Sponsorkungen gör affärer från slottet

Stora Torp är ett slott fem minuter från centralstationen i Göteborg. Den praktfulla byggnaden har anor från 1500-talet.  Ståtligt och vitputsat ligger det pampigt högst upp på en kulle.  Konsuln, grosshandlaren och riksdagsmannen Oscar Ekman lät 1872-73 uppföra slottet. 

Idag regerar här en annan driftig person, Andreas Ottermark, 33,Sveriges nye sponsorkung.

Bröderna Ottermark driver landet största sponsorföretag med en tillväxt om 50 miljoner per år. Foto: Tommy Holl

Ingen annan person upprättar så många sponsoravtal, inget annat företag än hans ISP Marketing har del i så många sponsoruppgörelser de senaste åren.  Han har tagit över marknaden.

På tio år har omsättningen ständigt ökat och, personalstyrkan vuxit hela tiden och består i dag av cirka 30 personer. Två gånger har ISP blivit utnämnt till Gasellföretag i Dagens Industris barometer för landets snabbast växande företag.  

Partners kommer tillbaka

Allt tack vare Andreas förmåga att förena idrotten med näringslivet, upprätta avtal och exponering i samband med elitidrott. Han har nöjda kunder på båda sidorna, både rättighetsinnehavare i form av förbund och klubbar och köpare respektive företag som vill synas mycket och ofta. Han uppnår så lyckade affärer så att partners kommer tillbaka och vill åstadkomma mer. Därför har intäkterna ökat i rekordomfattning

Idag har ISP inga konkurrenter längre utan är förkrossande överlägset i Sverige. Verksamheten växer i både Göteborg och Stockholm – och mer är på gång. Hela tiden. 

Andreas präglar företaget, såväl till handling, uppträdande som metodik. Det är han som har gjort samtliga anställningsintervjuer och valt alla medarbetare.

- Jag har mina krav och vet vad som krävs av var och en i den här branschen. Jag känner ganska snabbt om personen är rätt eller ej. Nu har vi ett fantastiskt gäng med engagerade medarbetare som gör att vi får det förtroende vi förtjänar. Det är mycket tack vare dem som det går så bra. Allt beror inte på mig, absolut inte, betonar han på gungande göteborgska.

Han är en naturbegåvning. Grunderna till sälj lärde han sig på Ullevi där han jobbade med försäljning och lärde känna, grundaren av ISP, Sven Ivarsson som ofta var på besök. En dag frågade Sven lite överraskande.

-Är det inte lika bra att du tar över ISP?

På den vägen är det. Andreas gör det på sitt sätt och verksamheten har skjutit fart ordentligt.

Omfattande utbud

Företaget har inte bara vuxit från att enbart sälja arenareklam till en allt bredare sponsringsportfölj utan erbjuder allt från ekonomihantering, försäljning inom B2C till marketing och produktion av digitalt innehåll för sina kunder och uppdragsgivare. ISP är ett helt annat bolag idag än då Andreas tog över 2011.

Det finns tre viktiga vägskäl i ISP:s utveckling. Det första var när Andreas fick kontakt, både personligen och affärsmässigt, med Henrik Berggren och Bosse Andersson i Djurgårdens fotboll 2013. De samtalen utvecklades till det unika att han fick frågan om han ville ta över hela försäljningsavdelningen för fotbollsverksamheten i den anrika klubben. Han skulle både rekrytera och utveckla det strategiska arbetet. Så skedde och med så lyckat resultat att ett par år senare kom också Djurgården Hockey och frågade om han kunde träda in där enligt samma villkor! 

Ett förtroende och ansvar som övertygar många. 

I dag är det han som styr Djurgårdens försäljning och han kan redovisa större intäkter både sommar- som vintertid.

En göteborgare leder alltså Djurgården. Hur realistiskt var det för några år sedan…

Mycket jobb med Nils Wiberg

En annan stor del i utvecklingen av företaget har Nils Wiberg, landets troligen största enskilda sponsorköpare. 

Han leder sitt finansbolag, som har haft en fantastisk utveckling, miljonerna tickar stadigt in och ett antal vill han investera i sponsring och då har Andreas blivit utgöraren. De har ett stort förtroende för varandra.

De har också blivit personliga vänner och Andreas hade ett ovärderligt stöd från Nils när ISP hade stora investeringsbehov under de första åren.

Ett tredje vägskäl är också knutet till en person, nämligen hans bror Mattias.

Andreas kände att företaget växte med sådan fart och kraft att det var nödvändigt med ytterligare en person i ledningen.

Båda minns den där speciella kvällen… För det var aldrig uttalat som en förhoppning att de skulle jobba tillsammans, ingen hade ens nämnt det som en möjlig realitet, och Mattias hade ett fast och bra jobb som ekonom på Volvo och inga tankar på att byta.

Just den där kvällen så fick Andreas ändå för sig, efter ett besök på gymmet att ringa brodern.

– Jaha, och vad vill du, då, svarade Mattias, men kan i efterhand medge att han kände på sig vad saken gällde.

- Så jag lät honom prata på, sedan avbröt jag och sa ”vill du erbjuda mig jobb?”.

De förenades i ett stort skratt och i dag svävar deras gemensamma ande och filosofi över allt vad som sker i ISP. 

Mattias har köpt in sig i bolaget och en tredje delägare är ishockeyspelaren Fredrik Pettersson som är ungdomskamrat med Andreas.  

Gynnsam slottshyra

Men, hur kom det sig att företaget hamnade i ett fashionabelt slott på kanten till Delsjön?

- Jo, de föregående kontorslokalerna, en upploppsraka från Åby travbana, var uttjänta och passade illa. 

Andreas hade börjat titta på mer ändamålsenliga lokaler när ägarna till Varberg Stenfastigheter AB plötsligt hörde av sig. Samma bolag som räddade IFK Göteborg när klubben var i likviditetskris för ett par år sedan och som då köpte Kamratgården.

- De berättade om att de tidigare hade tagit över Stora Torp och de var nu klara med en omfattande renovering.

- Vi fick erbjudandet att flytta in till en mycket gynnsam hyra. Då fanns det inget att tveka om.

Idag sitter bröderna och ytterligare ett tiotal personer på översta våningen i slottet. Där under de bruna takbjälkarna och vita tjocka murstensväggar sker ideligen affärer med både gamla och nya kunder. 

ISP har en ständig tillväxt. Partners kunder kommer ofta på besök och en mer inspirerande miljö är svårt att tänka sig. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.