Tredje största TV-evenemanget

Uppskattningsvis 160 miljoner tv-tittare i 180 länder såg Super Bowl-finalen i TV natten till i måndags. 65 miljoner använde Snapchat, 26 miljoner kr för 30 sekunders TV-reklam…
Ett par hundra tusen fans hyllade mästarna vid segerparaden i Civic Center Park när Denver Bronco kom hem efter Super Bowl-triumfen. Foto: David Zalubowski, AP Photo/TT

 

Rekorden var många när Super Bowl-finalen spelades på Levi´s Stadium i Santa Clara utanför San Fransisco i Kalifornien natten till i måndags.

Och intresset för amerikansk fotboll i Sverige verkar också vara på topp. Åtminstone att döma av den publicitet om evenemanget som genererades i medierna före och efter matchen. Många Super-Bowls-partyn arrangerades på restauranger, klubbar och hemma hos fans över hela landet.

Lite svårt satt förstå

I Nyhetsmorgon i TV 4 i måndags morse fick generalsekreteraren i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet (SAFF) Fredrik Haraldson, själv med en lång karriär inom sporten, kommentera matchen mellan Carolina Panthers och Denver Broncos.

Av inläggen på sociala medier i Sverige framgick att många som tittade på matchen var förstagångstittare och hade lite svårt att förstå sporten.

I USA var det nästan 112 miljoner som satt bänkade framför TV-apparaterna eller datorerna för den delen. Matchen sändes ju också på nätet. CBS som visade Super Bowl på TV och på nätet såg en stor del av sin publik förflyttas från TV-apparaten till nätet. Under sändningen hade man hela 1,4 miljoner videoströmmar per minut i genomsnitt, vilket slår förra årets sändning med råge då man hade 800.000 per minut. 

Tredje största

CBS hade redan känt av trenden och gjort det möjligt att se matchen på CBSSports.com och i deras app som skapades enkom för matchen. Med dessa två plattformar kunde CBS göra det möjligt att se matchen på alla möjliga plattformar som iPad, Android, Microsoft Surface, Apple TV, Roku, Xbox One med flera. Matchen sändes med kommentarer på 25 olika språk.

Årets upplaga var det tredje största TV-evenemanget efter fjolårets Super Bowl (114 miljoner tv-tittare) och 2014 års Super Bowl.

Reklamsnuttarna under finalen var några av de dyraste reklamerna någonsin och var fyllda med kändisar och skådespelare. I år fick TV-tittarna i USA bland annat se Drake, Alec Baldwin, Amy Schumer, Seth Rogen och Ryan Reynolds.

Prislappen för 30 sekunder uppges vara 4 miljoner dollar – ungefär 26 miljoner kronor. 

En miljon per sekund

Nästan en miljon kronor per per sekund betalade till exempel HM för att låta fotbollslegenden David Beckham, som för övrigt satt på läktaren tillsammans med sin son, visa kalsongerna. 

Mest uppmärksammad blev kanske ändå superstjärnan Beyoncé, som efteråt både applåderades och kritiserades för att ha givit sig in i den politiskt laddade debatten om rasism och polisvåld som just nu rasar i USA.

På sociala medier globalt peakade intresset för Super Bowl förra året. Efter fjolårets höga omnämnanden på bland annat Facebook och Twitter, blev helgens final något av en antiklimax på nätet, skriver Recode.

Facebook rapporterar exempelvis att 60 miljoner människor lade upp 200 miljoner nya inlägg och kommentarer under matchens gång, vilket motsvarade en lägre aktivitet jämfört med året innan när 65 miljoner människor valde att göra hela 265 miljoner inlägg/kommentarer. 

Nedgången var ännu tydligare hos Twitter. Enligt siffror från ratingbolaget Nielsen inkom det 16,9 miljoner tweets från cirka 3,8 miljoner twittrare. Utfallet motsvarar en nedgång på cirka 33 procent i antalet tweets från finalmatchen 2015. 

Thomas Westlind

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.