Äntligen slipper hon betala allt själv
Hon får oftast betala själv för sina VM-guld, totalt 19 i orientering, skidorientering och skyrunning. Nu ska ny egen designad tröjreklam förändra ekonomiska förutsättningar för Tove Alexandersson, 26, orienteringens särklassiga världsetta.
I samband med O-ringens i Kolmården 21 juli-27 juli lanseras Toves tröja, med adress till hela orienterar-Sverige.
-Jag kallar det produktplacering och marknadsföring, i linje med vad ishockey – och fotbollsspelare har gjort sedan länge. Jag har tidigare sagt att Tove är större än sin egen sport, det här är ett grepp för att nå bättre förutsättningar för hennes tävlande, betonar Björn Bettner, sponsorjägare åt Tove.
IA har tidigare berättat om den ekonomiska motvinden för orienteringens största stjärna. I hennes sport är prispengarna mycket blygsamma, både nationellt och internationellt. Tove tränar och tävlar på heltid, men hennes sponsorintäkter är av modell mindre.
-Vi är på en marknad som domineras av simningens Sarah Sjöström, skidskyttets Hanna Öberg, och skidlandslagets tjejer. Konkurrensen är stenhård, men Toves resultat talat för sig självt, jag kan känna viss förvåning över att inte företag som vill förknippas med friluftsliv ser en potential i Tove, menar Björn Bettner.
Under 2019 hoppas ”team Tove” nå en samlad sponsorintäkt, inkluderat prispengar (Världscup och O-ringens) på cirka 800 000 kronor. Att jämföras med bl.a. Hanna Öbergs 1 766 050 bara i prispengar efter vinterns säsongslut i Holmenkollen.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar