Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.
Kalmars Sebastian Andersson i kamp med Djurgårdens Daniel Amartey (tv) vid det allsvenska mötet på Tele2 Arena. Foto: Jonas Ekströmer, TT

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

• Ett eget kapital om 57 miljoner, där merparten är bundet i just Guldfågeln Arena.

• Tillhör de fem bästa klubbarna i Sverige i sju år i rad och många minns SM-guldet 2008.

• Sålt spelare för 110 miljoner kronor sedan 2007 och den enda klubb som kan mäta sig i det avseendet med KFF är Malmö FF.

• Årets trupp är en av allsvenskans yngsta.

Men inte upp i topp

Men mötet med Djurgården slutade 0-0 och innebar inte serieledning.

Annars blev kvällen mycket värdefull. Att hålla ett sponsormöte 43 mil hemifrån hör ju inte till vanligheterna.

Initiativtagare till träffen var Jonas Persson, företagare och boende i Stockholm sedan mer än 15 år, grundare av företaget IEC in Sports, hemtam i affärskvarteren och med många kontakter. Han är uppfödd i Kalmar, anhängare till klubben sedan barnsben och numera också styrelsemedlem.

57 nya företag

Jonas Persson såg möjligheterna och känner också många stockholmare med en bakgrund i Småland.

- Det här känns oerhört inspirerande och det är sällan vi får möjligheter till sådana här träffar, intygade klubbens tre representanter som berättade om verksamheten.

”Kalmar FF ska vara Smålands stolthet”, som de anslår, klubbchefen Svante Samuelsson, marknadschefen Per Rosenqvist och sportchefen Thomas Andersson Borstam.

De har ett nära och framgångsrikt samarbete med dagens sponsorer:

- Vi har det starkaste nätverket i regionen och fick till den här säsongen 57 nya företag.

Nya arenan avgörande

Arenasponsorn är familjeägda Guldfågeln som är en av regionens största arbetsgivare med 350 anställda och en omsättning om 1,3 miljarder. Ett sju-årigt avtal är skrivet mellan parterna.

2005 inledde den dåvarande styrelsen diskussioner om en ny arena. Fredriksskans hade gjort sitt och i föreningen förstod man att det inte fanns något alternativ inför framtiden om klubben skulle kunna vara konkurrenskraftig.

- Visst var det modigt av styrelsen att ta beslut om den här satsningen. Arenan ger möjligheter, men det finns också förpliktelser, som Svante Samuelsson påpekar.

Utvecklingen blev den som alla hoppades. Nu erbjuds bra platser och komfort för åskådaren enligt moderna villkor – därtill en företagslounge för 1200 personer, en restaurang för 140 gäster och en uteservering för 80 personer, tre större konferensrum, tolv loger, medlemspub för 300 gäster och 13 kiosker.

I Nannes anda

Här går det att trivas även om underhållningen på planen skulle vara tveksam.

Efter alla år med Nanne Bergstrand som tränare fortsätter lagbygget med Hans Eklund som ytterst ansvarig för det sportsliga. En tajt, rekordung trupp har ansvaret och starten har inte kunnat vara så mycket bättre.

Vad starten på företagsträffen på Biblioteksgatan i Stockholm innebär kommer också visa sig så småningom.

Thomas Ejderhov

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.