5 miljoner från kärnbränslehantering

Svensk Kärnbränslehantering, SKB, blir idrottssponsor av format. Företaget går in i ett femårigt avtal värt 5 miljoner kronor med IK Oskarshamn. Smålänningarna jublar med klubbchefen Dag Larsson i spetsen, han som låg bakom mycket HV71:s uppbyggnad.

Svensk Kärnbränslehantering, SKB, har tidigare varit en sponsor i IK Oskarshamn,, men efter beslutet om slutförvaret av använt kärnbränsle öppnades möjligheterna till ett större samarbete.

-  Det här är det största sponsoravtal vi någonsin ingått, säger IKO:s klubbchef Dag Larsson tioll tidningen Barometern.

- Det är oerhört glädjande för föreningen att vi nu får en uttalad huvudsponsor. Med de ökade krav som finns på att fortsatt vara ett allsvenskt lag så är alla nya intäkter viktiga för oss. Detta avtal ger en grund för oss att kunna utveckla och stärka såväl ungdomsverksamhet som a-laget.

- Det ger oss en grundplåt för varje år som vi inte haft tidigare. Vi får resurser att stärka organisationen, det vill säga kansliet, ungdomsverksamheten och a-laget. Samtidigt kan vi inte leva på SKB, vi är beroende av att vi får in lika mycket pengar som tidigare från publik och andra sponsorer, annars försvagar vi ju i stället vår verksamhet.

I avtalet betonas vikten av att klubben ska göra en social insats av format. A-lagsspelare och ungdomar, men även föräldrar och ledare ska engageras i frågor som fair play vilket innebär värdeord som respekt, moral och etik samt förebyggande information om alkohol och droger.

- För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Vi är av den anledningen glada över att vi har hittat ett samarbete med IK Oskarshamn. Ishockeyn är viktig för Oskarshamn, och det känns extra bra att det i avtalet läggs stor vikt på ungdomsverksamheten där sociala projekt med värdegrundsarbete står i fokus, säger SKB:s kommunikationschef Carl Sommerholt.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.