8 500 publikplatser inte nog
Fotbollskanalen går in som mediapartner till Gothia Cup. Det innebär att Fotbollskanalen och C More sänder två matcher om dagen från elitklassen Gothia Puma Trophy.
– Det här visar hur långt vi har kommit med turneringen, säger Gothia Cups evenemangschef, Anders Albertsson.
I år har 1887 lag från 71 länder anmält sitt deltagande till världens största fotbollsturnering för ungdomar – Gothia Cup. I fjol fylldes finalarenorna SKF Arena och Gamla Ullevi till bredden under finaldagen. Under Gothia Cup-veckan var dessutom SKF Arena på heden ideligen fullsatt och nu har byggts ut med 1200 platser i år, vilket innebär en kapacitet för 8500 åskådare.
Via Fotbollskanalen kan ännu fler se matcher.
– Det här är ett samarbete som vi hoppas, och tror, spär på intresset för turneringen. Själva sänder vi över 2000 matcher från 45 planer, men nu när Fotbollskanalen går in med sina studiosändningar kan vi sprida intresset för turneringen ytterligare, säger Anders Albertsson.
Tidigare har flera världsstjärnor spelat i turneringen – allt från stjärnor i det svenska seriesystemet så som Ibrahim Sadiq och Elin Rubensson till världsstjärnor som Dejan Kulusevski, Emmanuel Adebayor, Xabi Alonso och Stina Blackstenius.
I de två grupperna med äldsta spelare ställs de främsta lagen från Sverige mot internationellt erkänt motstånd så som Bayer 04 Leverkusen, Right to Dream, NorCal och TikiTaka International FC
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar