Stadium bygger om ledningen

Stadium, Sveriges största sportkedja, förstärker företagsledningen och organiserar företaget i två tydliga delar under Stadium Group, Stadium Outlet och Stadium AB.
Karl Eklöf, CEO och Magnus Wåhlander, ansvarig för Stadium AB. Foto: Stadium; Montage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Karl Eklöf blir kvar som CEO medan Magnus Wåhlander får rollen som ansvarig för Stadium AB. Samtidigt tillsätts en ny landschef för Stadium Sverige.

För att fortsätta driva utvecklingen inom sporthandeln framåt genomförs ett antal förändringar under hösten på Stadium. Från och med nu organiseras företaget i två tydligare delar under Stadium Group; Stadium Outlet samt Stadium AB.

– Förändringarna innebär att jag frigör mer tid för att arbeta med våra övergripande strategiska frågor samt affärsutveckling. Vi har utmanat branschen i över 30 år och har inga planer på att sluta göra det nu, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

I Stadium Groups ledningsgrupp ingår från och med nu, förutom CEO (Karl Eklöf), ansvariga för funktioner som är gemensamma för både Stadium Outlet och Stadium AB såsom ekonomi, HR, IT, logistik, online och expansion, samt de båda bolagens respektive ansvariga. Stadium Outlet bibehåller samma organisation som tidigare med Anders Bejsy som VD medan Stadium AB får ny ansvarig i form av Magnus Wåhlander.

Magnus Wåhlander har arbetat inom retail i över 20 år och haft en rad olika ledande befattningar på företaget. Förutom landschef,

Daniel Löfkvist går i samband med förändringen in som landschef för Stadium Sverige från rollen som Special Concept Manager och tidigare försäljningschef för Sverige.

– Att få ta över stafettpinnen för Stadium Sverige och tillsammans med hela vår fantastiska personalstyrka fortsätta leda branschen framåt är lika hedrande som utmanande. Tillsammans har vi redan kommit långt, men vi är inte nöjda här, säger Daniel Löfkvist, landschef Stadium Sverige.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2015/2016 var cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla.

USA:s fotbollsdamers framfart i VM går inte obemärkt förbi. På tisdags kvällen möter storfavoriten England i semifinalen.  Huvudsponsorn Nike gnuggar händerna. Spelarnas hemmatröjor är den som sålt bäst på nike.com enligt Business Insider.

- USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong. Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året har varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger företagets vd Mark Parker.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.