Idrottssponsringen ökar mest

Både sponsring och event fortsätter öka. Var tionde krona som satsas på reklam tillfaller nu sponsring. Och idrottssponsringen ökar mest.
Idrotten får mer pengar via sponsring, men kraven från sponsorerna ökar och kräver mera kreativa affärsidéer från föreningar och förbund. Foto: TT

 

Sponsring ökar med 2,3 procent till 6,7 miljarder kronor, och utgör nu för första gången tio procent av reklamkakan. Ännu mer ökar event, 6,3 procent, till 6,8 miljarder.

Tydlig trend

- Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, Institutet för reklam- och mediastatistik. 

Idrottssponsringen ökar med 3,9 procent och kultursponsringen med en procent. Den sociala sponsringen backar, efter flera års uppgång, med 4,5 procent. Det är dock en siffra som ska tas med en nypa salt eftersom en stor del av idrottssponsringen är en typ av social sponsring, då en hel del pengar går till barn- och ungdomsidrott. 

Interna event ökar mest

Drygt sjuttio kronor av varje hundralapp (74 %) som läggs på sponsring går till idrottssponsring, medan drygt 13 kronor går till social sponsring (13,3 %) och tolv kronor (12,4 %) till kultursponsring.

När det gäller event är denna kategori uppdelad i två delar: eventmarknadsföring (utåtriktad i marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Enligt 2014 års siffror från IRM är det den senare kategorin som ökar mest, 17 procent upp, och omsätter nu nästan tre miljarder – alltså snart hälften av all eventmarknadsföring. 

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen och gästkrönikör i Idrottens Affärer, kommenterar siffrorna:

- Det är historiskt att var tionde reklamkrona nu tillfaller sponsring. Det är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige. 

- Att idrotten tar  en allt större del av kakan är ett bevis på att kreativiteten ökar hos många förreningar och förbund. Påhittighet och mer affärsdrivande förslag är vad företagen önskar, nej, kräver. Då uppstår ett större utbyte för båda parter, säger Thomas Ejderhov, Idrotten Affärers chefredaktör.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Idrotterna för SM-veckans jubileumsår, både vinter och sommar, 2019 är klara. Virtuell bilsport är en av de nya idrotterna på SM-veckan vinter. På sommarveckan är goalball och fäktning några av nykomlingarna på programmet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.