Bauhaus - landets största sponsorföretag?

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet.

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Tävlingen som väckte mest uppmärksamhet. BAUHAUS-galan Indoor inne på den stora byggvarubutiken i Bromma 2017. Foto: Janerik Henriksson / TT

– Bauhaus bedriver ett tydligt kommunikationsarbete där vi bland annat stöttar och bygger upp svensk idrott från grunden. Vårt sponsringsarbete har bidragit väldigt positivt till vårt varumärke och det ser vi resultatet av nu. Jag har ett fantastiskt team med mig som har hjälpt till att föra det här arbetet framåt och den här utmärkelsen är ett bevis på att vi har lyckats, har Johan Saxne tidigare betonat runt bredden och strategin för sponsringen. 

Vill bygga svensk idrott

Måndagens bud från byggvaruföretaget löd:

"Fotbollen har en särställning inom svensk idrott – både vad gäller att locka utövare och att engagera publik på arenor och i TV-soffor. Fotbollens unika position tillsammans med SvFFs långsiktiga värderingsdrivna arbete, såsom initiativet ”Alla är olika, olika är bra”, har varit avgörande för byggvarhuset BAUHAUS beslutetatt bli nationell partner, framhöll Johan Saxne och förtydligade: 

– Det känns oerhört ärofyllt att gå in som partner med förbundet för Sveriges största idrott. Fotbollen har en enande kraft, där herrarnas VM i somras är det senaste exemplet på sportens förmåga att få ett helt land att stanna upp. Kombinationen av att vara med och stötta Sveriges främsta fotbollsstjärnor och samtidigt forma morgondagens talanger känns helt i linje med vårt arbete för att bygga svensk idrott – för alla, säger Johan Saxne, Marknadsdirektör på Bauhaus.  

Avsändare och mottagare är som alltid i dessa releaser mycket belåtna. Så Mikael Jiffer, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet, säger:.

– Vi är oerhört glada över att kunna gå in i ett samarbete med ett så aktivt och starkt varumärke som BAUHAUS där vi gemensamt bygger värden som är till nytta för båda parter. Svensk fotboll utvecklas starkt på alla plan för närvarande och det känns fantastiskt att BAUHAUS har bestämt sig för att vara med och engagera sig för att denna positiva trend fortsätter och förstärks, 
Partnerskapet sträcker sig från 2019 till 2022 och löper över fyra seniormästerskap;  

Imponerande lista  

Och åter, den totala listan visar hur byggvaruföretaget är aktivt på många fronter.

Vid en snabb kartläggning fann vi följande avtal mellan Bauhaus och förbund alternativt enskilda utövare: Det är en imponerande lång lista och ett antal miljoner som Bauhaus här investerar. Något avtal kan ha upphört, och separationer kommuniceras inte lika tydligt som överenskommelser...

Förbund och landslag:

Friidrottsförbundet

Skidförbundet

Slalomlandslaget

Simlandslaget

Speedwaylandslaget

Cykelförbundet

 

Tävlingar som

Stockholm Bauhaus Athletics f.d DN-galan

Vattenfall World Triathlon Stockholm

Friidrott inne i butiken i Bromma

partner under skid-VM i Lahtis 2017.

 

Klubbar som 

Brommapojkarna

IFK Vänersborg  

Tumba fotboll 

Rospiggarna

 

Enskila elitidrottare som

Johan Kristoffersson

Gokartföraren Hampus Ericsson

Marcus Hellner

Andreas Jonsson 

Jakob Thorsell

Frida Hansdotter 

André Myhrer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Båda klubbarna hade siktet mot SHL nästa säsong, med allt vad det skulle innebära i större sponsringsbelopp, publikmatcher och uppmärksamhet. Så kom coronan och kvalet avbröts, hockeyallsvenskan kunde inte slutföras.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.