"Därför är publiken vinnare"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Härligt med reaktioner, såsom från varumärkesexperten Christer Löfgren på Brandnews. Någon större ”desperation” inom sponsringen finns det dock definitivt inte från Sponsrings & Eventföreningens sida. IRM:s senaste siffror från 2011 talar sitt tydliga språk.
AIK:s Robin Quaison jublar efter sitt 2-0-mål under söndagens allsvenska fotbollsmatch mellan AIK och BK Häcken på Råsunda. En match till vilken biljetterna skulle vara betydligt dyrare utan sponsorer. Foto Christine Olsson, Scanpix

 

Sponsringen kommer på tredje plats efter dagspress och internet, inklusive mobilt, när det gäller vad företagen spenderar sina pengar på inom området kommunikation.

Större än TV-reklam

Sponsringen är i dag större än TV-reklam! Sponsringen omsätter drygt 5,8 miljarder kronor och har ökat i Sverige sedan 2000, nu senast med 7,6 procent.

Syftet med undersökningen, som vi lät Sponsor Insight genomföra, var att stärka sponsorerna och visa betydelsen av sponsring som kommunikationskanal. Sponsringen blir allt viktigare och är enligt undersökningsföretaget Novas senaste undersökning också den kanal som svenska folket gillar mest i samband med idrottsevenemang.

De må tyckas att resonemanget är teoretisk, att det inte går att höja biljettpriserna med 430 procent om sponsorintäkterna försvann, men faktum kvarstår - åtta av tio tillfrågade i undersökningen svarade att de skulle behöva höja biljettpriserna så mycket för att ”kompensera” bortfallet av sponsorernas intäkter.

Trots allt, ovärderligt!

Det är nödvändigtvis inte detsamma som att de SKULLE höja så mycket om sponsorernas pengar försvann från klubbar och evenemang, men deras svar i undersökningen kan vi inte ta ifrån dem. Några av dem representerade Allsvenskan eller Superettan, så att bara avfärda resonemanget som Christer Löfgren gör i sitt inlägg känns väl magstarkt.

Det är möjligt att scenariot med sänkta spelarlöner, eller sänkta administrativa kostnader, är mer realistiskt än drastiskt höjda biljettpriser, men oavsett vilket är sponsorernas insatser central för svensk idrotts, och svenskt kulturlivs, fortlevnad och välmående.

När det gäller intäkter tror jag på en kombination av sponsorintäkter, TV-intäkter och intäkter kring evenemang, såsom matchdagar och föreställningar.

Måste hitta affärsnyttan

Det är denna kombination som gör idrotten och kulturlivet i Sverige så stark, tillsammans med alla fantastiska ideella krafter, främst inom idrotten.

Löfgren beskriver sponsring som allmosor och exponering, och i bästa fall bra för varumärket. Modern sponsring i dag är så mycket mer. Den ska framför allt skapa affärsmöjligheter och nya intäkter.

Kan ett företag inte hitta affärsnyttan i sin sponsrings skall man helt enkelt avstå - och det gäller givetvis även andra kommunikationskanaler också.

Niklas Birgetz

VD för Sponsring- & Eventföreningen

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.