"Damerna ska ha som herrarna"

Fotbolls-VM för damer kommer allt närmare. Den 7 juni är det avspark i Frankrike.

Damfotboll är i fokus och det framkommer på olika sätt – bl a via sponsring. Bostadsutvecklaren Obos bidrar med sammanlagt 1,3 miljoner kronor till de svenska landslagsspelarnas hemmaklubbar och 1,2 miljoner NOK till de norska för att kompensera ojämlikheten i ersättning från internationella fotbollsförbundet Fifa.

Uppladdnningen fortgår inför damernas VM i Frankrike, en turnering som startar den 7 juni. Foto: Christine Olsson / TT

– Fifa särbehandlar män och kvinnor. Ett mer jämlikt ekonomiskt stöd bereder väg för fler kvinnliga förebilder, vilket i sin tur bidrar till ökad jämlikhet i föreningslivet och drar hela samhället i rätt riktning, säger Therese Sjögran, sportchef i FC Rosengård, som får 300 000 kronor i ersättning för sina fyra landslagsspelare.

Under sommarens VM i Frankrike kommer Fifa för första gången betala ut ersättning till de klubbar som lånar ut sina spelare till landslagen. Totalt finns 77,3 miljoner i potten för sådana ersättningar, vilket är 30 gånger mindre än motsvarande summa för herrlagen.

För att öka damfotbollens förutsättningar bidrar bostadsutvecklaren Obos med 75 000 kronor per svensk och norsk landslagsspelare som lånas ut från svenska hemmaklubbar. Sammanlagt delar Obos ut 1,3 miljoner kronor till allsvenska lag. Dessutom gör Obos motsvarande satsning i Norge, där de norska klubbarna får dela på 1,2 miljoner norska kronor.

– Vi vill bidra till en jämställd fotboll genom att erbjuda en rimlig mästerskapsbonus även för damklubbarna. Idrottssponsringen är en del i vår ambition att hela Sverige ska leva – människor ska kunna bo och jobba där de vill och ägna sig åt idrott på lika villkor, säger Obos koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

Våren 2018 blev Obos officiell samarbetspartner till Damallsvenskan. Satsningen innebar ett namnbyte till Obos Damallsvenskan samt stöd på 40 miljoner kronor under en femårsperiod, varav 10 miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt.

– Självklart ska inte kön spela någon roll för klubbarnas möjligheter att utbilda spelare. Obos satsningar visar hur privata sponsorer kan ta ansvar för likabehandling och gå före med att göra idrotten mer jämställd, säger Annika Grälls, ordförande för intresseorganisationen Elitfotboll Dam.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.