Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.
Kalmars Sebastian Andersson i kamp med Djurgårdens Daniel Amartey (tv) vid det allsvenska mötet på Tele2 Arena. Foto: Jonas Ekströmer, TT

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

• Ett eget kapital om 57 miljoner, där merparten är bundet i just Guldfågeln Arena.

• Tillhör de fem bästa klubbarna i Sverige i sju år i rad och många minns SM-guldet 2008.

• Sålt spelare för 110 miljoner kronor sedan 2007 och den enda klubb som kan mäta sig i det avseendet med KFF är Malmö FF.

• Årets trupp är en av allsvenskans yngsta.

Men inte upp i topp

Men mötet med Djurgården slutade 0-0 och innebar inte serieledning.

Annars blev kvällen mycket värdefull. Att hålla ett sponsormöte 43 mil hemifrån hör ju inte till vanligheterna.

Initiativtagare till träffen var Jonas Persson, företagare och boende i Stockholm sedan mer än 15 år, grundare av företaget IEC in Sports, hemtam i affärskvarteren och med många kontakter. Han är uppfödd i Kalmar, anhängare till klubben sedan barnsben och numera också styrelsemedlem.

57 nya företag

Jonas Persson såg möjligheterna och känner också många stockholmare med en bakgrund i Småland.

- Det här känns oerhört inspirerande och det är sällan vi får möjligheter till sådana här träffar, intygade klubbens tre representanter som berättade om verksamheten.

”Kalmar FF ska vara Smålands stolthet”, som de anslår, klubbchefen Svante Samuelsson, marknadschefen Per Rosenqvist och sportchefen Thomas Andersson Borstam.

De har ett nära och framgångsrikt samarbete med dagens sponsorer:

- Vi har det starkaste nätverket i regionen och fick till den här säsongen 57 nya företag.

Nya arenan avgörande

Arenasponsorn är familjeägda Guldfågeln som är en av regionens största arbetsgivare med 350 anställda och en omsättning om 1,3 miljarder. Ett sju-årigt avtal är skrivet mellan parterna.

2005 inledde den dåvarande styrelsen diskussioner om en ny arena. Fredriksskans hade gjort sitt och i föreningen förstod man att det inte fanns något alternativ inför framtiden om klubben skulle kunna vara konkurrenskraftig.

- Visst var det modigt av styrelsen att ta beslut om den här satsningen. Arenan ger möjligheter, men det finns också förpliktelser, som Svante Samuelsson påpekar.

Utvecklingen blev den som alla hoppades. Nu erbjuds bra platser och komfort för åskådaren enligt moderna villkor – därtill en företagslounge för 1200 personer, en restaurang för 140 gäster och en uteservering för 80 personer, tre större konferensrum, tolv loger, medlemspub för 300 gäster och 13 kiosker.

I Nannes anda

Här går det att trivas även om underhållningen på planen skulle vara tveksam.

Efter alla år med Nanne Bergstrand som tränare fortsätter lagbygget med Hans Eklund som ytterst ansvarig för det sportsliga. En tajt, rekordung trupp har ansvaret och starten har inte kunnat vara så mycket bättre.

Vad starten på företagsträffen på Biblioteksgatan i Stockholm innebär kommer också visa sig så småningom.

Thomas Ejderhov

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.