Svenska satsningar är hemliga

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Marcus Ericsson lämnade formel 1 och kör numera indy Car. De svenska intressena i F1 är i år mycket mindre.

Finland har två toppförare i serien, men endast ett företag. Amerikanska företag dominerar fortfarande i Formel 1. I fjol fanns 40 företag från USA med i serien, men i år är antalet över 50. Tvåa på listan är Storbritannien med 29 företag medan Italien är trea med 17 företag. 

SKF framträdande

Nio företag med svensk bakgrund finns med som officiella partners eller leverantörer i årets Formel 1 serie. I fjol när Marcus Ericsson körde för det schweiziska stallet Sauber, som numera heter Alfa Romeo Racing, fanns fyra företag med svenska bakgrund med i serien. Det visar Spomotion Analytics senaste Formel 1 analys. 

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1, faktiskt sedan 1940-talet, är SKF. Företaget som hör till Wallenberg-sfären, är en etablerad teknisk partner för Scuderia Ferrari. Fortsätter i år gör också IT-teknikföretaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden. Hexagon är officiell partner i Formel 1 stallet Red Bull Aston Martin. Securitas, som för övrigt har Melker Schöring AB som storägare är sedan en tid Formel 1 seriens officiella säkerhetspartner. 

I fjol fanns också Volvo Trucks med som partner. Arrangemanget bygger av allt att döma på ett avtal mellan Volvo Trucks UK och McLaren. Samarbetet fortsätter också i år. 

Hemliga svenska satsningar

När Marcus Ericsson körde för Alfa Romeo Racing fanns inte en enda synlig partner med svensk bakgrund med i stallet, trots att Ericssons styrning av allt att döma finansierades med svenska pengar. I år finns däremot två svenska företag med och finansierar stallet, som ägs av Alfa Romeo, som är en del av Fiat Chrysler koncernen (FCA). Alfa Romeo är det stall som ökat antalet partners mest i år. Av de 14 företag som var med i fjol fortsätter 10 också i år. Samtidigt har stallet, med Kimi Räikkönen som försteförare, fått 19 nya partners, något av ett rekord i serien. 

Spelbolaget Betsafe är ny på Alfa Romeo Racings partnerlista. Ny är också Malmöföretaget Volito. Det privatägda investeringsbolaget, som ursprungligen fokuserade på flygplansleasing, är en överraskning i Formel 1 sammanhang, men Volito är en snabbväxande koncern som satsar bland annat på industri- och fastighetsinvesteringar. 

En lika stor överraskning som Volito är Huski Chocolate. Chokladdryckföretaget har även tidigare satsat kraftigt på marknadsföring via sport. Företaget har samarbetat med bland annat fotbollsklubben Millwall. I Formel 1 samarbetar Huski Chocolate med legendariska McLaren. 

Av de totalt 14 företag som är officiella samarbetspartners för serien Formel 1 är två från Sverige. Securitas är sedan gammalt partner, men i årets serie finns också datasäkerhetsföretaget Cyber1, tidigare Cognosec, med som officiell partner. Bolagets aktie noteras på First North Stockholm. 

WIlliams har tapppat företag

Williams är det stall som förlorat flest partners sedan i fjol. Av de 16 företag som var med i fjol fortsätter endast sex. När Lance Stroll, kanadensaren som körde för Williams i fjol, flyttade över till Racing Point, med pappa Lawrence Stroll som delägare, följde de kanadensiska företagen Canada Life och Bombardier med. Men Williams har lyckats locka 12 nya företag till teamet. Ett av företagen har svensk bakgrund, nämligen Harvest Sports Wear, som tillhör New Wave Group. Tack vare den polske Williams-föraren Robert Kubica har Formel 1 serien också ett polskt företag med i år, nämligen oljebolaget PKN Orlen. 

Finland har två förare, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas, i serien, men endast Konecranes, det börsnoterade kranföretaget, finns med som partner. Bolaget finns med i Mercedes AMG Petronas. Danske Kevin Magnussen, som kör för amerikanska Haas, med klart minst antalet partners, har i år med sig danska Jack & Jones, som är en del av Holch Povlsens Bestseller koncern. 

Björn Stenbacka

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.