Pengar i relation till intäkter

Den kommersiella fotbollen är jämställd.

Men nu har ett antal före detta landslagsspelare i damlandslaget i fotboll skrivit ett öppet brev där de kräver samma ersättning vid spel i landslaget som herrarna får.

Redan idag får de en större andel av förbundets intäkter från landskamper och mästerskap än vad killarna får. 

Dagens spelare borde få mer betat tycker gårdagens spelare. Dan Persson redogör för spelreglerna

Dvs det blir mindre pengar över till det ideella förbundet att satsa på att få fler flickor och pojkar som spelar fotboll och blir duktiga i fotboll. 

Förbundets netto från mästerskap går ograverat till att utveckla den ideella fotbollen, primärt barn och ungdomar. Det är de pengarna som landslagsspelarna nu vill ha.

Deras värde är det som räknas

All kommersiell idrott är totalt jämställd. Idrottaren får ca 60 procent av det värde de skapar. För 99,3 procent av våra över 3 miljoner idrottare så får vi betala då vi inte skapar något värde. 

Nu vill fotbollstjejerna som undertecknat artikeln att Sarah Sjöström skall bli av med de pengar hon skapar som ges till undermåliga manliga simmare. Det är nämligen vad de skriver.

Precis som inom all underhållningsindustri är det så artisten/spelaren får en andel av det värde som skapas och det är enda sättet det kan fungera.

Vad vi betraktare betalar

Pengarna kommer till 100 procent från oss idrottskonsumenter. Det är vad vi betalar till tv-bolag, medier, köper tröjor för, köper utrustning för och köper biljetter för som tillsammans med sponsorers försäljning av sina produkter till oss konsumenter betalar för idrottarna. Vill man som elitidrottare i den kommersiella idrotten tjäna mer måste man vara med och bidra till att fler konsumenter betalar och betalar mer.

Ideell idrott är ännu inte helt jämställd. Flickorna får inte lika bra träningstider, inte samma tillgång till anläggningar, inte samma kvalitet på tränare som killarna. Här skall Fotbollförbundet och övriga förbund lägga alla resurser på att bli bättre och bli jämställda.

Damfotbollen är inne i en positiv spiral och här bör klubbarna lägga mer pengar på att öka attraktionskraften genom professionell organisation för att öka omsättning snarare än att betala spelarna mer. Då kan man över tid när klubbarna har en soliditet och en ökad omsättning också betala spelarna mer. Idag är klubbarna för fattiga och ofta med mycket dålig ekonomisk stabilitet.

Att öka spelarlönerna är direkt relaterat till att öka kundmassan och få dem att betala mer. Med 500 betalande åskådare på matcherna i damallsvenskan och mindre än halva biljettkostnaden mot ca 10.000 för herrarna så uppstår det av naturliga skäl löneskillnader.

Hockeyspelarna i SHL tjänar mer än killarna i Allsvenskan av det enkla skälet att ishockeyn har fler intäktsdagar (26 hemmamatcher + slutspel och kval mot 15 hemmamatcher).

Marknadens villkor styr

Vill man ha betalt för att idrotta, något som vi andra betalar för, så måste man förstå att man agerar på marknadens villkor. Det är inte SvFF som gör fel. Det är vi medborgare som väljer att inte lägga pengar på i det här fallet damfotbollen. Samma gäller för övrigt för +60 andra idrotter som tjänar mindre än damfotbollen.

I den mördande konkurrensen om människors fritid krävs det en hög professionalitet för att attrahera kunderna. Börja där så kan damfotbollen utvecklas och se till att SvFF kan behålla överskotten från mästerskap för att utveckla fotbollen så att tjejerna får lika bra förutsättningar som killarna. Det är där vi skall satsa på jämställdheten.

Den kommersiella idrotten får inte bli marxistisk om den skall kunna utvecklas.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.