Emil och Victor kan sko sig rejält

Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf har ingen anledning att ta av sig skorna som Povel Ramel sjunger. Tvärtom, Nike erbjuder dem skokontrakt värda omkring 50 miljoner kronor.

Nike har gjort en marknadsanalys av fotbollslandslaget och ser största potentialen i Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf. Foto: Janerik Henriksson, TT

Detta enligt uppgifter till Aftonbladet. Kontrakten är på sju år. Kanske ska man ta uppgiften med en näve salt. Hur många fotbollsspelare spelar inte i Nikeskor?

Kan beloppen stämma?

Ska företaget betala alla, några med större stjärnglans än Emil och Victor, får kanske ännu mer? I så fall måste Nike ha en guldgruva att ösa ur.

Företaget har ett kategorisystem. Svenskarna tillhör den högsta kategorin som övriga toppspelare i Europa. Pengarna som betalas ut baseras på spelade matcher i ligan och landslaget.

Kan tjäna ännu mer

Utöver de 50 miljonerna kan ytterligare kronor flyta in på Emils och Victors konton om de presterar extra bra.

Svenska fotbollfsörbundet förlängde i somras sitt avtal med Adidas som sträcker sig över 20024. Förutom bland annat kläderna handlar det om skor. En del spelare i landslaget har skokontrakt med Adidas, andra har Nike som skosponsor. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.