Jobbarkompisarnas nya karriärer

Susanna Kallur och Charlotte Kalla har träffats förut i Falun. Det var upptakten till att de blev jobbarkompisar.
Charlotte Kalla har ett fyra-årskontrakt med ÅF som också Susanne Kallur hör till. Foto: Fredrik Persson, TT

 

Det är två av svensk idrotts mest populära tjejer, Charlotte Kalla och Susanna Kallur. Just nu gör Charlotte succé i stan där Susanna bor.

Jobbarkompisar? Jodå, båda har kontrakt med ÅF, Ångpanneföreningen, och upptakten var just ett möte hemma hos Susanna i Falun.

Sponsring plus utbildning

Friidrottsstjärnan har sedan 2006 ett kontrakt med ÅF dit numera även Charlotte Kalla är knuten. Ett av skälen är att företaget ser flera möjligheter till samverkan och samarbete mellan de två stjärnorna.

Charlotte Kalla har skrivit på ett kontrakt som gäller de närmaste fyra åren och bedöms som hennes bästa någonsin, med ett innehåll av mer än bara pengar. 

Samarbetet består dels av ett traditionellt sponsoravtal, dels av en utbildning som syftar till att förbereda Charlotte på ett liv efter idrotten.

"Vill lära mig mer"

På den punkten är hon bestämd:

- Jag vill få mer kunskap. Jag tycker att energi och miljöfrågor är viktiga och jag ska få mentorer som ska lära mig mera. 

Hon ser en skidkarriär fram till och med åtminstone 2018, men är också medveten om att mycket kan ske och att hon inte underskattar skaderisken.

Viktor Svensson, sälj- och marknadschef för ÅF, påpekar:

- Vi går aldrig in med bara pengar. Det är när vi hittar ett unikt och ömsesidigt upplägg som vi blir intresserade, där vi kan ge och ta. 

- Precis som Sanna så är Charlotte en mycket kraftfull inspiratör, och hon kommer att bli en bra ambassadör för ÅF. 

Inleder kampanj

En stark tålmodighet och en beundransvärd förmågan att se långsiktigt på karriären, det kännetecknar tjejerna..

Grundtanken är att Charlotte Kalla och Sanna Kallur ska inspirera. När vintern övergår till vår och sommar ska kampanjen ”Har du funnit ditt kall?” inledas. En rad högskolor och tekniska utbildningar ska få besök.

ÅF har redan fått bevis för att satsningen på idrott ger valuta. Företaget har nått en ökad popularitet hos ingenjörer, enligt Universums Karriärbarometer.

Med ett anslag av ”Vad driver dig? Vad driver ÅF? Vad driver några av våra största sportstjärnor?” ska ingenjörer, utbildade eller på väg mot en examen, lockas.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.