Äntligen slipper hon betala allt själv

Hon får oftast betala själv för sina VM-guld, totalt 19 i orientering, skidorientering och skyrunning. Nu ska ny egen designad tröjreklam förändra ekonomiska förutsättningar för Tove Alexandersson, 26, orienteringens särklassiga världsetta.

I samband med O-ringens i Kolmården 21 juli-27 juli lanseras Toves tröja, med adress till hela orienterar-Sverige. 

 

-Jag kallar det produktplacering och marknadsföring, i linje med vad ishockey – och fotbollsspelare har gjort sedan länge. Jag har tidigare sagt att Tove är större än sin egen sport, det här är ett grepp för att nå bättre  förutsättningar för  hennes tävlande, betonar Björn Bettner, sponsorjägare åt Tove.

IA har tidigare berättat om den ekonomiska motvinden för orienteringens största stjärna. I hennes sport är prispengarna mycket blygsamma, både nationellt och internationellt. Tove tränar och tävlar på heltid, men hennes sponsorintäkter är av  modell  mindre.

-Vi är på en marknad som domineras av simningens Sarah Sjöström, skidskyttets Hanna Öberg, och skidlandslagets tjejer. Konkurrensen är stenhård, men Toves resultat talat för sig självt, jag kan känna viss förvåning över att inte företag som vill förknippas med friluftsliv ser en potential i Tove, menar Björn Bettner.

Under 2019 hoppas ”team Tove” nå en samlad sponsorintäkt, inkluderat prispengar (Världscup och O-ringens) på cirka 800 000 kronor. Att jämföras med bl.a. Hanna Öbergs 1 766 050 bara i prispengar efter vinterns säsongslut i Holmenkollen.

Kjell Nilsson 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.