"Ideella fotbollsvärlden måste förändras"

För många fotbollsklubbar är en mycket ansträngd ekonomi en svår verklighet medan andra drunknar i administration och dokumentationshantering. Men i själva verket hänger inte ideella klubbar med längre. Nu krävs det ett nytänkande.

Bakgrunden med fler konkurrerande sporter, dalande medlemssiffror och mindre antal engagerade föräldrar anges som orsaker men det är inte hela sanningen. Det går egentligen inte att peka på en avgörande faktor, det finns flera men den viktigaste av dem alla anser jag är att klubbarna inte hänger med i svängarna.

Vi är annorlunda

Livspusslet ser annorlunda ut idag. Kärnfamiljen existerar inte på samma sätt som den gjorde för 30 år sedan, variationen och mångfalden är fler, mer och större.

Människor jobbar också på ett annat sätt än tidigare och vi saknar till stora delar processer och verktyg för kunskapsöverföring till yngre förmågor som ska axla ansvaret i klubbarna vilket resulterar i ett stort kunskapstapp.

Många eldsjälar sitter dessutom på flera positioner, har fler ansvarsområden och vet inte vem de ska lämna över stafettpinnen till.

Många behåller på grund av sin ansvarskänsla positioner längre än vad de från början hade tänkt.

Saknas avlönad personal

Dels kan det bero på att man inte vill förändra sig, med inställningen "att så här har vi alltid gjort" sitter kvar i väggarna. Dels kan det bero på att allt fokus ligger på att hålla huvudet över vattenytan och man vet inte vart man ska börja och då låter man saker och ting vara.

Det saknas helt enkelt resurser i form av avlönad personal, tid och budget men framför allt saknas det ny kunskap.

Det saknas absolut inte engagemang, vilja och stolthet för det finns överallt, i varje klubbstuga och på varje fotbollsplan och det är här jag tror vi måste börja. Med eldsjälarna. Med oss som sitter i styrelser, i marknadsutskott och andra beslutsfattande positioner.

Krävs öppenhet

Så vad är då lösningen? Hur ska klubbarna hänga med i svängarna? Hur ska vi i fotbolls-Sverige nå ut till våra medlemmar på ett bättre sätt och hur ska den idella verksamheten överleva i framtiden?

Ett första steg som jag tror mycket på och som är förutsättning för allt förändringsarbete är öppenheten. Allra först med ett nytänkande i styrelserummen. Vi måste vara där våra medlemmar är.

Sociala medier är en självklar del av öppenheten och därmed också ett verktyg. Med sociala medier menar jag Facebook, Twitter, YouTube och bloggar i första hand.

Det här bör vi veta

Lite statistik om just sociala medier i Sverige;
•    91 procent av alla journalister använder sociala medier i sitt arbete
•    60 procent av kommuner, landsting och regioner använder sociala medier i sitt arbete
•    48 procent av nordiska företag använder sociala nätverk och sociala medier för att hitta nya kunder och uppdrag
•    1,2 mijloner svenskar använder Facebook i mobilen per dag.
•    91 000 svenska twitterkonton
•    500 000 svenskar bloggar
(källa http://www.socialamedier.com/2011/06/30/statistik-sociala-medier-sverige/)

Det är här folk är

Siffrorna talar sitt tydliga språk, det är ju här folk, kommuner och företag är idag och de blir bara fler och fler! 

Man bloggar när man är nöjd och missnöjd, fans och medlemmar streamar fotbollsmatchen live och man skapar events på facebook för matcher och träningar.

Tidigare var de fysiska klubbhusen en naturlig samlingspunkt, man gick till klubben för att få information, man stannade kvar efter träning, käkade mat och kollade på matcher tillsammans.

När som helst, var som helst

I dag hänger folk på Facebook och Twitter, loggar in via mobilen och delar sitt liv med sitt flöde överallt och när som helst men framför allt när det passar en själv.

Sociala medier är för de allra flesta fotbollsklubbarna fortfarande helt nytt begrepp. Vissa har tagit små steg genom att enskilda medlemmar har skapat grupper eller startat profiler medan andra är mycket aktiva och framåt redan nu med officiella kanaler och en egen socialmediestrategi.

Den ideella verksamheten är i grunden relationsinriktad verksamhet och här passar sociala medier alldeles utmärkt in för att sprida budskap, informera och kommunicera med medlemmar. Jag tror att fotbollsklubbarna hade tjänat på att ha ett digitalt klubbhus, en samlingspunkt precis som de fysiska klubbhusen. En kombination av de två.

Förändra och förnya

Vi måste vara beredda på att förändra och förnya oss hela tiden, om och om igen om den ideella verksamheten ska överleva. Det gör vi genom att öppna upp, lära oss nytt och prova oss fram. Vi måste medvetengöra de processer och problem som existerar idag ute i klubbarna, i styrelser för alla medlemmar och vara 100-procentigt förändringsbenägna.

Ingen sitter på alla svaren och sociala medier är ett verktyg av många. Förändring är det enda konstanta tillståndet.

Som ordförande för en allians som är 75 år gammal ser jag hur mycket vi själva måste vara beredda på att lära nytt, lära om och vara öppna för nya möjligheter. Det är här som jag grundar hela min artikel. Jag tror att det måste upp på agendan vid varje möte så att det hela tiden är aktuellt.

Jag valde en blogg

Jag har haft ett inledande möte med Joakim Jardenberg som är en av Sveriges främsta experter inom sociala medier för att få tips och råd om var vi ska börja ansträngningarna.

Jag valde att startat en blogg där jag som ordförande berättar om möten och projekt som vi arbetar med. Den är fortfarande i uppbyggnadsfasen och kommer att utvecklas allt eftersom.

Det som kommer att krävas allra mest av är mod. Mod att prova men också göra fel, göra om och göra rätt. För fotbollens skull. För den ideella verksamhetens skull och överlevnad. Och är det något fotbollsvärlden har gott om så är det mod.

Ordförande i Helsingborgs Fotbollsklubbars Allians

Fakta

Donna Carlsson har tidigare arbetat som utbildningsansvarig för Kreativ Marknadsföring på AcadeMedia Masters.
Arbetat i tio år i Högaborgs Bollklubb med allt från lotteriförsäljning, julmarknader, Helsingborgsmästerskapen, marknadsutskott till ungdomsstyrelsen.
Ledamot i Helsingborgs Fotbollsklubbars Allians sedan 2006 och nyvald ordförande 2011.
Finns på twitter: http://twitter.com/#!/donna_carlsson
Finns på Facebook; https://www.facebook.com/donna.carlsson

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.