Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.
Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson och Zlatan Ibrahimovic har gemensamma återkommande affärer.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

En ny film för Volvo är inget som förvånar, enligt Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen som organiserar drygt 300 företag som arbetar med sponsring, event och rättigheter.

Fler har följt efter

- Zlatan har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen. Jag är därför inte alls förvånad över om att han gör en uppföljare till succén Made By Sweden som Volvo Car Sweden släppte i januari för två år sedan – och där fler stjärnor följt i Zlatans fotspår, bland andra Robyn, säger Niklas Birgetz och fortsätter: 

- Att låta Zlatan återvända till Rosengård efter senaste succén Made By People är briljant! Som han själv har skrivit gör han inte filmerna för att tjäna pengar, utan för skapa historia. Samarbetet med Volvo Cars Sweden gör båda till vinnare och skapar sponsringshistoria!

En film för Gyllene Hjulet

Det finns även en annan vinnare i Volvos filmer med Zlatan, enligt Niklas Birgetz: Svenska fotbollförbundet.

- Svenska fotbollförbundets samarbetsavtal med Volvo får en extra skjuts av Zlatan-filmerna. Även om han uppträder som personen Zlatan är han förstås starkt förknippad med fotbollslandslaget, speciellt under ett mästarskapsår som i år där EM i Frankrike närmar sig. 

- Nu hoppas jag bara att Volvo är med och tävlar med filmerna i nästa Gyllene Hjulet – branschens årliga utdelning till bästa sponsrings- och eventaktiviteter – kanske främst i kategorin endorsement!

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.