfällen till marknadsföring. Med TV-sändningar och med tryck på läktarna framställs sporten i dess bästa glans.

Södertäljes tredje raka?

I Luleå, Umeå, Uppsala och Södertälje upplevs ett stort tryck efter biljetter och bussresor till bortamatcher. Kaos, galet, stort tryck, historiskt är ord som kommer från klubbarnas marknadsavdelningar som har bråda dagar nu. 

- Det blir nog fullsatt i varenda final och ett stort grönt hav i Täljehallen, säger Södertälje Kings marknadschef Katarina Forsgårdh. 

Södertälje Kings siktar på sitt tredje raka SM-guld och har en ständigt ökande supporterskara.

"Det är galet tryck"

Hos ärkerivalen Uppsala Basket en timme norrut är det inte lugnare. Uppsala Basket är den klubb i Basketsverige som har spelat längst i den högsta divisionen. Klubben har, näst efter Södertälje, flest vunna ungdoms-SM i Sverige och har fått fram många landslagsspelare.

Men herrseniorerna har bara nått SM-final en gång tidigare, 1979. Hysterin efter att klubben nu har nått SM-final för första gången på 36 år ökar för varje dag. 

- Det är galet, vi hinner knappt administrera, vi har sålt över 2000 biljetter till SM-final 3 och då är det över en vecka kvar, säger Magnus Lundgren från Uppsala Basket marknadsgrupp.

Slaget om Norrland

I damernas final är det liknande tongångar. Udominate från Umeå vann grundserien och har väckt basketfebern i staden. Det många trodde skulle bli en promenad i parken för Northland har Udominate förvandlat till ett regelrätt slag om Norrland.

- Det blir kaos, vi får ställa in extra stolar men vi kommer medvetet att spara 200 biljetter till matchdagen, säger Oskar Stenberg. 

Udominate ställs mot Northland som är regerande mästare och vann ifjol på hemmaplan inför 3 000 åskådare. Luleålaget är en av de absolut mest populära lagen i damidrotten med ett publiksnitt som bara matchas av Eskilstuna i damallsvenskan. Lapp på luckan blir det i alla fall när lillasyster Udominate kommer på besök. 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.