Därför syns inte huvudsponsorn

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.
Foto: AIK

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera medlemmar har under landslagsuppehållet frågat om skälet. Nu kommer förklaringarna från AIK och Åbro.

Unikt sponsorskap

2017 blir sista året på ett 23-årigt partnerskap, vilket är en unik sponsorförbindelse i elitfotbollen.

Under slutspurten kommer huvudsponsorns logotyp successivt bli allt mörkare för att slutligen bli ett med den svarta färgen och tryckas ton i ton på matchtröjorna. Henrik Dunge är vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri och har varit med sedan 1994 då samarbetet med AIK Fotboll inleddes.

– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade "It's better to burn out than to fade away". Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete genom att vi smälter samman för all framtid. Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK. AIK Fotbolls vd Mikael Ahlerup tycker att initiativet är en fin hyllning till de 23 år man haft tillsammans.

– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest.

Ändå ett fortsatt samarbete?

Vad som händer i framtiden är i dagsläget oklart, men Åbro och AIK för diskussioner om ett fortsatt samarbete. Det enda som står klart är att Åbros logotyp inte kommer att synas på spelarnas matchtröjor när Allsvenskan drar igång våren 2018.

Bakgrund

På den allsvenska upptaktsträffen meddelade Åbro att säsongen 2017 blir bryggeriets sista som huvudsponsor för AIK Fotboll. Åbros logotyp, som prytt den klassiskt svarta matchtröjan, byttes under Allsvenskans 20 inledande omgångar ut mot HjärtLungfondens. Manifestationen gjordes för att hylla minnet av AIK Fotbolls målvakt Ivan Turina som avled av plötslig hjärtdöd som kan orsakas av t.ex. hjärtrytmrubbning i maj 2013. Utöver exponeringen på AIK Fotbolls matchtröjor genererades 345 601 SEK i insamlingen till hjärtforskning.

Under säsongen har även Åbro hyllat sin historia genom att låta tidigare spelare bli fanbärare under parollen "Matchen Åbro-hjälte", exempelvis Mauro Ivan Öbolo, Andreas Andersson, Björn Kindlund och senast Gary Sundgren. 

Fotbollstjejerna och ledarna i Piteås damfotboll var både besvikna och arga över det allsvenska spelschemat.

När programmet presenterades blev de inte bönhörda och och det blev omöjligt att pussla ihop bortamatcher och beta av flera lag under en och samma långresa.  

Men mitt i all upprördheten har flera personer hört av sig och velat hjälpa till. Nu är en hotellägare deras hjälte

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

39 kommuner kan bli Sveriges bästa idrottsstad 

För tionde gången ska SVT Sport  ranka och utse ”Sveriges bästa idrottsstad”.

För första gången klarar inte den forna stolta idrottsstaden Sundsvall kriterierna för att vara med i omröstningen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det är ett av de största sponsorkontrakten som har skrivits i Norden. Norske skidstjärnan Johannes Hösflot Kläbo är garanterad 25 miljoner kronor de närmaste fem åren efter en uppgörelse med bensinbolaget Uno-X

– Ett viktigt och stort avtal för mig, säger Kläbo till tidningen VG.

Och vad annat ska han säga…

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.