"Därför är publiken vinnare"

Härligt med reaktioner, såsom från varumärkesexperten Christer Löfgren på Brandnews. Någon större ”desperation” inom sponsringen finns det dock definitivt inte från Sponsrings & Eventföreningens sida. IRM:s senaste siffror från 2011 talar sitt tydliga språk.
AIK:s Robin Quaison jublar efter sitt 2-0-mål under söndagens allsvenska fotbollsmatch mellan AIK och BK Häcken på Råsunda. En match till vilken biljetterna skulle vara betydligt dyrare utan sponsorer. Foto Christine Olsson, Scanpix

 

Sponsringen kommer på tredje plats efter dagspress och internet, inklusive mobilt, när det gäller vad företagen spenderar sina pengar på inom området kommunikation.

Större än TV-reklam

Sponsringen är i dag större än TV-reklam! Sponsringen omsätter drygt 5,8 miljarder kronor och har ökat i Sverige sedan 2000, nu senast med 7,6 procent.

Syftet med undersökningen, som vi lät Sponsor Insight genomföra, var att stärka sponsorerna och visa betydelsen av sponsring som kommunikationskanal. Sponsringen blir allt viktigare och är enligt undersökningsföretaget Novas senaste undersökning också den kanal som svenska folket gillar mest i samband med idrottsevenemang.

De må tyckas att resonemanget är teoretisk, att det inte går att höja biljettpriserna med 430 procent om sponsorintäkterna försvann, men faktum kvarstår - åtta av tio tillfrågade i undersökningen svarade att de skulle behöva höja biljettpriserna så mycket för att ”kompensera” bortfallet av sponsorernas intäkter.

Trots allt, ovärderligt!

Det är nödvändigtvis inte detsamma som att de SKULLE höja så mycket om sponsorernas pengar försvann från klubbar och evenemang, men deras svar i undersökningen kan vi inte ta ifrån dem. Några av dem representerade Allsvenskan eller Superettan, så att bara avfärda resonemanget som Christer Löfgren gör i sitt inlägg känns väl magstarkt.

Det är möjligt att scenariot med sänkta spelarlöner, eller sänkta administrativa kostnader, är mer realistiskt än drastiskt höjda biljettpriser, men oavsett vilket är sponsorernas insatser central för svensk idrotts, och svenskt kulturlivs, fortlevnad och välmående.

När det gäller intäkter tror jag på en kombination av sponsorintäkter, TV-intäkter och intäkter kring evenemang, såsom matchdagar och föreställningar.

Måste hitta affärsnyttan

Det är denna kombination som gör idrotten och kulturlivet i Sverige så stark, tillsammans med alla fantastiska ideella krafter, främst inom idrotten.

Löfgren beskriver sponsring som allmosor och exponering, och i bästa fall bra för varumärket. Modern sponsring i dag är så mycket mer. Den ska framför allt skapa affärsmöjligheter och nya intäkter.

Kan ett företag inte hitta affärsnyttan i sin sponsrings skall man helt enkelt avstå - och det gäller givetvis även andra kommunikationskanaler också.

Niklas Birgetz

VD för Sponsring- & Eventföreningen

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.