Ny längdchef i skidlandslaget
Hans-Eric Schultz, 39 år, är född i Gävle, uppvuxen i Stockholm och bosatt i Umeå. Han kommer närmast från en befattning som försäljningskanalchef på Electrolux och har en bakgrund som löpare på elitnivå.
- Först och främst ser jag det som en ära att få den här tjänsten. Jag åker själv längd och har följt sporten i många år och förstår att jag nu tar ansvar för ett stycke svensk idrottshistoria, säger Hans-Eric Schultz.
Tjänsten som längdchef omfattar hela längdverksamheten med såväl landslags- som nationell verksamhet. Det är alltså inte samma befattning som den Gunde Svan hade som landslagschef.
- Våra mycket kompetenta ledare för längdlandslagets toppgrupp, Magnus Ingesson, Jocke Abrahamsson och Arild Monsen får därmed ett tydligare ansvar för landslagsverksamheten. Svenska Skidförbundet har sökt en bra och rejäl person med ledarerfarenhet, gärna med bakgrund inom längdskidåkning eller annan idrott på elitnivå. Vi har prioriterat kandidater med försäljnings- och marknadserfarenhet. En kompetens som blir mer och mer betydelsefull för en framgångsrik finansiering av vår verksamhet, säger förbundsdirektör Per Lehmann.
Tillsättningen av den nye längdchefen är väl förankrad. Under rekryteringsprocessen har flera personer ur längdorganisationen träffat Hans-Eric Shultz.
- Jag vill jobba långsiktigt och ta fram en vision om vad vi vill uppnå. Det är min filosofi att jobba på det sättet, säger Hans-Eric Shultz som till att börja med ska veckopendla mellan hemmet i Umeå och Svenska Skidförbundets kansli i Falun.
Mest lästa just nu
Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.