Idrottssponsringen ökar mest

Både sponsring och event fortsätter öka. Var tionde krona som satsas på reklam tillfaller nu sponsring. Och idrottssponsringen ökar mest.
Idrotten får mer pengar via sponsring, men kraven från sponsorerna ökar och kräver mera kreativa affärsidéer från föreningar och förbund. Foto: TT

 

Sponsring ökar med 2,3 procent till 6,7 miljarder kronor, och utgör nu för första gången tio procent av reklamkakan. Ännu mer ökar event, 6,3 procent, till 6,8 miljarder.

Tydlig trend

- Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, Institutet för reklam- och mediastatistik. 

Idrottssponsringen ökar med 3,9 procent och kultursponsringen med en procent. Den sociala sponsringen backar, efter flera års uppgång, med 4,5 procent. Det är dock en siffra som ska tas med en nypa salt eftersom en stor del av idrottssponsringen är en typ av social sponsring, då en hel del pengar går till barn- och ungdomsidrott. 

Interna event ökar mest

Drygt sjuttio kronor av varje hundralapp (74 %) som läggs på sponsring går till idrottssponsring, medan drygt 13 kronor går till social sponsring (13,3 %) och tolv kronor (12,4 %) till kultursponsring.

När det gäller event är denna kategori uppdelad i två delar: eventmarknadsföring (utåtriktad i marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Enligt 2014 års siffror från IRM är det den senare kategorin som ökar mest, 17 procent upp, och omsätter nu nästan tre miljarder – alltså snart hälften av all eventmarknadsföring. 

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen och gästkrönikör i Idrottens Affärer, kommenterar siffrorna:

- Det är historiskt att var tionde reklamkrona nu tillfaller sponsring. Det är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige. 

- Att idrotten tar  en allt större del av kakan är ett bevis på att kreativiteten ökar hos många förreningar och förbund. Påhittighet och mer affärsdrivande förslag är vad företagen önskar, nej, kräver. Då uppstår ett större utbyte för båda parter, säger Thomas Ejderhov, Idrotten Affärers chefredaktör.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Torsdagens match i VM-fotbollen,Sverige mot USA i Le Havre har finalkaraktär. Det märks både på spelarnas anspänning och intresset från både publik och TV-tittare. 

VM har så här långt skapat ett intresse som är av rekordformat.Torsdagskvällens match är slutsåld, vilket innebär en publiksiffra  runt 25 000, bland dem cirka 2 000 svenskar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Det hann bara gå några dagar med misstankar om matchfixing runt det allsvenska mötet Kalmar-Elfsborg så kommer rapporten från RF. Vardagen med spelmissbruk och matchfixning bland ledare och aktiva är mycket värre än befarat, visar en ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. 

Nu är han i farten igen, Stephan Wilson, som utan någon som helst kunskap eller vana antog uppgiften att åka Vasaloppet. Nu ska han leda andra nybörjare i Min klassiker på TV6.

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.