Äntligen jagar de tillsammans

Elitserien i speedway ska bli ännu mer kommersialiserad. Genom ett samarbetsavtal mellan elitklubbarnas intresseorganisation, ESS och det nationella förbundet Svemo ska liganamnet Elitserien säljas.
På samma startlinje och med samma mål, elitklubbarna och Svemo jagar nu tillsammans efter nya sponosorer. Foto: Ted Karlsson, TT

 

Sveriges tredje största arenasport, är man ivrig att framhålla från ansvarigt håll. Det borde vara ett plus nu när man ska gå ut och söka en sponsor.

Ett nytt avtal

ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.

- Vi tror på det här upplägget och att det finns sponsorer som kommer att lockas av att få exponeras på detta sätt, säger Tony Olsson, speedwayansvarig på Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet (Svemo).

Målsättningen är att elitklubbarna ska ha sålt alla sponsorpaket till säsongspremiären

- Det ska vara enkelt och smidigt att engagera sig som sponsor i speedway. Nu finns det en kontaktman, Peder Andersson, för gemensam sponsring av Elitserien. 

Han får ansvaret

Strategin är att en huvudsponsor kan köpa liganamnet Elitserien, men också få möjligheter att synas på samtliga Elitseriearenor med olika sponsorpaket, säger Börje Bellinger, ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS).

Det här har man insett från ansvarigt håll och nu finns en övertygelse om att det ska öppna möjligheter.

- Det känns spännande utmaning och vi kan skapa en bra relation med våra blivande sponsorer, säger Peder Andersson, ESS ansvarige säljare, som har en mångårig bakgrund som säljare och har tidigare arbetat även för Elit Vetlanda.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.