VM-handboll på lyckad sponsorjakt
Avtalet med adidas gäller till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Parterna har en framgångsrik historik tillsammans sedan tio år och nu samlar de gemensamma krafter inför VM i Sverige 2011.
- Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap. Vi tror starkt på samtliga landslag och ser affärsmässiga möjligheter med VM, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.
adidas och förbundet ska ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både ska bäras av spelarna samt finnas till försäljning.
Gigantiskt evenemang
VM för herrar i januari 2011 är det största som händer i Skandinavien det året med upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och över 300 000 i publiken.
Choice Hotels Scandinavia levererar logi och kost för de 24 lagen och de cirka 100 delegaterna, inklusive domare. Sammanlagt rör det sig om cirka 10 000 övernattningar. Choice-hotellen kommer även att vara presshotell.
- Vi går in i ett spännande samarbete med ett stort mästerskap. VM 2011 innebär möjligheter till nya relationer och tillgång till ett intressanta nätverk som vi kan ha stor nytta av, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
Företaget har tagit beslutet att prioritera sponsring i marknadsföringen. Tre stor avtal gäller handbollen, Melodifestivalen och Idol. I samtliga städer för evenemangen ska alla medverkande bo på Choice. Sedan tidigare är det klart att Choice blir sponsor och samarbetspartner på hotellsidan när Oslo arrangerar skid-VM våren 2011.
"Det passade oss"
- Vi har tidigare bara lagt blygsamma summor till exempel i samarbete med Riksteatern, men nu dök det upp ett flera större sammanhang som passade oss, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
- Vi arbetar utifrån konceptet ”We care” och där ingår kost, motion och samhällsansvar. Vi ville sponsra något inom idrott och eftersom handboll är en populär sport valde vi det, fortsätter Riitta Östberg.
- Svensk handboll gläds åt att Choice har valt att samarbeta med VM 2011. Att lösa hotellfrågan är en viktig uppgift och vi är övertygade om att spelare, domare, delegater och kring 1 500 medierepresentanter kommer att tas om hand väl hos Choice, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.