Kommunerna tjänar på initiativen

När man beskriver ideella idrottsevent som dyra folkfester för skattebetalarna blir jag besviken. För genom rätt samarbeten uppstår arrangemang med oerhört positiva effekter för kommuner.
Kommunerna har så många värden att vinna via arrangemang som ofta har ideella krafter bakom, skriver Anders Selling. Foto: TT

 

Event är en tillgång för kommuner och genomgående finns en positiv grundinställning. Små stöd till ideella insatser kan skapa mångdubbel utväxling i både skattekronor och andra värden i kommunerna.

I en ledare i Bohuslänningen betraktades kritiskt den kommunala sponsringen av Motocross-VM i Uddevalla och hur eventet lyckats få mer pengar från kommunen. Det var en destruktiv vinkling för de ideella krafter som driver eventet. Ledaren borde istället påvisat hur kommunen bidrar till ett världsevent som sätter Uddevalla på kartan och lockar 10 000-tals besökare.

En misstänksamhet

Nu var skribenten inte överdrivet negativ men exemplifierar för mig en alltför utbredd misstänksamhet och rädsla för att någon skall tjäna något.

I veckan aktualiseras frågan när det framfördes argument om att kommunen borde prioritera ett kulturevent framför för ett idrottsevent. Naturligtvis är det nödvändigt att event betraktas och behandlas på lika villkor. Och att stöd de i olika former motiveras av att de betingar reella värden för kommunen, inte att de är ekonomiskt tveksamma eller för att musikkultur skulle anses viktigare än idrott.

Jag skulle vilja se att kommuner målmedvetet lär sig i stället hur man drar full nytta av rättigheterna till ett evenemang. Det är inte alls fel att man också betalar ett rättvist pris när man har evenemang på orten där oftast ideella insatser är motorn. På så sätt kan man komma ifrån bidragsdiskussionen för event som inte kan påvisa ett allmännyttigt troligen heller inte skall ha något stöd.

Vasaloppet - och uppskattning...

Men här kan jag inte låta bli att le lite för mig själv efter min tid inom Vasaloppet. Förstå mig rätt nu, det finns inget jag respekterar mer än detta klassiska evenemang och dess organisation. Men i Mora har jag hört kommentarer som att ”Vasaloppet kostar kommunen så mycket pengar” och ”vad ska alla hit och göra” och ”Vasaloppet skall bara ha och ha” och så vidare…

Och, som om inte det vore nog, i Moras varumärkesarbete ville man göra Mora till ”en regionstad för ett aktivt liv” och vill inte veta av Vasaloppet som en gemensam payoff.

Det är ju i själva verket så att om Vasaloppet vore flyttbart skulle det betinga ett pris som är oföreställbart för Mora kommun. 

Speciella villkor i Mora

Men Mora är speciellt, där flera generationer byggt ett världsevent och det bland lokalbefolkningen finns tusentals personer, inklusive kommunanställda som lagt otaliga ideella timmar. Oavsett kommentarerna ovan är uppslutningen närmast total.

Men som ort har man fortfarande inte riktigt förstått att varumärket och skidtävlingen som herrarna Anders Pers och Anders Zorn skapade är en oslipad diamant som nu snart 100 år senare skulle kunna försörja kommunen året runt.

Jag har stått på världens största idrottskonferens, Sport Accord, och pratat inför eventstäder och fått frågor som till exempel  hur många anställda Mora har för att stötta Vasaloppet, hur stor budget som krävs och vad staden årligen betalar.

Många städer ger resurser

Det här visar ytterligare att fler vill mer, inte bara i Sverige utan även ute i Europa. Många städer i andra länder är ambitiösa och aktiva för att hitta sina event. De är också  villiga att investera och skapa förutsättningar för att locka intressanta arrangemang.  Som till exempel Engadindalen i Schweiz som med små medel nu har två deltävlingar i SVT-sända Ski Classics.

Vi är egentligen galet priviligerade i vårt land där vi har ideella krafter som driver event och stadsförvaltningar som slipper betala. Därför är det tråkigt när politiker och till och med journalister inte förstår värdet och de positiva effekterna.

Ett medel för event att visa sitt värde har blivit att göra turistekonomiska mätningar men då fångar man oftast bara de primära effekterna av det som besökare spenderar under och i samband med arrangemangen.

Det finns så många värden. Kommunerna borde fråga sig om pengar och skatteintäkter är den enda drivkraften. Event kan skapa samhörighet, bygga kommunens varumärke, främja friskvård, öka attraktiviteten för platsen som bostadsort och bli en positiv kraft för näringslivet.

Viljan blir allt större

Apropå Uddevalla, det finns också goda sidor. Här har man åtminstone förstått att engagera personer med ambition. Uddevalla MTB, ett cykellopp, har tillkommit på ideell basis och via entreprenörskap och oerhört framgångsrika samarbeten med bland annat kommunen.

Med en öppen attityd och klar vilja har kommunen bidragit med marknadsföring genom Destination Uddevalla. Arrangörerna har inte fått något ekonomiskt stöd, men däremot mycket praktisk hjälp som bidrog till att det blev en mycket lyckad premiär för en tävling som nu ska bli årligt återkommande.

Jag vill sammanfatta och efterlysa två saker:

- Det första är vikten av respekt och erkännande för ideella insatser som ger värden långt större än de som många politiker, tjänstemän och ledarskribenter är kapabla till att göra. Värdesätt det, då uppmuntras både ideella krafter och kommunfolket.

- Det andra är betydelsen av en entreprenörsanda hos såväl enskilda och föreningar som hos kommunen. Då går det verkligen att ta tillvara på det som eventet skapar.

Anders Selling

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.