Stadium bygger om ledningen

Stadium, Sveriges största sportkedja, förstärker företagsledningen och organiserar företaget i två tydliga delar under Stadium Group, Stadium Outlet och Stadium AB.
Karl Eklöf, CEO och Magnus Wåhlander, ansvarig för Stadium AB. Foto: Stadium; Montage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Karl Eklöf blir kvar som CEO medan Magnus Wåhlander får rollen som ansvarig för Stadium AB. Samtidigt tillsätts en ny landschef för Stadium Sverige.

För att fortsätta driva utvecklingen inom sporthandeln framåt genomförs ett antal förändringar under hösten på Stadium. Från och med nu organiseras företaget i två tydligare delar under Stadium Group; Stadium Outlet samt Stadium AB.

– Förändringarna innebär att jag frigör mer tid för att arbeta med våra övergripande strategiska frågor samt affärsutveckling. Vi har utmanat branschen i över 30 år och har inga planer på att sluta göra det nu, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

I Stadium Groups ledningsgrupp ingår från och med nu, förutom CEO (Karl Eklöf), ansvariga för funktioner som är gemensamma för både Stadium Outlet och Stadium AB såsom ekonomi, HR, IT, logistik, online och expansion, samt de båda bolagens respektive ansvariga. Stadium Outlet bibehåller samma organisation som tidigare med Anders Bejsy som VD medan Stadium AB får ny ansvarig i form av Magnus Wåhlander.

Magnus Wåhlander har arbetat inom retail i över 20 år och haft en rad olika ledande befattningar på företaget. Förutom landschef,

Daniel Löfkvist går i samband med förändringen in som landschef för Stadium Sverige från rollen som Special Concept Manager och tidigare försäljningschef för Sverige.

– Att få ta över stafettpinnen för Stadium Sverige och tillsammans med hela vår fantastiska personalstyrka fortsätta leda branschen framåt är lika hedrande som utmanande. Tillsammans har vi redan kommit långt, men vi är inte nöjda här, säger Daniel Löfkvist, landschef Stadium Sverige.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2015/2016 var cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion, dvs gamla DN- Galan. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Svensk Elitbandys egen webbtv-kanal Bandyplay.se utökar samarbetet med Mittmedias Bandypuls. Förutom att alla elitseriematcher för herrarna sänds från Bandypuls plattform kommer matcher också att sändas från damernas elitserie och bandyallsvenskan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.