Klubbdirektören värvas av förbundet

Svenska Skidförbundet förstärker marknadsorganisationen och Johan Sares blir ansvarig efter en snabb rekrytering. I Mora IK som satsar hårt mot elitserien är besvikelsen stor.

Johan Sares har som klubbdirektör uträttat stor nytta under kort tid. Men just arbetsbelastningen är ett skäl till att han började fundera på alternativ i jobbet.

Nu har han tagit ett beslut och lämnar ett tomrum efter sig i Mora IK där det har skett en återhämtning, både ekonomiskt och sportsligt, efter degarderingen ur elitserien..

Johan Sares har också en stark bakgrund inom skidsporten. Behovet av en förstärkning i arbetet med media och marknad har där skärpts betydligt. Efter tolv medaljer i de två senaste stora mästerskapen, och massor av pallplaceringar i världscupen, har intresset för längdlandslaget ökat dramatiskt.

Måste vårda sponsorerna

- Vi upplever en härlig medvind just nu och känner stort stöd från våra sponsorer och samarbetspartners. Det är givetvis jättekul, men det kräver också att vi ständigt utvecklar oss inom hela organisationen, säger Hans-Eric Schultz, chef för längdlandslaget.

Längdlandslagets marknadsavdelning behöver en förstärkning och Johan Sares betraktas som ett klipp i rektyteringen. Han blir marknadsansvarig och ska jobba tillsammans med Fredrik Hallstensson och Malin Norell.

- Med Johan i laget har vi de förutsättningar som krävs för att kunna lägga i en växel till i vår strävan att säkerställa längdlandslagets offensiva satsningar över VM i Falun 2015, säger Hans-Eric Schultz.

Han är väl initierad

Johan Sares gör alltså comeback i längdlandslagets organisation. Han har tidigare varit marknadsansvarig vid VM i Liberec 2009 och OS i Vancouver 2010.

- Johan kan sin idrott och är väl bekant i skidmiljöerna. Han vet vad som ska till för att få helheten att fungera, säger Hans-Eric Schultz.

Johan Sares tillträder tämligen omgående.

- Mitt hjärta klappar för både hockey och längdskidåkning. Jag känner det som ett privilegium att få jobba med det jag helst av allt vill. Längdlandslaget är fantastiskt med ett varumärke som står för framåtanda, framgång och nytänkande.

Mia K (inte verifierad)

mån, 2011-08-15 10:32

1. Heja Johan !

Välkommen tillbaka till skidornas värld ! Lycka till !

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.