E- allsvenskan, det är varumärkesbyggande

SEF (Svensk Elitfotboll) har presenterat sin satsning på E-sport tillsammans med Dreamhack och Discovery. Det är smart och strategiskt riktigt. Det här kan på sikt bli ett stort lyft för elitfotbollen i Sverige.

E-sport, även om man spelar Fifa, är självfallet en helt egen sport som inte har någonting med fotboll att göra, men som digitaliseringen förändrar världen så handlar det här om varumärken, hur man ökar sin fan base och i förlängningen i ökade intäkter för både matchbiljetter och merchandize.

Få har koll på vad E-sport är. Vi pratar om en mångmiljardindustri, större än filmindustrin globalt sett med en tillväxt på två-siffriga tal varje år. Ett av de företag jag följer på börsen som arbetar med mobilspel har en organisk tillväxt på 70 procent om året. Försök spöa det i någon annan värld än den digitala. 

Generationer och förståelse

När nu E-sporten har ansökt om inträde i Riksidrottsförbundet och alla farbröder i min ålder rynkar på näsan för att de inte har en aning om vad det E-sport är blir min slutsats ganska enkel.

Det vore livsfarligt för RF att inte godkänna E-sportens ansökan. Det vore dumt av E-sporten att tacka ja. E-sporten har sådan utvecklingspotential som kommersiell idrott att den skulle förlora stort på att begränsas av RF:s stadgar och regelverk.

Ser vi SEFs absolut största svaghet är det att deras 32 varumärken (klubbar) har 15 hemmamatcher och 15 bortamatcher. 8procent av årets dagar är man synlig och 4 procent av årets dagar kan man tjäna pengar på sina supporters. En allsvensk fotbollsspelare tjänar pengar åt sin arbetsgivare 22,5 timmar per år om skall vinkla hårt (och orättvist)

E-sport är liksom satsningen på Futsal en metod att öka antalet dagar varumärket är synligt, öka supporterbasen och i förlängning både förstärka värdet på varumärket och omsättningen.

Klubbdirektör bör behärska FIFA

Vore jag klubbdirektör för en Allsvensk klubb skulle jag gå all in på E-sport och FIFA.

Dvs både se till att värva de bästa proffsen till vårt elitlag för e-sport såväl som att utveckla en omfattande community med verksamhet för barn, ungdomar och vuxna på olika nivåer. Med de tusentals barn och ungdomar som finns i föreningens befintliga medlemskår och de tiotusentals i många fall hundratusentals som finns med någon emotionell tillhörighet till klubben.

Jag skulle självfallet också säkerställa att allt som streamas finns även med engelsk speaker eller text. E-sport har en global marknad och jag tycker SEF skall sätta upp ett kul pris till den första klubben som sålt 100 tröjor till Asien genom e-sporten. Att integrera merchandise på plattformen för E-sport är en självklarhet. Turneringar med två generationer, mixade lag och allt annat är en självklarhet såväl som seriesystem för olika åldersgrupper.

Målet bör sättas att på fyra år via E-sporten rekrytera lika många supporters till CRM-systemet som systemet omfattar idag. 

SEF bör självfallet prata med sina kollegor i de övriga ligorna och börja planera för ett CL (som då UEFA inte får en spänn ifrån). Digitaliseringen gör att man kan bejaka Globaliseringen.

En helt annorlunda framtid

Utifrån publikantalet på olika E-sport event så är publika finaler, cuper turneringar med fler betalande besökare än vad som är snittet för allsvenskan ingen omöjlig nivå i en nära framtid.

Kommersiell elitidrott handlar om att genom varumärkesutveckling och omsättning förbättra möjligheterna att nå sportsliga mål som att vinna SM-guld. E-sporten skall ses som ett verktyg för båda de två områdena.

Det är bara gratulera SEF för att man ligger i framkant.

Dan Persson

Fakta

Discovery Networks Sweden och Eurosport lanserar tillsammans med Svensk Elitfotboll och Dreamhack under våren nya storsatsningen på e-sport, eAllsvenskan. Med start fredag 1 mars och tre månader framåt avgörs Allsvenskan som är en del av EA Sports Global Series. Tolv av Sveriges största elitfotbollsklubbar gör upp om titeln och allt sänds på Dplay.

Däremot kommer inte E-sportatt ta plats vid sommar-OS i Paris 2024.Beslutet fattades under ett sammanträde i helgen av den Internationella olympiska kommittén, IOC. 

 

IOC uppgav att det är ”för tidigt”, att diskutera inslaget av e-sport inom de olympiska spelen. Det tillades också att vissa spel går emot de olympiska värderingar, vilket kan tros syfta på action- och skjutarspel.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.