Emil och Victor kan sko sig rejält

Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf har ingen anledning att ta av sig skorna som Povel Ramel sjunger. Tvärtom, Nike erbjuder dem skokontrakt värda omkring 50 miljoner kronor.

Nike har gjort en marknadsanalys av fotbollslandslaget och ser största potentialen i Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf. Foto: Janerik Henriksson, TT

Detta enligt uppgifter till Aftonbladet. Kontrakten är på sju år. Kanske ska man ta uppgiften med en näve salt. Hur många fotbollsspelare spelar inte i Nikeskor?

Kan beloppen stämma?

Ska företaget betala alla, några med större stjärnglans än Emil och Victor, får kanske ännu mer? I så fall måste Nike ha en guldgruva att ösa ur.

Företaget har ett kategorisystem. Svenskarna tillhör den högsta kategorin som övriga toppspelare i Europa. Pengarna som betalas ut baseras på spelade matcher i ligan och landslaget.

Kan tjäna ännu mer

Utöver de 50 miljonerna kan ytterligare kronor flyta in på Emils och Victors konton om de presterar extra bra.

Svenska fotbollfsörbundet förlängde i somras sitt avtal med Adidas som sträcker sig över 20024. Förutom bland annat kläderna handlar det om skor. En del spelare i landslaget har skokontrakt med Adidas, andra har Nike som skosponsor. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Åsikter: ”Så gynnas kultur jämfört med idrott” skrev Dan Persson i en krönika i Idrottens Affärer. Det var åsikter som  skapade reaktion. Två läsare som kände sig provocerade var Bengt Olof Dike och C-G Pernbring   

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!