Covid-19 gynnar faktiskt elitklubbar
Rubriken kan provocera. Men, lugn. Jag jobbar själv på Brynäs IF och vet att situationen är extremt tuff, oviss och osäker samt att pandemin innebär stora utmaningar för oss klubbar, våra ligor och mycket mänskligt lidande runt om i världen. Men, jag står för att Covid-19 är bra för oss elitklubbar, ligor och förbund. Covid-19 driver på oss till viktig och nödvändig förändring. Till det bättre
Så här tänker jag. Överallt ser och hör jag idrottsaktörer som anser sig vara offer på grund av Corona-restriktioner. Klart att restriktionerna är tuffa och skapar stora utmaningar. Men, min och vår inställning i Brynäs IF är att den här pandemin är den stora möjligheten för oss, SHL, SDHL och svensk idrott. Det är en chans att ta svensk idrott till nästa nivå – på en massa olika plan. Inte minst det kommersiella. Och det är en chans att en gång för alla definiera vem man ska vara och vad man ska kämpa för framåt i tiden.
All fokus på all utveckling
Därför sätter jag i den här krönikan ALLT fokus på ALL utveckling som just nu sker. För den sker överallt, hela tiden. De flesta kanslier och sportkontor i hela Sverige har på bara några månader, på riktigt, blivit till snabbfotade innovations- och affärsutvecklingsplatser. Med stort offensivt driv. När ”döden” knackar på dörren finns helt enkelt inga val. Det är därför pandemin också är positiv.
Den driver oss alla till stark, progressiv och snabb utveckling, som ändå hade varit nödvändig och helt avgörande för långsiktig framgång. Omvärlden förändrar sig snabbt, och det gäller att vi andra hänger med.
Vad tror ni? Jag tror att det går att komma ut starkare och en bättre version av sig själv som klubb eller aktör än innan pandemin slog till. En klubb och aktör som genererar ett högre värde till sina målgrupper, framför allt till sina fans, partners och det samhälle som vi lever och verkar i. Jag är helt övertygad om det. Men det kommer inte att vara en enkel resa. Men livsnödvändig. Och jag tror också att riktig och rejäl utveckling känns. Så, låt det kännas. Rejält!
Några saker är nu mycket tydliga i idrottssverige.
Det här pågår i idrotts-Sverige
1. Supersnabb digitalisering pågår.
2. Ökat fokus på hållbar utveckling.
3. Ökat fokus på relationen till fans och partners.
Digitaliseringen går supersnabbt. Saker vi alla har pratat om i flera år plötsligt bara görs och levereras ut till marknaden. Det gäller långtifrån bara oss elitklubbar. Titta bara på alla fantastiska motionslopp som på kort tid förstärkt och digitaliserat sin relation med alla sina tävlingsdeltagare. Loppen har plötsligt blivit till fysiska hemmatävlingar och digitala ”träna-och-tävla-vart-du-vill-utmaningar”.
Fler och fler klubbar och idrottsaktörer kopplar också upp sina verksamheter mot de globala målen och ökar snabbt fokus på hållbar utveckling för människor och miljö. Det är både bra och nödvändigt. Inom en mycket snar framtid kommer ingen att få en enda krona från något av Sveriges starkaste företag om partnerskapserbjudandet inte grundar sig i en tydlig strävan mot dom globala målen med tydlig effektrapportering som helt avgörande ingrediens.
En hållbarhetsmatch
Företagen skärper kraven. Covid-19 snabbar på utvecklingen. Ska vi idrottsklubbar vara relevanta mot kommande generationer, ja då är det bara att ge sig in i hållbarhetsmatchen, uppriktigt och på riktigt. Annars väljer många av Greta och hennes kompisar bort dig.
Framför allt har alla vi klubbar och övriga inom svensk idrott insett att vi inte kan ta allt och alla för givet. Ja vi kan inte ta något alls för givet och jag tänker främst då på våra tre kärnmålgrupper. Våra fans. Våra företagspartners. Våra ligor. Och de gigantiska intäktsströmmar som kommer från dessa tre grupper. När allt står på sin spets tvingas vi alla att kliva upp på tå och skapa bättre dialog, nya lösningar och tydligare värden utifrån mer noggrann behovsanalys. För oss, våra målgrupper och det samhälle vi lever och verkar i. Detta är också mycket tydligt just nu.
Alla längtar vi såklart efter att få ta in våra fantastiska fans och partners i arenorna igen. Alla drömmer vi om den fullsatta arenan. Den dag då det återigen blir möjligt (om det nu blir så?!) kommer vi att vara bättre, leverera ett högre värde och vara mer rätt i tiden. OM vi nu tar chansen att utveckla oss under Covid-19.
I Brynäs IF har vi valt att försöka göra allt vi kan för att göra klubben starkare under Covid-19, detta samtidigt som vi ska överleva. Det är också därför som vi har utvecklat och lanserat flera nya partnerskap den senaste tiden såsom Privatpartner – en del av något större, Brynäskraft och digitala matchvärdsskap.
Fler nya partnerskap med fokus på hållbar utveckling är på G under hösten. Exempelvis Jämlikhetsresan där företag ska få förstärka och associera sig med föreningens långsiktiga satsning på jämställd och jämlik utveckling av Brynäs IF och sporten hockey.
Tuff, men inte omöjlig tid
Till sist. Det är en mycket tuff tid som väntar oss elitklubbar de kommande månaderna och säkert också de kommande åren. Förmågor såsom att vara framåtlutade, affärsutvecklingsorienterade, modiga, innovativa och lyhörda kommer att skilja vinnare mot förlorare. Det är därför extra kul att se all innovativ utveckling som just nu sker inom svensk idrott. Bland kollegor i SHL och SDHL och inom alla andra idrotter.
Snabb stark utveckling pågår överallt, här och där! Är också helt övertygad om att den inställningen också attraherar regeringen mer. Och smittskyddssäkra matcher för rätt så många åskådare, det vet dom att vi kan leverera.
Så. Dags för riktig förändring. Till det bättre.
Låt det kännas! Tillsammans kommer vi ut starkare!
Mest lästa just nu
Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar