Tellus är musen som ryter

Stockholmklubben Tellus resa är nästan som en saga. Det är bara några år sen spelarna fick betala sina klubbor själva. Omsättningen 2015-2016 var 600 000 kronor. Publiksnittet låg på 80 personer. Ingen spelare fick betalt. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst fanns inte. Klubben har många små sponsorer men ingen riktigt stor. Kansli finns i Midsommarkransen - utan en kanslist. 

Tellus Wiliam Hallberg (96) jublar med kamrater efter att Jonas Granberg kvitterat 1-1 under elitseriematchen i bandy mellan IK Tellus Bandy och Hammarby Bandy på Zinkensdamms IP i december 2016. Foto: Sören Andersson / TT

IK Tellus halkade in på skridskoskydden i elitserien i bandy inför förra säsongen. Den fattiga kusinen från landet skulle bli ett slaktoffer. Men riktigt så blev det inte. Kvartersgänget med klubblokal i Midsommarkransen kvalade sig kvar. Och kolla tabellen nu! Klubben har häng på en slutspelsplats. Snacka om att musen ryter.

Det blev ett vrålande när Tellus bortaslog Villa den 24 november med 3-2 trots att Tobias Björklund och Filip Skoglund, de två bästa poänggörarna, saknades. Jonas Enander gjorde segermålet i den 92:a minuten.

Bandy-Sverige häpnade

– Segern mot Villa är det största som hänt i Tellus 96-åriga historia, säger klubbens sportchef Patrik Järmens.

Nu prioriteras kanslifrågan.

– Nu måste vi hitta någon. Det går inte att driva allt ideellt längre, säger Järmens, som var med om att skjuta Bollnäs tillbaka i storserien för 20 år sedan.

Derbyt räddade ekonomin

Förra säsongen var omsättningen 2,1 miljoner kronor, den här säsongen blir siffran runt 2,5 miljoner. Och på lördag väntar hemmamatch mot Hammarby på Zinken. 2 000 personer kalkylerar Tellus med.

Det var annandagsderbyt i fjol som räddade Tellus ekonomi. 6 170 personer såg ”Bajen” vinna med 3-1. Tellus gamla publikrekord slogs med rååååge. Det löd på 825 personer, satt på nyårsafton mot Hammarby 1995.

– Nettot från annandagsmatchen i fjol var en fjärdedel av vår omsättning, säger Järmens.

Trots den stora pengen från den matchen får spelarna betala en del av sina skridskor själva. Skridskobidrag utgår från klubben…

– Ingen i klubben får någon ersättning, säger Järmens, egen företagare inom IT - och redovisningsbranschen.

Vad är då Tellus? Några från Hammarby som inte platsade där, en handfull från Bollnäs (då räknar vi in materialaren också) och resten från allsvenska Stockholmsklubbar. Småskaligheten har svetsat samman spelarna, de är som en familj.

Succé på You Tube

– Vi kan erbjuda mjuka värden, jobb och bostad. Det senare är attraktivt i Stockholm. Flera av spelarna som kommit till oss får en chans att spela i elitserien. Vi är ett andralag men alla kan ha ett andralag, det hoppas vi bli. Vi vill inte ha några fiender.

– Vi var utdömda inför den här säsongen. Tellus tar inte en poäng gick snacket. Vi har bevisat motsatsen. Ambitionen den här säsongen är att hålla oss kvar. Men vår ambition är att nå slutspel inom tre år sa vi ifjol, berättar Patrik Järmens.

Lagets klippa är Martin Krigh, lagkapten, från Bollnäs. När tv4-sporten visade ett längre inslag på Krigh när han klippte elitseriens längsta skägg med skridskorna blev det succé. Klippet har setts 50 000 gånger på You Tube.

En annan stark man i klubben är styrelseledamoten Daniel Eiderback, Adidasanställd, med ett bandyförflutet i Gamleby.

– Det vi gjort hittills ska egentligen inte gå. Men framgångarna har gett oss energi. Och vi har ett högt mål när klubben fyller 100 år 2021. Då ska vi gå långt i slutspelet, säger Daniel.

 

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.