Sponsring

Petter Northugs affärer avslöjade

Fylleskandalen till trots. Petter Northug är eftertraktad som aldrig förr. Sponsorerna står i kö för att få hans namnteckning.

 

Läs också om Maria Rydqvists kritik mot skidförbundet

- Det kommer förfrågningar ideligen, och dörren är inte låst, men vårt fokus nu är vinterns sportsliga prestationer och aktiviteter och exponering av Petters existerade sponsorer, säger managern Are Sørum Langås till norska tidningen VG. 

15 miljoner om året

Skidåkare, och i synnerhet norska stjärnor, tjänar stora pengar. Förre mästaren, Bjørn Dæhlie, har exempelvis en förmögenhet på över 250 miljoner.

Volvo byter sponsringsstrategi

I många år har Volvo varit en av de mest framträdande sponsorerna inom golfen. Bilkoncernen lyfte svenska Masters och har också varit framträdande i Europa. Men marknader och strategier ändras och nu är inriktningen mot Asien.

 

Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Jättelik breddtävling

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, säger Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

Med en faktura får du se tjejerna

Visa en faktura så får du se här tjejerna spela volleyboll. Det är överenskommelse mellan Bjäre Kraft och Engelholms volley i ett sponsorkontrakt.

 

Ja, du kommer alltså in gratis på matchen mot att du visar en faktura. Från just kraftbolaget, är väl bäst att tillägga.

Som en del i sponsringen av Engelholms volley ingår att Bjäre Krafts kunder har fri entré till elitlagets matcher i grundserien. Bolaget är sedan flera år sponsor till Engelholms volley. 

- I och med säsongen 2014/2015 satsar vi extra och blir en av klubbens huvudsponsorer, säger Håkan Eriksson, koncernchef på Bjäre Kraft.

Vill stoppa kommunens jättesponsring

Plötsligt är Brynäs sponsoruppgörelse, värd 25 miljoner kronor, med kommunen i farozonen. En man från Gävle har överklagat beslutet att döpa om Läkerol Arena till Gavlerinken Arena.

 

Gävlebon menar till förvaltningsrätten i Falun att "kommunens förvärv av namnrättigheten till ishockeyhallen strider mot kommunallagen."

Personen ifrågasätter också hur kommunen resonerar när det påstås att namnbytet leder till ökade intäkter. I överklagan skrivs "Ökade intäkter av betydelse för Gävle kommun kan främst komma i form av en ökad turisttillströmning eller att företag flyttar till eller startas i kommunen".

Sponsoraffärer som granskas

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

 

Det blir inte något maktskifte i Gävle och det innebär att kommunens och Brynäs avtal ska gälla. Den 29:e september blir det klubbat i kommunfullmäktige.

- Eftersom sittande majoritet sitter kvar i ytterligare två fullmäktigesammanträden så kommer inte valutgången att påverka detta, såsom jag fattat det, säger Hans-Göran Karlsson, ordförande i Brynäs, till Arbetarbladet.

Många protesterade

Han vill inte kommentera hur han reagerade över valutgången.

Leksand jagar miljoner via unik metod

Leksands IF gör något helt unikt för att jaga miljoninkomster. Klubben öppnar möjligheten att stötta föreningen via crowdfunding.

 

Leksands IF:s insamling Vision 2019 bygger på fansens engagemang. Här har det kommit in så mycket pengar att kampanjen har tagit plats i Stjärnlaget och blivit en av klubbens största samarbetspartners.

Ny utmanare i sponsorbranschen

Generate tar steget in som ny aktör inom sponsring i Sverige. Bakom företaget står bl a Claes Lindström, f.d Fieldwork, och Johan Lindvall, tidigare sponsoransvarig hos Svenska Spel.

 

Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.

- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.

- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.

- Men det här ska bli jättespännande.

Den mest välavlönade expediten

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

 

Det är resultatet av rekordavtalet med Coop Norge. En av många insatser som Petter Northug måste göra för att uppfylla det tre-åriga avtalet värt dryga 30 miljoner kronor.

Tog i hand igen

Beloppet är kontroversiellt, men vd:n Svein Fanebus har försvarat det hela vägen. Fast det blev rabalder när Northug kraschade sin bil efter att ha varit på krogen tidigt i våras.

Intersport i stark offensiv

Intersport är på offensiven. Företaget har förlängt eller förnyat flera sponsoravtal, senast skidlandslaget och Hammarbys fotboll. Nu kommer också en ny hemsida där dialogen med kunderna ska öka.

 

Efter drygt ett år hos Intersport har Anders Dahlberg som e-handelschef fått fart på nya sajten.

- Motionstrenden och hälsomedvetenheten bland svenskarna har aldrig varit större än den är nu. Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv och med internet och försäljning på nätet de senaste drygt 15 åren så att få möjlighet att kombinera detta känns oerhört roligt, berättar Anders Dahlberg.

Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Se så ren han är....

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten.

 

Till grund för allt ligger ett samarbetsavtal med Gävle kommun som ursprungligen var värt 25 miljoner kronor. Nu har andra föreningar i Gävle väckt opinion, men den kommer ett beslut i kommunfullmäktige.

Står för "Det nya Brynäs"

Dräkten som är alltså helt reklamfri kommer att bäras av både föreningens herrlag och damlag. 

Extra miljoner satsas för Europa

Mitt i flera svenska klubbars försök att lyckas internationellt skapas en Europafotbollsfond med 3 miljoner kronor. Pengar som ska vara en morot för lagen.

 

Svenska Spel satsar 3 miljoner kr extra på att få svenska lag att lyckas bättre i Europa. Pengarna avsätts som en del av avtalet med SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, och tillförs en Europafotbollsfond som administreras av SEF.

Fördelas på klubbarna

Pengarna går till de tre högst placerade lagen i 2013 och 2014 års Allsvenska, och fördelas 2014 och 2015 enligt följande:

- 2 milj kr går till SM-guldvinnaren.

- 500 000 kr går till tvåan och trean.

Hur motiverar då Svenska Spel de här extramiljonerna?

I dag är de inte lika överens

Coop Norge investerar dryga 10 sponsormiljoner årligen 2013-16 i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

 

Coop Norge och Fanebus var tuff i kraven mot Petter Northug efter hans beteende och krasch med bilen i maj.

”Det blir inget sponsorkontrakt med Coop om du inte slutar att spela poker”, var ett tydligt villkor för fortsatt samarbete.

Spelade under OS

Northug är svag för kortspel och har tidigare satsat stora summor. Under Sotji-OS ska han ha spelet intensivt och förlorat 160 000 kronor.

Så kom bilkraschen med följden att Coop ställde ultimatum. 

Manchester Uniteds svindlade affärer

Allt, nej, men mycket av det Manchester United gör har guldkant. Det sportsliga havererade i fjol, men finansiellt är klubben unik. Tre kontrakt är värda 14 miljarder.

 

Aon har lagom avslutat ett kontrakt som tröjsponsor. Men det amerikanska försäkringsbolaget är så nöjda med utbytet att de vill fortsätta vara en partner till United, men i annan form.

Nya avtal

Aon uppskattar att kännedomen om företaget ökade från 39 procent till 50 procent under det första året på Uniteds matchtröjor. Därför köper man namnrättigheterna till träningsanläggningen. 

Aons avtalet sträcker sig över åtta år och ger Manchester United hisnande 1,5 miljarder kronor. 

Volvos annorlunda sponsring via leasing

Volvo har överlämnat en check på 1,3 miljoner till SOK:s Topp- och talangprogram. Beloppet är en kickback för de bilar som Sveriges olympier hyr och utgör en ny typ av sponsring.

 

Det är en annorlunda satsning, men en modell som Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, hyllar.

- Vi har haft ett partnerskap med Volvo i många år. De har hjälpt oss med bilar och transporter vid i synnerhet olympiska spel och det har betytt mycket.

"Sponsringen ett steg till"

- Nu tog vi samarbetet ett steg längre. Det ville båda vi och Volvo. Och vi hittade ett koncept som ger båda parter mera utbyte.

Småklubbarna stoppade jätteavtal

Det lät så bra. Brynäs skulle få 25 miljoner kronor. Det var ett av de största avtalen i SHL. Men då hade man inte räknat med småklubbarna i stan.

 

Det har varit femtioelva turer om det som ursprungligen var tänkt som en jättelik marknadsföring av Gävle och Brynäs och med bara vinnare inblandade.

Skarp reaktion

Men några blev riktigt arga och kommunledningen backade för att tänka över avtalets konstruktion.

Från ursprungliga 25 miljoner gäller helt andra summor i dag,

Ursprungligen presenterades ett paket där kommunen skulle satsa 5 miljoner kronor om året i fem år:

1 miljon kronor: för köpet av namnet Gavlerinken Arena.

Saab gör det andra bolag inte gör...

Ett svenskt internationellt bolag blir en idrottssponsor! Det är sällsynt och därför är nyheten desto mer sensationell. Saab och Linköpings Hockey Club blir partners.

 

Ytterst innebär affären att lagets hemmaarena byter namn. Cloetta Center blir Saab Arena från 1 juli.

Namnfrågan största problemet

Målet för Saab är att öka kunskapen och kännedomen om företagets verksamhet i Sverige, som företaget uttrycker det.

- Vi vill i konkreta handlingar visa att Saab står starkt lokalt, nationellt och globalt. Sponsringen av Saab Arena i Linköping är ett av många exempel på detta, säger Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef Saab Aeronautics, i ett pressmeddelande.

Djurgårdens nya sponsor – från Dubai

Djurgården Fotboll presenterar en ny sponsor – från Dubai. Ett tvåårsavtal är tecknat med förvaltningsbolaget Al Shaheen Group och är ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.

 

Klubben har onekligen haft framgång i sponsorarbetet. I mars blev det klart med Prioritet Finans som ny sponsor. Parterna enades om  ett kontrakt för 2014 med en option för förlängning till 2016. 

Miljonaffärer

Nu avslöjas att det Dubai-baserade förvaltningsbolaget Al Shaheen Group går in i Djurgården enligt en överenskommelse över två år.

Båda de här kontrakten torde vara värda så mycket mer i framtiden. I Djurgården ser man potentialen inför kommande år. 

Messis dröm blir sann...

Lionel Messi tjänar pengar som aldrig förr. Ett VM-år innebär guld för de främsta spelarna och Messi travar miljoner på varandra. På den senaste reklamfilmen sover han och får gott betalt och hans dröm blir verklig.

 

Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.

Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på. 

Exallsvenskarnas 100-miljonersdröm

Gif Sundsvall dominerar superettan. Efter succén och det snöpliga slutet i fjol är tankegångarna nu vågade inför framtiden. Målsättningen är att omsätta 100 miljoner och locka 30-miljardersföretaget LKAB.

 

- Nej, det är inte orealistiskt med en sådan omsättning. Vi har tankar åt det hållet på sikt, avslöjar i dag sportchefen Urban Hagblom för FD.

Slutet i fjol var filmiskt. Gif Sundsvall hade i stort sett hela året en allsvensk plats i behåll. I slutomgångarna gick man miste om det - slutade trea och istället kval mot Halmstad och sorgfilmiskt slut.

I serieledning

Men en knäck efter den psykiskt svarta hösten i fjol har Giffarna klara sig undan, liksom hur tunga försvinnanden som Ari Skulason, Emil Forsberg och Fredrik Holster - inte slutat med bitterhet.

Då gav Petter Northug upp

Han riskerade mer än 30 miljoner kronor och då fanns det inte mycket att välja på. Petter Northug sparkar hela sin stab inklusive pappa.

 

Han har skidvärldens bästa sponsorkontrakt någonsin. Värt 9 miljoner kronor per år, enligt ett kontrakt som sträcker sig över tre år. Avtalet består av ett årligt minimibelopp på 9 miljoner med bonusar på upp till 2 miljoner. 

"Så här måste du göra"

Norska Coop betalar - under förutsättning att Northug skärper sig och vägen dit går via ett helt nytt team som i sin  tur ställer krav på en person som uppenbarligen kan åka skidor bättre än de flesta, ja, alla i världen.

Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

Miljonerna är ingen tröst...

Han är superstjärnan inom skidor. Ingen har vunnit så mycket, ingen har tjänat så mycket under de senaste åren. Men frågan är om han kraschade både bilen och karriären.

 

Sponsorerna sluter upp utan undantag vid Petter Northugs sida, det klargjorde de omedelbart.

För det var frågan som alla ställde sig och som egentligen hade samma svar – nej, vi tänker inte överge honom i den här stunden, det är nu vi ska ställa upp.

"Ta hand om varandra"

- Killar ska ta hand om varandra, sa Alexander Øystå, chefredaktör för herrmagasinet Vi Menn till Dagbladet.

6,5 miljarder satsas på sponsring

Företagen satsade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013. Undersökningen är baserad på bl a idrottens egna svar samtidigt som föreningar och förbund står lite frågande till siffrorna.

 

IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad. 

Svar från idrotten

Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013. 

Så blev High Five till sponsring

VD för företaget CCS Healthcare är förre världsmästaren i slalom, Jonas Nilsson. Han står bakom en synnerligen annorlunda sponsring under namnet ”Hight five” i Tegera Arena i Leksand.

 

CCS Healthcare har sedan säsongen 12/13 samarbetat med Leksands IF genom att bland annat förse spelartruppen med handsprit. Målet är att bidra till ett friskare Sverige med minskad sjukfrånvaro som följd, vilket i sin tur betyder minskade kostnader och bättre prestationer hos och av Leksands IF. 

Golf är vägen till kunderna

Nu är han varm i kläderna, Skandias sponsorchef Magnus Hanson. Van från alla år inom säljorganisationen vet han att all kommunikation måste vara påtaglig och ha en skarpare kant.

Magnus Hanson kliver fram ur skuggan och ska leda Skandias sponsringsarbete där mycket i dag handlar om golf.

 

Magnus Hanson är mycket idrottsintresserad och i sin vän- och umgängeskrets har han  koll på det mesta som sker i synnerhet inom Göteborgs elitidrott, om det så är fotboll i IFK Göteborg, ishockey i Frölunda eller handboll i Redbergslid eller Sävehof.

Just där Skandia syns minst, men det finns också ett skäl.

Sponsorerna trogna skidskyttarna

En rejäl generationsväxling sker just nu inom svenskt skidskytte. Men det oroar inte Svenska skidskytteförbundet som har sett en dubblering av antalet åkare och föreningar de senaste två åren.

 

Efter år av framgång, och efter att stora ikoner som Carl-Johan Bergman, Björn Ferry,  Anna-Carin Zidek och Helena Ekholm valt att lägga gevären på hyllan, blickar Svenska skidskytteförbundet framåt.

Trupperna slås ihop

Därför startar förbundet en satsning till nästa OS, 2018. Förbundet slår ihop båda dam- och herrtrupperna, och jobbar med ett helt landslag.

Skoda hyllas för Hockeyfonden

En bokhandlare och cykelreparatör ligger bakom allt. I dag är det en tidigare sportjournalist som leder arbetet hos en av hockeyns största sponsorer.

 

Det handlar om Skoda, bilmärket från Tjeckien som under tio år putsat rejält på varumärket.

I takt med allt mer utvecklade bilar och flera köpare har koncernen från huvudkontoret i Tjeckien envetet anslagit stora summor på marknadsföring. Och då till stor del via sport.

Det avgörande mötet

Cykel, rally och ishockey är utvalda idrotter och via hundratals investerade miljoner återkommer märket ideligen vid stora internationella evenemang.

Mindre energi ger klubbarna mer energi

Över 6 miljoner kronor har fördelats på 306 klubbprojekt och inneburit stora energibesparingar. E.ONs satsning har hyllats som ett av de främsta sponsorinitiativen.

 

Fonden har totalt fördelat 6 250 000 kronor och projekten har gemensamt omsatt 46 800 600 kronor.

Omkring 20 procent av Sveriges fotbollsföreningar, som äger och driver sina anläggningar, har fått stöd för att börja energieffektivisera sedan starten 2011. De sparar upp till 50 procent av sina kostnader. 

Uppskattat initiativ

Den här effektiviseringen har uppnåtts via en delfinansiering av Energifonden som grundades i syfte att uppmuntra fotbollsföreningar att minska energikostnaderna.

Hellner hästägare via PR-projekt

Marcus Hellner blir hästägare som en del av en PR-satsning inom travsporten. Han får en del av travhästen Tellmewhattodo, som bedöms som ytterst lovande och han uppmanar nu flera att skaffa sig en andel.

 

Satsningen sker i Olympiatravet där gemene man uppmanas att vara med och tävla om att bli delägare i hästen tillsammans med Marcus Hellner. Det gäller att hitta ett nytt namn på hästen som i dag heter Tellmewhattodo och är helsyster till V75-vinnaren, Donttellmewhattodo, som tjänat över 700 000 kronor.

Marcus ska för övrigt flytta med familj från Gällivare hem till Lerdala utanför Skövde under sommaren. Hembygden lockar och han har för vana att bo där under sommaren och även sköta sin hårda grundträning där för att i höst återvända till norr.

Friends Arena gör 225 miljoner i minus för 2014. Det är dystra siffror som Idrottens Affärers Dan Persson tidigt förutspådde. Men han tror att förlusten kan bli ännu större.

Här är kommunen som vågade backa upp ett nytt evenemang. Resultatet står nu klart, omsättning 2012: 18,6 miljoner kronor. 2013: 23 miljoner. 2014: 36 miljoner. Siffror som är ytterligare ett bevis för idrottens betydelse.

Niklas Carlsson vet vad han gör de närmaste åren. Med dubbla chefsuppgifter, styrelseuppdrag för Falu-VM och den högst ansvarige i ett förbund med dubbla äganderoller i två mångmiljonarrangemang.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Först petas Ralf Edström från Radiosporten. Nu har Stig Strand gjort sitt efter 28 år som alpin expert i SVT. Förändringens vind blåser genom expertbåsen och inte helt okontroversiellt. 

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.