Idrottssponsringen ökar mest

Både sponsring och event fortsätter öka. Var tionde krona som satsas på reklam tillfaller nu sponsring. Och idrottssponsringen ökar mest.
Idrotten får mer pengar via sponsring, men kraven från sponsorerna ökar och kräver mera kreativa affärsidéer från föreningar och förbund. Foto: TT

 

Sponsring ökar med 2,3 procent till 6,7 miljarder kronor, och utgör nu för första gången tio procent av reklamkakan. Ännu mer ökar event, 6,3 procent, till 6,8 miljarder.

Tydlig trend

- Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, Institutet för reklam- och mediastatistik. 

Idrottssponsringen ökar med 3,9 procent och kultursponsringen med en procent. Den sociala sponsringen backar, efter flera års uppgång, med 4,5 procent. Det är dock en siffra som ska tas med en nypa salt eftersom en stor del av idrottssponsringen är en typ av social sponsring, då en hel del pengar går till barn- och ungdomsidrott. 

Interna event ökar mest

Drygt sjuttio kronor av varje hundralapp (74 %) som läggs på sponsring går till idrottssponsring, medan drygt 13 kronor går till social sponsring (13,3 %) och tolv kronor (12,4 %) till kultursponsring.

När det gäller event är denna kategori uppdelad i två delar: eventmarknadsföring (utåtriktad i marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Enligt 2014 års siffror från IRM är det den senare kategorin som ökar mest, 17 procent upp, och omsätter nu nästan tre miljarder – alltså snart hälften av all eventmarknadsföring. 

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen och gästkrönikör i Idrottens Affärer, kommenterar siffrorna:

- Det är historiskt att var tionde reklamkrona nu tillfaller sponsring. Det är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige. 

- Att idrotten tar  en allt större del av kakan är ett bevis på att kreativiteten ökar hos många förreningar och förbund. Påhittighet och mer affärsdrivande förslag är vad företagen önskar, nej, kräver. Då uppstår ett större utbyte för båda parter, säger Thomas Ejderhov, Idrotten Affärers chefredaktör.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.