Entreprenören bakom jättetävlingen

Nu är det snart bara kulmen kvar, målgången och folkfesten i Göteborg. Han som styr hela Volvo Ocean Race, den egentliga skepparen är Knut Frostad. En norrman som kan sin sak och vet han vill.
Knut Frostad är bekant med alla ombord på båtarna, alla eventansvariga och många personer från sponsorföretagen. Det är runt honom denna jättelika tävling snurrar.

 

2008 tog han just den här landgången med raska kliv. Sedan dess är Knut Frostad kvar som ytterst ansvarig för Volvo Ocean Race, med gissningsvis en dryg miljard i totalt ekonomiskt omlopp. 

Framtidsplanerna klara

Gigantiska pengar men också en gigantisk tävling. I nästan ett år är båtarna till havs med avbrott för alla stopp och all marknadsföring i varje hamn.

Det är därför det finns pengar. Det är också skälet till att flera företag tittar på detta jätteevent och frågar sig om de ska vara med nästa gång. En omfattande marknadsföring lockar.

Vd:n Knut Frostad och hans stab ligger långt framme i planeringen. Här är framtidsplanerna som Frostad snart ska presentera.

- Rekrytera flera företag och därmed fler båtar

- Uppgradera tävlingsbåtarna till samma pris som 2012

- Förenkla regler för sponsorer

- Ny kommunikation och på det viset ny teknologi 

Kan minska kostnaderna

Under hamnstoppet i Newport på Rhode Island passade Knut Frostad på att presentera sin framtidsvision för världens största havskappsegling. 

Han ser framför sig en spännande och ännu mer modern regatta och helst med fler båtar 2017-18. 

Kostnaden för en nybyggd Volvo Ocean 65, båttypen som används i tävlingen, kommer även i fortsättningen att ligga på 4.5 miljoner euro vilket är samma pris som när båten introducerades på marknaden för tre år sedan. 

- Det är en enastående bedrift. Alla de sju identiska båtar som går i mål i Göteborg i den pågående tävlingen kan användas igen i Volvo Ocean Race 2017-18 men vi kommer att bygga fler båtar beroende på efterfrågan. 

- Man kan beställa en ny båt idag men det åtta månader långa bygget kommer inte att starta förrän i juli 2015. 

- Vi vill att nya lag ska ge sig in i tävlingen. Åtta till tio lag är det optimala men vår prioritet är att få så många spännande lag som möjligt tillbaka till startlinjen. 

En verklig entreprenör

Knut Frostad är en seglare sedan barnsben, med erfarenhet från två OS (1988 och 1992) och som deltagare i världskappseglingar fyra gånger, varav två starter som skeppare i Volvo Ocean Race.

Han gjorde debut vid rodret 1993-1994 i svenska Intrum Justitia som slutade tvåa och 1997-98 ledde han det norska projektet, i alla ledande roller, i Innovation Kvaerner och 2001-02 VOR på norska Djuice Dragons. Och han var kapten på brasilianska Brasil 1 på delar av tävlingen 2005-06.

Det är en aktiv man med en entreprenörslust och lockelse till mycket. Han har jobbat inom management, han har varit regissör och rådgivare i olika positioner på internationella företag. 

Typiskt är han är föreläsare och inspiratör av stora mått. Gärna med förtecken från seglingen. Han använde en racecatamaran när han arbetade med teambuilding och ledarskapsutbildning.

Drönare på varje båt

Knut Frostad och hans team står nu inför en rad utvecklingsprojekt i det som är världens största havskappsegling.

Han erkänner att tävlingen behöver göra det enklare för nya sponsorer att ansluta genom att ändra i regelverket för lag och värdhamnar. Regelboken är idag på 247 sidor vilket är för mycket enligt Frostad och han avslöjar att en ny version kommer i september. 

Frostad vill också att kommunikationsmöjligheterna ombord på båtarna ska hänga med i den utveckling som sker i medialandskapet världen över. Ett exempel kan bli att introducera GPS-styrda drönare med kameror som kan ge alla intresserade mer flygbilder från öppet hav än vad som är möjligt idag. 

- Varje båt kommer att ha en sådan drönare med sig ombord, säer han bestämt.

En annan nyhet är en längre och bättre utbildningsperiod för tävlingens Onboard reporters, de personer som finns ombord på varje båt för att dokumentera vad som händer under etapperna med hjälp av text, bilder och filmer.

19 000 företagsgäster

Frostad är uppmuntrad av ett överväldigande intresse. Publiken som har följt tävlingen i media, TV, sociala medier och genom att besöka hamnstopp har ökat kraftigt. 

Samtidigt betonar han att evenemanget nu är en mycket mer effektiv plattform för aktivering inom business-to-business än någonsin tidigare. 

Fram till stoppet i USA hade mer än 19 000 företagsgäster besökt hamnsstoppen. Till det korta depåstoppet i Haag har 11 000 företagsplatser sålts och enligt Frostad kommer målgången i Göteborg att ”minst matcha den siffran”. Dessa fakta är synnerligen intressanta och ska användas i argumentationen inför nya eventuella företag. 

Det innebär att det föregående rekordet på 25 000 företagsgäster som uppmättes 2011-12 kan dubblas när tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Flera hamnstopp

Tävlingsrutten för den kommande upplagan av Volvo Ocean Race presenteras i januari 2016. Flera hamnstopp för upplagan som seglas 2017-18, inklusive starten i Alicante, har redan bestämts och Newport har fått en två månader lång period för att diskutera en återkomst. Enligt Frostad var det besöket i Newport en succé.  

- Newport har varit en stor framgång för oss. Jag har gjort hamnstopp i USA sju gånger sedan mitt första race som seglare och jag kan inte komma ihåg något som varit lika bra.

Just nu är båtarna på väg mot Lissabon på den sjunde av totalt nio etapper. Alla har de siktet mot Göteborg. Och målet.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.