Framtiden för rackethallar?
Intresse finns och med tanke på fotbollskopplingen finns ett enormt underlag av potentiella utövare. Padbol är en utveckling på den gamla fotbollstennisen. Varje lag har två spelare och precis som i fotboll får man inte använda armar och händer, mycket påminner om volleyboll ochsquash och banan är 10x6 meter.
Två entusiaster
Magnus Åkerblom och Peter Johansson driver bolaget MMJ Fusion Sport AB som står bakom sporten i Sverige.
- Vi har ägt licensen för den svenska marknaden sedan 2013. Vi köpte rättigheterna i Argentina, men fram till nu har vi främst fokuserat på att känna på den svenska marknaden för att se vilka möjligheter som finns med sporten, berättar VD Magnus Åkerblom.
- Nu är det dags att ge sig ut på marknaden på riktigt. Vi har precis ställt in en bur i Backahallen i Örebro och vi ser väldigt ljust på framtiden. Hur snabbt sporten kommer att växa beror på oss. Lyckas vi få ut många burar kommer det kunna gå fort att sprida intresset.
Grundtanken var att enbart sälja eller leasa ut burar till kommuner och rackethallar i Sverige. Efter att ha analyserat marknaden och testat olika möjligheter har det ocks uppstått nya samarbetsmöjligheter.
Först ut i Örebro
Backahallen i Örebro har beslutat att under tre år ta in en bur för att bli mer attraktiv och locka en ny målgrupp. Anledningen till att det blev just Örebro är att företaget har sitt säte i stan. Planerna är etablering över hela Sverige och få ut sporten till allmänheten. Elitklubbar i fotboll är potentiella kunder, främst när det gäller teknik- och rehabträning. Dock ligger störst fokus på allmänheten.
- Vi har valt att ta in en bur och testa under en period, berättar Backahallens hallchef Thomas Schöllin.
- Precis som alla andra rackethallar i Sverige har vi fått kolla på utvecklingsmöjligheter när intresset för de traditionella racketsporterna inte är lika stort som för 20-25 år sedan. Multifunktionshallar blir vanligare och vanligare och även vi får överväga olika alternativ. Det här var ett sätt att locka fotbollsfolket, och tack vare att buren inte tar särskilt mycket plats blir det inte på bekostnad av någon av de andra sporterna.
Omfattande planer
Utnyttjandet av buren ligger den senaste månaden på samma nivå som tennis- och badmintonbanorna i hallen, och detta helt utan marknadsföring. Inget tyder heller på att intresset skulle börja avta, snarare tvärtom.
Målet är att sälja 30 banor de närmsta tre åren, det skulle betyda en möjlig marknad på 10 miljoner. I framtiden är förhoppningen att det ska finnas minst en bur i varje kommun, det ger en möjlig marknad på runt 80 miljoner. Enligt Magnus Åkerblom och Peter Johansson är det inte alls orealistisk.
- Sporten kan växa hur mycket som helst, intresset för den här buren bara ökar hela tiden. Vi har en turnering, Backahallen Open, i mitten av februari. Anmälningarna strömmade in direkt och dagen efter att vi gick ut med cupdatum hade alla platser utom två fyllts. Så intresset är stort och vi kommer nu att ta krafttag för att sprida sporten ännu mer, säger Magnus Åkerblom.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.