Tredje största TV-evenemanget

Uppskattningsvis 160 miljoner tv-tittare i 180 länder såg Super Bowl-finalen i TV natten till i måndags. 65 miljoner använde Snapchat, 26 miljoner kr för 30 sekunders TV-reklam…
Ett par hundra tusen fans hyllade mästarna vid segerparaden i Civic Center Park när Denver Bronco kom hem efter Super Bowl-triumfen. Foto: David Zalubowski, AP Photo/TT

 

Rekorden var många när Super Bowl-finalen spelades på Levi´s Stadium i Santa Clara utanför San Fransisco i Kalifornien natten till i måndags.

Och intresset för amerikansk fotboll i Sverige verkar också vara på topp. Åtminstone att döma av den publicitet om evenemanget som genererades i medierna före och efter matchen. Många Super-Bowls-partyn arrangerades på restauranger, klubbar och hemma hos fans över hela landet.

Lite svårt satt förstå

I Nyhetsmorgon i TV 4 i måndags morse fick generalsekreteraren i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet (SAFF) Fredrik Haraldson, själv med en lång karriär inom sporten, kommentera matchen mellan Carolina Panthers och Denver Broncos.

Av inläggen på sociala medier i Sverige framgick att många som tittade på matchen var förstagångstittare och hade lite svårt att förstå sporten.

I USA var det nästan 112 miljoner som satt bänkade framför TV-apparaterna eller datorerna för den delen. Matchen sändes ju också på nätet. CBS som visade Super Bowl på TV och på nätet såg en stor del av sin publik förflyttas från TV-apparaten till nätet. Under sändningen hade man hela 1,4 miljoner videoströmmar per minut i genomsnitt, vilket slår förra årets sändning med råge då man hade 800.000 per minut. 

Tredje största

CBS hade redan känt av trenden och gjort det möjligt att se matchen på CBSSports.com och i deras app som skapades enkom för matchen. Med dessa två plattformar kunde CBS göra det möjligt att se matchen på alla möjliga plattformar som iPad, Android, Microsoft Surface, Apple TV, Roku, Xbox One med flera. Matchen sändes med kommentarer på 25 olika språk.

Årets upplaga var det tredje största TV-evenemanget efter fjolårets Super Bowl (114 miljoner tv-tittare) och 2014 års Super Bowl.

Reklamsnuttarna under finalen var några av de dyraste reklamerna någonsin och var fyllda med kändisar och skådespelare. I år fick TV-tittarna i USA bland annat se Drake, Alec Baldwin, Amy Schumer, Seth Rogen och Ryan Reynolds.

Prislappen för 30 sekunder uppges vara 4 miljoner dollar – ungefär 26 miljoner kronor. 

En miljon per sekund

Nästan en miljon kronor per per sekund betalade till exempel HM för att låta fotbollslegenden David Beckham, som för övrigt satt på läktaren tillsammans med sin son, visa kalsongerna. 

Mest uppmärksammad blev kanske ändå superstjärnan Beyoncé, som efteråt både applåderades och kritiserades för att ha givit sig in i den politiskt laddade debatten om rasism och polisvåld som just nu rasar i USA.

På sociala medier globalt peakade intresset för Super Bowl förra året. Efter fjolårets höga omnämnanden på bland annat Facebook och Twitter, blev helgens final något av en antiklimax på nätet, skriver Recode.

Facebook rapporterar exempelvis att 60 miljoner människor lade upp 200 miljoner nya inlägg och kommentarer under matchens gång, vilket motsvarade en lägre aktivitet jämfört med året innan när 65 miljoner människor valde att göra hela 265 miljoner inlägg/kommentarer. 

Nedgången var ännu tydligare hos Twitter. Enligt siffror från ratingbolaget Nielsen inkom det 16,9 miljoner tweets från cirka 3,8 miljoner twittrare. Utfallet motsvarar en nedgång på cirka 33 procent i antalet tweets från finalmatchen 2015. 

Thomas Westlind

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.