Jätten utmanas av uppstickaren

I den ena ringhörnan, multinationella Lagardére, i den andra ringhörnan, ISP Sport & Marketing från Göteborg. Båda säljer marknadstjänster till idrotten – och senast vann ISP.
Sven Ivarsson, grundaren av ISP, och dagens vd, Andreas Ottermark, båda gläds över utvecklingen i företaget.

 

Djurgården Hockey och ISP Sport & Marketing har nämligen ingått ett fyraårigt avtal kring försäljning som är kopplad till Djurgården Hockey och de kommersiella möjligheter som finns både på och utanför Hovet och Globen.

Först fotbollen, sedan hockeyn

Två säljare kommer att rekryteras och förstärka Djurgården Hockeys befintliga försäljningsavdelning mot företagsmarknaden medan klubben har fortsatt ansvar för huvudpartners.

- Vi är väldigt nöjda över att kunna öka samarbetet med ISP då vi sedan tidigare haft ett mindre samarbete som vi nu utvecklar, säger Djurgården Hockeys VD Jenny Silfverstrand.

Hon betonar avgörande skäl som ISP:s befintliga nätverk och deras långa erfarenhet inom försäljning. Hon har också tagit fasta på företagets lyckades försäljning för Djurgårdens fotboll.

Lagardére har tre allsvenskar

Andreas Ottermark på  ISP Sport & Marketing ser fram emot att ta nästa steg i samarbetet med Djurgården Hockey.

- Djurgården Hockey är ett av idrottssveriges starkaste varumärken och det ska bli kul att ta det här klivet ihop.

Andreas Ottermark kan peka på kontrakten med både Djurgårdens Hockey och Djurgårdens fotboll.

Lagardére skrev nyligen avtal med Örebro SK som blir den tredje allsvenska fotbollsklubben som bolaget samarbetar med efter AIK och Helsingborgs IF. Dessutom finns det ett avtal med  Halmstad BK i Superettan nästa år.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.