I digitala spår för framtida segrar

Vasaloppets digitala lösningar erbjuder breda helhetsupplevelser och skapar nya affärsmöjligheter, skriver Robert Börjes, ny krönikör i Idrottens Affärer.
Foto: Ulf Palm/TT

 

Nu kan vi nära, kära och vänner, följa våra hjältar på nätet. 

Kommer de att klara sina delmål? 

Kommer de i mål till slut? 

Vi vill ju också kunna vara med och dela upplevelsen när de går i mål, i något av alla lopp som arrangeras. 

Japp, nu är det fullt möjligt.

Vi får också ta del

Vasaloppet, en del av En Svensk Klassiker, har digitaliserats allt mer för att förenkla för de tävlande. Det har gått från ren information i mail och på hemsida till att bli mer personaliserad information. Du loggar in på hemsida eller app, som deltagare, och får tillgång till relevant information, på rätt sätt vid rätt tillfälle. Här finns historiska resultat, statistik och även de resultat och mellantider som du just har presterat. Denna information kan också vi, de tävlandes supportrar, ta del av. I realtid. 

I appen uppdateras mellantiderna vid varje kontroll och vi kan till och med se på kartan var våra hjältar befinner sig. Snyggt, lättillgängligt och engagerande. All statistik genereras av åkarnas förflyttning och vi kan dessutom prenumerera på åkarnas prestationer.

SVT sänder som vanligt under hela dagen, men Vasaloppet har också sin egen TV-kanal: Vasalopps-TV. Den ligger på YouTube och sänder live från start, kontroller, live-studio och målgången. Alla livesändningar ligger dessutom kvar, så att man kan gå in och titta i efterhand. Studion sänder också Vasaloppsradion. Koncepten har utvecklats under flera år och lirar bra med Vasaloppets utveckling av nya produkter som Cykelvasan, Nattvasan, etc.

Omfamning i realtid

Nu kan vi alltså följa våra tävlande vänner i appen och när prenumerationen signalerar vid den sista kontrollen, två till tre minuter före målgång, kan vi snabbt gå in på Vasalopps-TV och se när de passerar under den klassiska skylten, ”I fäders spår för framtida segrar”. 

Jag fick se mina nyförlovade vänner förenas i en härlig omfamning i målfållan efter sin starka prestation. I direktsändning i realtid. Så enkelt. Så bra. Och jag är med. Wow! Den skärmdumpen delades på sociala kanaler kan jag säga. Till glädje för många. Så bygger man ett starkt varumärke baserat på upplevelser.

Nu börjar Vasaloppets organisation knyta ihop säcken för att bli ett litet mediehus med alla tänkbara kanaler. Detta är inte bara smart för att förenkla för den enskilde motionären eller elitutövaren. Det är inte bara inspirerande för supportrarna. Det är också en stor möjlighet för att utveckla nya former för sponsorskap och relationsbyggande med kommersiellt ömsesidig nytta för alla samarbetspartners. Och Vasaloppet bygger lojalitet i alla led. De blir gillade, de blir valda. Alla vill vara där. Alla blir involverade. För det är där det händer. Det är där magin uppstår. Och alla vet om det.

Medveten strategi

Den stora vattendelaren är om man ”bara har” en massa digitala kanaler för information och kommunikation, eller om man har en medveten strategi för hur man skall arbeta, vad det skall leda till och vilken nytta det kan innebära för alla som är involverade. Som kund, partner, sponsor, destination. Därför är det också viktigt att styra sin egna digitala plattform.

De arrangörer, organisationer och destinationer som inser att digitalisering är en grundförutsättning för att erbjuda helhetsupplevelser, driva sina affärer och serva sina kunder på ett kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt, är framtidens segrare. Tänk så många nya anläggningar som byggs, och nya evenemang som startas. Vilka möjligheter!

Som tur är Vasaloppsorganisationen inte ensam om att tänka digitalt när det gäller idrottsutövare, supportrar och samarbetspartners. Det finns många andra bra exempel där man kommit en bra bit på väg. Det återkommer jag till i kommande krönikor.

Känna spänningen

Jag älskar skidåkning men har hittills valt att utnyttja gravitationskraften som energi i bergig miljö. Som den idrottsnörd jag är laddar jag för söndag morgon. Det vankas Vasaloppsstart för nästan 16 000 hjältar. Hjältar som på något sätt är ställföreträdande för mig själv. 

För även om jag inte deltar på plats kan jag ändå få känslan och känna spänningen. Jag är ändå med på något sätt. Jag är engagerad och motiverad.

Och som jag brukar säga: den som har roligast vinner! 

Vi hörs - hela tiden.

Robert Börjes

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.