Klubbdirektören värvas av förbundet

Svenska Skidförbundet förstärker marknadsorganisationen och Johan Sares blir ansvarig efter en snabb rekrytering. I Mora IK som satsar hårt mot elitserien är besvikelsen stor.

Johan Sares har som klubbdirektör uträttat stor nytta under kort tid. Men just arbetsbelastningen är ett skäl till att han började fundera på alternativ i jobbet.

Nu har han tagit ett beslut och lämnar ett tomrum efter sig i Mora IK där det har skett en återhämtning, både ekonomiskt och sportsligt, efter degarderingen ur elitserien..

Johan Sares har också en stark bakgrund inom skidsporten. Behovet av en förstärkning i arbetet med media och marknad har där skärpts betydligt. Efter tolv medaljer i de två senaste stora mästerskapen, och massor av pallplaceringar i världscupen, har intresset för längdlandslaget ökat dramatiskt.

Måste vårda sponsorerna

- Vi upplever en härlig medvind just nu och känner stort stöd från våra sponsorer och samarbetspartners. Det är givetvis jättekul, men det kräver också att vi ständigt utvecklar oss inom hela organisationen, säger Hans-Eric Schultz, chef för längdlandslaget.

Längdlandslagets marknadsavdelning behöver en förstärkning och Johan Sares betraktas som ett klipp i rektyteringen. Han blir marknadsansvarig och ska jobba tillsammans med Fredrik Hallstensson och Malin Norell.

- Med Johan i laget har vi de förutsättningar som krävs för att kunna lägga i en växel till i vår strävan att säkerställa längdlandslagets offensiva satsningar över VM i Falun 2015, säger Hans-Eric Schultz.

Han är väl initierad

Johan Sares gör alltså comeback i längdlandslagets organisation. Han har tidigare varit marknadsansvarig vid VM i Liberec 2009 och OS i Vancouver 2010.

- Johan kan sin idrott och är väl bekant i skidmiljöerna. Han vet vad som ska till för att få helheten att fungera, säger Hans-Eric Schultz.

Johan Sares tillträder tämligen omgående.

- Mitt hjärta klappar för både hockey och längdskidåkning. Jag känner det som ett privilegium att få jobba med det jag helst av allt vill. Längdlandslaget är fantastiskt med ett varumärke som står för framåtanda, framgång och nytänkande.

Mia K (inte verifierad)

mån, 2011-08-15 10:32

1. Heja Johan !

Välkommen tillbaka till skidornas värld ! Lycka till !

När Stjernfors Golfklubb drevs i konkurs av en privat aktör tog medlemmarna saken i egna händer. Ett år senare är banan iordningsställd, caféet bemannat och optimismen på topp. Klubbens nystart har finansierats med bland annat bidrag från Sparbankens ägarstiftelse.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige och Bro Hof blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.