"Silly Season, så överlever fansen vintern"

Värvningar, spelarförluster, kontraktsförlängningar, tränarbyten. Och en hel del rykten. Det är vad som håller i gång fotbollsfansen mellan säsongerna. Begreppet är det som kallas Silly Season – som är en drog för åtskilliga.

Fotboll handlar om passion och lidelse. Om vackert spel och framgång. Om identifikation och samhörighet. Men känslor och uppfattningar är givetvis subjektiva. Likaså varför vi älskar fotbollen.

När säsongen är slut väntar vi på nästa. I Sverige blir det en lång väntan. Men däremellan utspelas en helt annan säsong – den på transfermarknaden.

Det som i folkmun alltså kallas Silly Season. En del fotbollsälskare avskyr den eftersom de associerar den till spekulationer, rykten och lögner. Men jag vågar påstå att sanningen kan vara en annan.

Löjlig men uppskattad säsong

Jag tror att en övervägande majoritet av fotbollsälskarna uppskattar den löjliga säsongen. Den kryddar vardagen. Den ger hopp, glädje och sorg.

Precis som den vanliga säsongen. Att ta sig igenom en hel serie från omgång 1 till 30 är också en känslomässig berg-och-dalbana.

Som fotbollssupporter behöver man ständiga nyheter och uppdateringar om  det egna laget. Därför följer man forum, begrundar och deltar. Man hoppas att det senaste ryktet om en eventuell stjärnvärvning blir verklighet.

Rykten med viss sanningshalt

För är det en sak som jag lärt mig de två år som jag slaviskt följt och rapporterat om övergångar så är det att rykten ofta har en viss sanningshalt. Ju oftare ett rykte uppstår, desto mer sanning finns det i det. Även om det i slutändan inte blir som ryktet gjort gällande.

För verkligheten är sådan att fotbollsklubbar skapar önskelistor. Om fem spelare ska värvas kanske det finns 20 eller till och med 50 kandidater för att fylla platserna. Och de är alla aktuella, i olika grader.

När det sedan inte blir en eventuell värvning är det logiskt att förneka intresset för att inte uppvisa svaghet för att ha missat en viss spelare eller tränare. Därför kan den skeva bilden av Silly Season uppstå.

Och tidningarna hakar på

Och Silly Season är hetare än någonsin. Medierna intresserar sig alltmer för att gräva, jaga och rapportera om vad som händer på transfermarknaden. Och jag älskar det. Jag vill känna pulsen av allt informationsflöde.

Det är därför jag tillsammans med min kollega grundade fotbolltransfers.com för exakt två år sedan. För det arbetet har vi fått en finfin utmärkelse av Gopeking.net som under sin årliga gala vikt plats för oss - ”Årets drog: Fotbolltransfers.com. Har du en gång åkt dit kan du glömma ett vanligt liv”

Uppgifterna som ligger till grund för nyhetsflödet på vår sajt är främst från tidningar, sajter och andra medier över hela världen. Men också genom direktkontakt med spelare, klubbar och agenter.

Försöker undvika skvallret

Visst händer det att vi ifrågasätter uppgifter. För att förebygga det undviker vi att hänvisa till allmänt kända skvallertidningar.

Transfermarknaden såsom media är branscher som innehållet falskspel. Därför gäller det att vara alert och ställa kritiska frågor när magkänslan signalerar att en viss uppgift inte känns helt korrekt.

Men här samlas tokiga fotbollsälskare som vill veta allt som händer på transfermarknaden.

Silly Season är passion för åtskilliga.

Ninib Staifo

Ninib Staifo är redaktör för www.fotbolltransfers.com

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.