Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.
Kalmars Sebastian Andersson i kamp med Djurgårdens Daniel Amartey (tv) vid det allsvenska mötet på Tele2 Arena. Foto: Jonas Ekströmer, TT

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

• Ett eget kapital om 57 miljoner, där merparten är bundet i just Guldfågeln Arena.

• Tillhör de fem bästa klubbarna i Sverige i sju år i rad och många minns SM-guldet 2008.

• Sålt spelare för 110 miljoner kronor sedan 2007 och den enda klubb som kan mäta sig i det avseendet med KFF är Malmö FF.

• Årets trupp är en av allsvenskans yngsta.

Men inte upp i topp

Men mötet med Djurgården slutade 0-0 och innebar inte serieledning.

Annars blev kvällen mycket värdefull. Att hålla ett sponsormöte 43 mil hemifrån hör ju inte till vanligheterna.

Initiativtagare till träffen var Jonas Persson, företagare och boende i Stockholm sedan mer än 15 år, grundare av företaget IEC in Sports, hemtam i affärskvarteren och med många kontakter. Han är uppfödd i Kalmar, anhängare till klubben sedan barnsben och numera också styrelsemedlem.

57 nya företag

Jonas Persson såg möjligheterna och känner också många stockholmare med en bakgrund i Småland.

- Det här känns oerhört inspirerande och det är sällan vi får möjligheter till sådana här träffar, intygade klubbens tre representanter som berättade om verksamheten.

”Kalmar FF ska vara Smålands stolthet”, som de anslår, klubbchefen Svante Samuelsson, marknadschefen Per Rosenqvist och sportchefen Thomas Andersson Borstam.

De har ett nära och framgångsrikt samarbete med dagens sponsorer:

- Vi har det starkaste nätverket i regionen och fick till den här säsongen 57 nya företag.

Nya arenan avgörande

Arenasponsorn är familjeägda Guldfågeln som är en av regionens största arbetsgivare med 350 anställda och en omsättning om 1,3 miljarder. Ett sju-årigt avtal är skrivet mellan parterna.

2005 inledde den dåvarande styrelsen diskussioner om en ny arena. Fredriksskans hade gjort sitt och i föreningen förstod man att det inte fanns något alternativ inför framtiden om klubben skulle kunna vara konkurrenskraftig.

- Visst var det modigt av styrelsen att ta beslut om den här satsningen. Arenan ger möjligheter, men det finns också förpliktelser, som Svante Samuelsson påpekar.

Utvecklingen blev den som alla hoppades. Nu erbjuds bra platser och komfort för åskådaren enligt moderna villkor – därtill en företagslounge för 1200 personer, en restaurang för 140 gäster och en uteservering för 80 personer, tre större konferensrum, tolv loger, medlemspub för 300 gäster och 13 kiosker.

I Nannes anda

Här går det att trivas även om underhållningen på planen skulle vara tveksam.

Efter alla år med Nanne Bergstrand som tränare fortsätter lagbygget med Hans Eklund som ytterst ansvarig för det sportsliga. En tajt, rekordung trupp har ansvaret och starten har inte kunnat vara så mycket bättre.

Vad starten på företagsträffen på Biblioteksgatan i Stockholm innebär kommer också visa sig så småningom.

Thomas Ejderhov

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Landslaget förblir en dröm för de flesta. Få kommer ens halvvägs. Men många blir vinnare i alla fall.  De vänjer sin kropp vid rörelse – de motionerar och anstränger sig regelbundet som vuxna. De utrustar sig själva med mer styrka att stå emot ökad ålder och sjukdom. Mycket tack vare att de i unga år fick den vanan. I unga år skaffade de sig en livsstil – via idrott och skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

 Internationella spelaraffärer i fotboll begriper man sig sällan på. Brassen och speleleganten Coutinho är en av fotbollsvärldens bästa spelare, men i Barcelona blev det aldrig någon succé och det har länge stått klart att spanjorerna vill sälja honom. Men efter massor av spekulationer står det nu klart att hans karriär fortsätter i Bayern München.