"Därför är publiken vinnare"

Härligt med reaktioner, såsom från varumärkesexperten Christer Löfgren på Brandnews. Någon större ”desperation” inom sponsringen finns det dock definitivt inte från Sponsrings & Eventföreningens sida. IRM:s senaste siffror från 2011 talar sitt tydliga språk.
AIK:s Robin Quaison jublar efter sitt 2-0-mål under söndagens allsvenska fotbollsmatch mellan AIK och BK Häcken på Råsunda. En match till vilken biljetterna skulle vara betydligt dyrare utan sponsorer. Foto Christine Olsson, Scanpix

 

Sponsringen kommer på tredje plats efter dagspress och internet, inklusive mobilt, när det gäller vad företagen spenderar sina pengar på inom området kommunikation.

Större än TV-reklam

Sponsringen är i dag större än TV-reklam! Sponsringen omsätter drygt 5,8 miljarder kronor och har ökat i Sverige sedan 2000, nu senast med 7,6 procent.

Syftet med undersökningen, som vi lät Sponsor Insight genomföra, var att stärka sponsorerna och visa betydelsen av sponsring som kommunikationskanal. Sponsringen blir allt viktigare och är enligt undersökningsföretaget Novas senaste undersökning också den kanal som svenska folket gillar mest i samband med idrottsevenemang.

De må tyckas att resonemanget är teoretisk, att det inte går att höja biljettpriserna med 430 procent om sponsorintäkterna försvann, men faktum kvarstår - åtta av tio tillfrågade i undersökningen svarade att de skulle behöva höja biljettpriserna så mycket för att ”kompensera” bortfallet av sponsorernas intäkter.

Trots allt, ovärderligt!

Det är nödvändigtvis inte detsamma som att de SKULLE höja så mycket om sponsorernas pengar försvann från klubbar och evenemang, men deras svar i undersökningen kan vi inte ta ifrån dem. Några av dem representerade Allsvenskan eller Superettan, så att bara avfärda resonemanget som Christer Löfgren gör i sitt inlägg känns väl magstarkt.

Det är möjligt att scenariot med sänkta spelarlöner, eller sänkta administrativa kostnader, är mer realistiskt än drastiskt höjda biljettpriser, men oavsett vilket är sponsorernas insatser central för svensk idrotts, och svenskt kulturlivs, fortlevnad och välmående.

När det gäller intäkter tror jag på en kombination av sponsorintäkter, TV-intäkter och intäkter kring evenemang, såsom matchdagar och föreställningar.

Måste hitta affärsnyttan

Det är denna kombination som gör idrotten och kulturlivet i Sverige så stark, tillsammans med alla fantastiska ideella krafter, främst inom idrotten.

Löfgren beskriver sponsring som allmosor och exponering, och i bästa fall bra för varumärket. Modern sponsring i dag är så mycket mer. Den ska framför allt skapa affärsmöjligheter och nya intäkter.

Kan ett företag inte hitta affärsnyttan i sin sponsrings skall man helt enkelt avstå - och det gäller givetvis även andra kommunikationskanaler också.

Niklas Birgetz

VD för Sponsring- & Eventföreningen

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Ingemar Linnéll, tidigare förbundskapten , tog det danska konceptet Hand the Ball till Sverige efter sin tid som tränare och sportchef i KIF Kolding. !Stockholms stad valde att satsa på projektet vid Handbolls-EM 2020 – ett socialt projekt för att öka intresset för föreningsdriven idrott i idrottssvaga delar av staden - och det blev succé.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.