Sponsring

Bert hejar på handbollstjejer

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

 

Nu har han till och med lovat att ge Skara HF 10 000 kronor vid varje vinst.

- Vi måste värna om dem. Jag blev imponerad av laget, säger Bert Karlsson till Skaraborgs Länstidning efter ett besök på en match.

14 segrar i rad

I helgen tog laget sina 14:e seger för säsongen och nu får Bert Karlsson ständigt lyfta pengar från sitt Jokarjo AB, samma företag som står bakom runt 40 flyktingförläggningar.

Spelare och äldre trivs ihop

Cirka 12 000 kronor. Det är den snittlönen per månad för spelarna i Damallsvenskan - en av världens bästa fotbollsligor... Lika med ungefär 50 000 kronor mindre än vad de allsvenska herrarna tjänar.

 

- Det finns en föreställning att damfotboll är mindre intressant trots växande publik och allt fler utövare, säger före detta landslagsmålvakten Caroline Jönsson på Fairpay som hyllar Piteåsatsningen Lagkamrat.

Bidrar i äldrevården

Initiativet till Lagkamrat kom från Sparbanken Nord som i samråd med Piteå IF:s allsvenska damer och Helikopter Brand Design skissade fram Lagkamrat, en fond för avlöning av allsvenska fotbollsdamer som jobbar som extraresurser inom äldreomsorgen. 

Många förbund blir belönade

540 000 kronor är mycket pengar för ett litet idrottsförbund. Svenska framgångar kommer att kosta pengar – för Svenska Spel.

 

Under 2015 tog svenska idrottsutövare totalt 381 pallplatser i olika seniormästerskap runt om i världen. Svenska Spel och Idrottsgalan vill uppmärksamma detta, och har därför lanserat Prispallen: en plats där samtliga svenska pallplaceringar i internationella tävlingar samlas.

"Bredden måste få synas"

– Vi vill synliggöra och lyfta fram både mängden och bredden när det gäller våra svenska idrottsframgångar. Alla prestationer förtjänar uppmärksamhet – oavsett om det handlar om jujutsu eller vattenskidor, säger Lennart Käll, vd för Svenska Spel.

Äntligen jagar de tillsammans

Elitserien i speedway ska bli ännu mer kommersialiserad. Genom ett samarbetsavtal mellan elitklubbarnas intresseorganisation, ESS och det nationella förbundet Svemo ska liganamnet Elitserien säljas.

 

Sveriges tredje största arenasport, är man ivrig att framhålla från ansvarigt håll. Det borde vara ett plus nu när man ska gå ut och söka en sponsor.

Ett nytt avtal

ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.

Favoritturneringen får ny titelsponsor

Ett glädjetjut hördes över Laholmsbukten. Arrangörerna av damturneringen i Båstad fick dubbla skäl att vara glada – spelarna tycker för andra året i rad att turnering är bäst av alla. Och samtidigt sa Ericsson ja till att bli ny titelsponsor.

 

Ericsson storsatsar och ska dominera i både exponering och aktivering. Avtalet löper över tre år och WTA-turneringen döps om till Ericsson Open. Samtidigt utgår Collector.

- Ett unikt samarbete som vi har planerat under en längre period. Vi får möjligheten att arbeta med ett av Sveriges starkaste företag, säger Christer Hult, på Lagardère Sports.

2016 års turnering spelas mellan den 17 och 24 juli i Båstad. I somras gjorde Johanna Larsson succé och vann både singel (belönades med 350 000 kronor) och dubbel (ihop med Kiki Bertens).  

Nya travmiljoner i ishockeyn

ATG och Svenska Hockeyligan fördjupar sitt samarbete. ”2020 har vi som mål att vara Nordens mest lönsamma spelbolag”, säger ATG:s vd Hans Skarplöth.

 

I början av hösten tog det 20-åriga samarbetet mellan Svenska Spel och föreningarna i vår högsta ishockeyserie slut. I stället klev ATG in på banan – som ny huvudsponsor. Något som väckte både känslor och förvåning hos många.

Vill ha sportspel

Men detta avtal går helt hand-i-hand med ATG:s stora vision.

Tvingas till besparingar

Volkswagen backar, Vattenfall gör det samma. Båda koncernerna förvarnar om dramatiskt mindre sponsorinsatser i framtiden.

  

I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.

Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring.  Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.

Klubbar drabbas hårt

VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.

Rekordsponsring i hästsporten

Ulf Rosengren hävdar utan att tveka att det är det största enskilda sponsoravtalet inom svensk ridsport. Han vill inte uppge beloppet men det handlar om cirka 6 miljoner kronor när Sweden International Horse Show ska utvecklas.

 

Inte mindre än 85 000 personer kom i fjol när evenemanget hade premiär i Friends Arena.

- Det blev en succé och åskådarantalet överträffade våra förväntningar, säger Ulf Rosengren, ordförande i SIHS.

Dubbla huvudsponsorer

Nu kan han glädja sig åt ett sponsoravtal av rekordformat.

- Så vitt jag vet, med 30 års erfarenhet, så har det inte gjorts några satsningar av den här storleksklassen inom ett svenskt ridsportsevenemang.

Agria och Länsförsäkringar tar ett gemensamt krafttag och storsatsar inför 2016.

Jätten utmanas av uppstickaren

I den ena ringhörnan, multinationella Lagardére, i den andra ringhörnan, ISP Sport & Marketing från Göteborg. Båda säljer marknadstjänster till idrotten – och senast vann ISP.

 

Djurgården Hockey och ISP Sport & Marketing har nämligen ingått ett fyraårigt avtal kring försäljning som är kopplad till Djurgården Hockey och de kommersiella möjligheter som finns både på och utanför Hovet och Globen.

Först fotbollen, sedan hockeyn

Två säljare kommer att rekryteras och förstärka Djurgården Hockeys befintliga försäljningsavdelning mot företagsmarknaden medan klubben har fortsatt ansvar för huvudpartners.

STCC söker nya intäkter

STCC vill öka intäkterna och tar hjälp av Lagardère Sports som tar ytterligare mandat i den svenska idrotten. Parterna har tecknat et tio-årigt avtal.

 

STCC överlåter alltså sponsorrättigheterna till Lagardére som får förtroendet att öka försäljningen.

Lång period

- Det 10-åriga avtalet ger oss både en trygghet och långsiktighet, säger Jonas Lundin, VD på STCC.

Det är en lång period, nästan anmärkningsvärd lång, och det gäller att Lagardére kan svara upp till förväntningarna, då STCC med större intäkter kan utveckla racingcirkusen.

SHL:s utmanande sponsoravtal

Det hann gå en dag av seriespelet i SHL utan huvudsponsor. Men på torsdagen kom avslöjandet - ATG ersätter Svenska Spel som den mest framträdande partnern. En fräck uppgörelse!

 

 

SHL byter alltså spelbolag och det väcker reaktion och många höjer ögonbrynen lite grann:

Dels därför att ledningen i SHL ändå lyckades ersätta sin förra huvudsponsor. Många ifrågasatte beteendet när 2 miljoner årligen från Svenska Spel försvann.

Dels turerna bakom uppgörelsen. Frågan är om det här var på gång redan i juli när diskussionerna med Svenska Spel upphörde eller om ATG kom in  i bilden först då.

Dels skiftet i i sig, från den ena till den andra ledande aktören i den svenska spelbranschen.

Många hockeymiljoner försvann

Först kom Svenska Spel aldrig överens med SHL om ett nytt sponsoravtal. Och i dag kommer nyheten, Svenska Spel enas med Hockeyallsvenskan om ett kontrakt värt 36 miljoner.

 

Lennart Käll, vd vid Svenska Spel, lät meddela att förhandlingarna med SHL hade strandat.

Pengar som försvann

SHL centralt valde att kliva av avtalet och även lämna Gräsroten, där medlemmar eller andra anhängare kan gynna sin favoritklubb när de spelar hos Svenska Spel. 

Den vägen fick ishockeyn totalt 11 034 288 kr under 2014. 

Per SHL-klubb innebar det:

Brynäs IF 941 682 kr

Djurgårdens IF 627 317 kr

Frölunda HC 429 448 kr

Färjestads BK 365 677 kr

HV 71 277 886 kr

Karlskrona HK 88 232 kr

Den unika korsbefruktningen

Då höjde folk på ögonbrynen. I dag betecknas det som ett ovanligt lyckat avtal. Den något avvikande sponsordealen mellan vintersportens Skistar och tennis-Båstad fortsätter.

 

En konstbefruktning och dessutom av det annorlunda slaget, kan man väl beteckna det som.

Christer Hult och Swedish Open får nya miljoner och tar sats för att etablera tävlingen ytterligare. Flera samarbetspartner är både villiga att teckna nya kontrakt och investera mera pengar.

Uppgraderar tävlingen

- De här samarbetena innebär att vi kan göra större investeringar och finansiera en eventuell 500-licens, säger Christer Hult, tävlingsledare.

Nytt klubbnamn och ny sponsor

Att sälja klubbnamnet har sina fördelar – och nackdelar. Det har man blivit väl medvetna om i Luleå. Mästarklubben Northland finns inte längre, däremot Luleå Basket.

 

Efter fyra år av samarbete blev det ett abrupt slut när företaget Nordhland gick i konkurs. 

Mästarklubben kände hur marken vibrerade och frågetecken staplades.

Aldrig aktuell att sälja namnet igen

Nu har allt klarnat. Luleå Basket återuppstår och kan på kuppen presentera en ny huvudsponsor i Rikshem som har skrivit på ett femårsavtal för att kunna etablera verksamhet i norr. 

- Vi har egentligen aldrig diskuterat att sälja namnet till någon den här gången, sa ordföranden Britta Stoltz Lundström vid en presskonferens.

7 miljoner back, ändå succé

Det fanns inte mer reklamplatser att sälja. Då tog Brynäs beslutet att lansera en reklamfri matchdress. I dag och trots 7 miljoner back står det klart – försäljningen och intäkterna har ökat.

 

Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef, berättar om resultaten av den nya partnerstrukturen och hur Brynäs i framtiden ska stärka sitt varumärke ytterligare.

Förra säsongen lanserade Brynäs en helt ny partnerstruktur och ett nytt affärskoncept för försäljningen till företag. Det innebar bland annat både nya partnernivåer och produkter.

- Vår gamla struktur hade nått taket. Det var helt enkelt fullt, och vi hade inte fler platser att sälja. 

- Kan vi inte sälja mer så kan vi inte heller tjäna mer pengar. 

Bilföretaget kör på två hjul

Skoda kör på två hjul. Vådligt, nej då, de har läget under kontroll och färden ingår i en något annorlunda marknadsföringskampanj. Det handlar om cyklar.

 

Skoda är cykelföretaget som blev ett bilföretag – och nu tar fram cykeln igen.

Därför var det ingen som undrade om Mikael Sandberg, PR- och sponsoransvarig, hade fått frisläpp den dagen han föreslog att Skoda skulle ta ett sponsorgrepp inom cykling också i Sverige

Sex-årsavtal värt 121 miljoner

Svenska Ishockeyförbundet nya avtal gäller fram till och med 30 juni 2021 och omfattar ett totalt värde på upp till cirka 121 miljoner kronor. Pengarna kommer från Svenska Spel.

 

Svenska Spel vill alltså fortsätta att bidra till att utveckla svensk ishockey – och få spelobjekt.

Spelbolaget har varit huvudsponsor för hockeyn i drygt 20 år. 

Avtalets omfång

Det nya sponsoravtalet med förbundet löper på sex år och omfattar mycket:

• All landslagsverksamhet

• Talangutveckling

• Titelsponsor för Riksserien för damer 

• Satsning på herrarnas division 1-ishockey

Utvecklat samarbete på Söder

Tele2 vill inte bara vara arenasponsor utan också en aktiv och påhittig partner till klubbarna. Därför investerar telecomföretaget ytterligare miljoner och fördjupar samarbetet med både Hammarby och Djurgården.

 

- Det stämmer, vi vill göra stadion till Tele2:s egen arena. Därför kontaktade vi klubbarna och nu har vi skrivit avtal med båda, berättar Oliver Carrà, presschef Tele2 Sverige.

"Inte bara exponering"

Tele2 vill utveckla besöket på Söder i Stockholm för alla besökare, oavsett om det är fan till Hammarby eller anhängare till Djurgården.

- Nu får vid den möjligheten. Vi har ju redan bidragit genom skapa bättre villkor för att använda wifi och mobilen. 

Barcelona i tvärrandigt

FC Barcelona hade precis säkrat en ny seger i La Liga när klubben gick ut med nyheten - den berömda Barça-ränderna vänds och blir horisontella. ”Stolthet, passion och historia” deklarerade ledningen och sponsorn Nike, medan fansen var måttligt förtjusta.

 

Den nya tröjan är inspirerad av fansen "blaugrana"-flaggor. Blaugrana är katalanska ordet för blått och rött och finns på tröjorna vid lagets hemmamatcher.

”Detta nya kit är en hyllning till klubben, fansens passion och den otroliga idrottshistorien", sa Martin Lotti, Creative Director på Nike Football. 

De horisontella ränderna har tidigare förekommit i klubben i basket, rugby och friidrott medan det är premiär i fotboll. 

PSG och pizza blir ett

Från 30-talets torghandel i Lidköping till ett sponsoravtal med en Qatarfinansierad fransk fotbollsklubb. Det är familjeföretagets senaste påhitt.

 

Det skulle han ha vetat, farfar Gunnar Dafgård som sålde kött och charkuterier på torget. Men han var en föregångare och kanske är inte dagens kontrakt inte så långsökt.

Presentation på franska ambassaden

Paris SG har antagit en strategi att bli världsledande bl a via mera regionala sponsorkontrakt runt om i världen.   

Det var ursprunget till att en delegation från Paris flög in till Stockholm för att på franska ambassaden presentera ett något annorlunda avtal. PSG ska hjälpa till att marknadsföra Billys panpizza. 

Färjestad behåller kaffedoften

Ett av svensk elitidrotts längsta förhållanden blir ännu längre. Löfbergs fortsätter som huvudsponsor för Färjestad BK i ytterligare tre år. Samtidigt fördjupas samarbetet.

 

Det nya avtalet innebär att Löfbergs varit Färjestads huvudsponsor de senaste 26 åren.

- Varumärkena är nära förknippade med varandra. För oss är det här en viktig lokal och nationell varumärkesbyggare med en räckvidd i mästarklass, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Ökad exponering

- Den lokala anknytningen och Löfbergs offensiva satsningar med bland annat iskaffet Löfbergs Ice och kaféet Löfbergs Stockholm gör samarbetet extra roligt, säger Mats Tågmark, marknadschef på Färjestad BK.

Hopp om 50 000, det kom 1 miljon!

De hade räknat med 50 000 kr i sponsring. Plötsligt kom det en check på – 1 miljon kronor. ”Vi trodde att det var någon som drev med oss”.

 

Entusiasterna i Ödeshögs Skidklubb ser nu hur det nya konstsnöspåret kan fördubblas i längd.

- Vi trodde först att han drev med oss, eller att det hade blivit någon nolla för mycket, säger skidklubbens glade ordförande Torgny Conradsson till tidningen Corren.

Ett plötsligt SMS

Han berättar om ett plötsligt SMS som kom utan förvarning och med en ungefärlig lydelse: ”Varsågoda, 1 000 000 kr till er satsning!”.

Stockholm stad backar i beslut

Stockholms stad överväger att dra tillbaka sin sponsring i Stockholm Marathon. Nu kan arrangörerna bli utan 200 000 kronor.

 

- Stockholm Marathons beslut att göra loppet till en nordisk tävling ligger inte i linje med Stockholms uppdrag att värva internationella evenemang och är inte heller förenligt med stadens grundläggande värderingar om en välkomnande och öppen stad, säger Olle Zetterberg, vd Stockholm Business Region.

Andra villkor

- Därför ligger ett förslag till styrelsen om att dra tillbaka marknadsföringsinsatsen.

Sponsorchefen bytte sida

Claes Fagerström har bytt sida. Den förre sponsorchefen på Swedbank är nu sin egen med olika uppdrag. Ett är som utvecklare av Blodomloppet som siktar på 120 000 deltagare.

 

Claes Fagerström har lång erfarenhet från sponsringsbranschen, bland annat via 36 år inom Swedbank och tidigare Sparbankerna.

- Nu får jag dra nytta av alla mina år som sponsorköpare och skapa rättigheter som matchar sponsorernas behov.

Ny ordförande

Han har uppdrag för musikfestivalen Putte i Parken i Karlstad och till sommaren också i Kungsträdgården. Han har även arbetat med Cancerfonden och nu senast har Blodomloppet tillkommit.

Blev aldrig någon jätteaffär

Plötsligt hade Djurgården fått en multinationell sponsor. Det lät nästan för bra för att vara sant. Det var det inte heller. Jätteaffären blev något hela annat.

 

”Jätteaffären för Djurgården” presenterades med unika förtecken. Som ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.

Stor irritation

”Al Shaheen Group är ett multinationellt förvaltningsbolag som genom dotterbolag är inblandade i många olika verksamheter med fokus på investment banking, kapitalförvaltning och finansiella tjänster, fastighetsutveckling, sjukvård och hospitality”, var lanseringen.

I själva verket har inte Djurgården fått en enda krona.

Idrottssponsringen ökar mest

Både sponsring och event fortsätter öka. Var tionde krona som satsas på reklam tillfaller nu sponsring. Och idrottssponsringen ökar mest.

 

Sponsring ökar med 2,3 procent till 6,7 miljarder kronor, och utgör nu för första gången tio procent av reklamkakan. Ännu mer ökar event, 6,3 procent, till 6,8 miljarder.

Tydlig trend

- Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, Institutet för reklam- och mediastatistik. 

Ett varv runt jorden avklarat

Fem dagar in på den sjätte etappen av Volvo Ocean Race, mellan Itajai i Brasilien och Newport, USA, nådde svenskbåten Team SCA en punkt på Atlanten som innebar att den svenska tjejbåten fullbordat ett helt varv runt jorden.

 

- Jag trodde verkligen inte att jag någonsin skulle få vara med om det här. Jag trodde helt ärligt att det inte skulle finnas en kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race. Inte för min generation åtminstone, säger Stacey Jackson ombord på Team SCA.

"Tjejer kan"

Det är tolv år sedan en tjejbåt lyckades med samma bedrift. Sedan dess har det inte funnits tjejbåtar i tävlingen. 

Så när Team SCA startade i Alicante i höstas var det med mycket mindre erfarenhet ombord än vad som fanns hos de andra besättningarna.

VW säkrade Charlotte Kalla

Skidsporten har rätt valla även i marknadsavseende sedan några år tillbaka. Inte nog med det omfattande sponsoravtalet med Vattenfall. Nu står det också klart att kontraktet med Volkswagen förlängs.

 

Efter sju år av samarbete väljer Volkswagen och längdlandslaget att fortsätta tillsammans i minst tre år till. Det innebär att det folkkära landslaget även i fortsättningen tar sig till tävlingar och träningar med Volkswagen-bilar.

Tillgång till Kalla

Framför allt, på det här viset får VW tillgång till Charlotte Kalla, eftertraktad som få andra.

2008 inledde Volkswagen och längdlandslaget sitt samarbete. Tidpunkten råkade sammanfalla med starten av en riktig framgångssaga där landslaget knipit ett stort antal medaljer i OS- och VM-sammanhang.

MFF:s sponsorer blev också vinnare

Klart som tusan att Malmö FF:s sponsorer är nöjda. Exponeringen under det senaste året har varit maximal. Nu visar en undersökning att två huvudsponsorer kan räkna hem ett värde om 60 miljoner kronor.

 

I samband med Malmö FF:s avancemang till Champions League ökade klubbens exponering i svenska medier avsevärt.  Och det i sin tur innebar unika värden för företagen Puma och Rörläggaren. 

Varje år gör Malmö FF en marknadsanalys tillsammans med företaget Sponsor Insight som tittar på all den tid och det utrymme som Malmö FF och klubbens partners exponerats i svenska medier.

Engborg betalar lönen för sex elitspelare

Koncernen Fortaxa Security omsätter 600 miljoner kronor om året. Företaget tillverkar i förta hand mekaniska inbrottsskydd. Ägare och vd är Marco Engborg, född och uppvuxen i Stockholm. 48-åringen är landets största bandysponsor.

 

Favoritlaget är Sandvikens AIK. Utan Marco Engborgs tjocka plånbok skulle inte Saik vara den toppklubb den är och har varit under många år. På Fortaxa Securitys lönelista finns sju Saik-are: tränarna Anders Jakobsson och Stefan Söderholm, spelarna Daniel Mossberg, Erik Pettersson, Linus Pettersson, Erik Säfström. Söderholm och Säfström jobbar halvtid och får halv ersättning.

35 000 kr i månadslön

- Alla tjänar lika mycket, 35 000 kronor i månaden, säger Marco Engborg.

Peter Hermodsson, Moras klubbdirektör, har det tufft just nu och medger motvilligt att det 16 timmars arbetsdagar är det vanliga. Hockeyverksamheten måste ju räddas.

Även om ridsporten har en positiv trend ägs allt fler ridanläggningar av landets kommuner och beroendet är mycket starkt. Ekonomiskt stöd är ett krav från många föreningar.

Rallyvägarna i Värmland smälter och de hårt ekonomiskt pressade arrangörerna tvingas se hur intäkterna minskar samtidigt som förhandlingar pågår om framtida VM-tävlingar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

Här är de tio mest attraktiva idrottevenemangen. De som du och jag ska kunna se på TV utan att betala en enda krona. Och nu kan det bli möjligt.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.