Tio löpare, tio maraton, tio dagar!

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Löparna antog en verklig utmaning och bitvis var det rejält jobbigt.

Medlemmarna i ASICS FrontRunner  – där vi bl.a. hittar svenska Jessica Ståhl Norris samt en före detta tyngdlyftare från Storbritannien, en italiensk konstkonservator och en 65-årig mormor från Ryssland – tog sig an utmaningen för att visa de positiva effekter löpning har på vår fysiska och mentala hälsa.

Asics FrontRunner är en community som består av löpare i alla kategorier, från motionärer till elitidrottare. De kommer från olika delar av världen, men har samlats för att lyfta fram Asics filosofi ”en sund själ i en sund kropp”.

I dokumentären får bwraktaren följa löparna under hela det påfrestande och känslomässiga tiodagarsäventyret. Från Dovers klippor till Paris livliga gator visar filmen upp de mentala och fysiska prövningar som deltagarna utsätts för under sin långa löpning. Vi får också se hur vänskaper uppstår och vad de internationella deltagarna från Europa, Sydamerika och Afrika lär sig om andra kulturer.

 Löparna sprang i genomsnitt mer än ett maraton om dagen och ställdes inför flera utmaningar där skiftande väderlek, ett landskap som hela tiden förändras och svårigheten att hitta ett bra tempo bara är några exempel. Efter att redan ha sprungit nio dagar i följd ställdes de inför den avslutande och föga avundsvärda uppgiften att slutföra Paris Marathon – men faktum är att allihop tog sig i mål, ett lyckligt lag med totaltiden 4.39!

Peter Stables, Asics FrontRunner från Storbritannien, berättar  om utmaningen London–Paris: 

– Ända sedan jag började med ultralöpning har jag velat ta reda på var mina gränser egentligen går. Att springa från London till Paris var det perfekt sättet att ta reda på det. Visst hade jag några tunga stunder, men att få chansen att ge sig på en sån här grej har verkligen varit något alldeles extra.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.