Sponsring

Glädje i Brynäs över nytt avtal

 

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

Länsförsäkringar har tillhört Brynäs högsta partnernivå sedan 2014. LF Gävleborg blev huvudpartner när klubben inledde arbetet med En bra start och Den rena dräkten. 

Ekonomisk nivå för huvudpartnerskap är 4 miljoner kronor per år

Mer än 10 miljoner för ny arenatitel

Den ursprungliga arenan, Parken, byggdes 1903, men nästan 100 år senare gäller andra begrepp. Så nu blir det  Platinumcars Arena som namn på Norrköping fotbollsarena. Skiftet sker till en kostnad på drygt 10 miljoner och är IFK:s bästa affär någonsin. Vid lunchtid på torsdagen offentliggjordes uppgörelsen. 

– Förra veckan skrev jag på vårt största samarbetsavtal någonsin. Det är ett långsiktigt avtal som uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Vi får ett nytt arenanamn från och med 2021 och samtidigt en ny huvudpartner till vår Akademi, sa klubbdirektör Jens Magnusson i.

SHL:s tv-pengar guld för damhockeyn

Svensk damhockey – både på klubb– och landslagsnivå – behöver förbättras. Nu vill Svenska Hockeyligan ge damerna en hjälpande hand.

– Det är vår skyldighet att göra vad vi kan för det, säger Anders Källström, ordförande i SHL.

SHL:s TV–avtal är en guldgruva för både organisationen och dess medlemmar.

38,4 miljoner kronor per klubb betalas ut under innevarande säsong.

SHL omsätter denna säsong cirka 1,9 miljarder kronor (!) och det är tv–kanalen C More som är den starkast bidragande orsaken till det.

Nuvarande avtal började gälla säsongen 2018/2019 och är skrivet på fyra år.

Vid sidan av detta har SHL ökat sina publiksiffror vilket genererar ytterligare intäkter.

ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

Sponsorkungen gör affärer från slottet

Stora Torp är ett slott fem minuter från centralstationen i Göteborg. Den praktfulla byggnaden har anor från 1500-talet.  Ståtligt och vitputsat ligger det pampigt högst upp på en kulle.  Konsuln, grosshandlaren och riksdagsmannen Oscar Ekman lät 1872-73 uppföra slottet. 

Idag regerar här en annan driftig person, Andreas Ottermark, 33,Sveriges nye sponsorkung.

Ingen annan person upprättar så många sponsoravtal, inget annat företag än hans ISP Marketing har del i så många sponsoruppgörelser de senaste åren.  Han har tagit över marknaden.

På tio år har omsättningen ständigt ökat och, personalstyrkan vuxit hela tiden och består i dag av cirka 30 personer. Två gånger har ISP blivit utnämnt till Gasellföretag i Dagens Industris barometer för landets snabbast växande företag.  

Teamkompis med Sarah och Frida

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

– Det känns fantastiskt att kunna välkomna Elias .Elias är en sann förebild för andra lovande spelare och vi vill självklart vara med på hans fortsatta resa, säger Petter Ericson Hållén, Marketing Manager Vitamin Well.

Intäkterna ökar tack vare Tove

Svensk orientering växlar upp efter Tove Alexanderssons makalösa 2019, Bragdmedaljör och vinnare av Jerringpriset och den mest hyllade på Idrottsgalan i januari.

Förbundschef, Susanne Söderholm budgeterar för ökade sponsorintäkter i halv miljon klassen, från 2019 års 1,7 miljoner kronor till uppskattningsvis 2,3 miljoner kronor.

Under våren ska också en marknads – och försäljningschef rekryteras för att möta ett stigande intresse hos sponsorer och andra samarbetspartners. Bagheera, kläder, Silva och Idre fjäll har samtliga ökat sitt engagemang mot förbundet, efter Toves stora framgångar.

Angenämnt att jobba med budget

-Vi har helt klart märkt ett större intresse för vår sport. Jag sitter just nu med budgeten för 2020 och det är angenämt, meddelar Susanne Söderholm.

Skidlandslagens exklusiva specialbussar

Det  pågår en kapplöpning mellan Sverige och Norge inte bara i skidspåren, utan också på vägarna till och från orterna och i tävlingsområdet.  Norge har sedan 2012 haft en supervallalastbil. 2013 kontrade det svenska landslaget, med Gunde Svan som drivande.Nu har landslagen varsin specialtrailer som kostar ca 7 miljoner att bygga och är lyxigt utformade..

. –Vilken sensation det blev när vi rullade in första gången till tävlingar i Gällivare, minns Johan Sares.

Då var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett självklart inslag. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.

– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares.

Gundes påhitt

Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var den som via kontakter kunde förverkliga visionen.

Rekordstor satsning på damfotboll

Kopparbergs Göteborg FC vann cupen i fjol och har blivit tvåa både i fjol och året innan i damallsvenskan. Nu gäller inget annat mål än att SM-guldet ska erövras

Och som resurserna ökar är det en fullt realistisk ambition. Nu avslöjas nämligen att klubben får ett större sponsorstöd än någonsin. 

 

Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly är företag som går in samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar. GFC får en anslutning av sponsorer som är unik. 

Sponsorerna förenade

Frågan är om någon klubb inom damfotbollen nån gång har kunnat uppvisa så många stora sponsorer samtidigt.

Konstruktionen på marknadssidan har blivit möjlig tack vare sponsorföretaget ISP In Sports som har lyckats motivera och ena företagen till en gemensam satsning.

Nu finns det möjlighet att förstärka laget ytterligare.

Bauhaus går in även i speedway

 

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under 2020. 

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under säsongen 2020. 

Största möjliga tystnad

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter.

Golf och Folksam oskiljaktiga

Folksam har varit SGF:s partner inom medlemsförsäkringar sedan 2006. 2018 växlade Folksam upp samarbetet och antog rollen som huvudpartner. Det är ett långvarigt förhållande och nu har parterna enats om ett nytt treårsavtal. 

Svenska Golfförbundet och Folksam har känslor för varandra och vill fortsätta på den inslagna vägen.

Lars-Inge Svensson, sektionschef Affär Företag och Idrott på Folksam, vet vad som har hänt under åren..

– Folksam är idrottens försäkringsbolag och vi tar ansvar för att våra satsningar kommer så många som möjligt till del och där har golf bra värden – oavsett ålder, förkunskaper, bakgrund och andra förutsättningar. 

Ett elegant gäng i kostym

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

- Vi noterade Brothers kampanj och ställningstagande för ett större inkluderande och fick bra kontakt, säger Daniel Ivarsson, Försäljning- och sponsringsansvarig hos Svenska Ishockeyförbundet.

-   Det här samarbetet känns klockrent och vi ser verkligen fram emot att väva ihop mode och sport, säger Ulrika Lind, Marknadsansvarig för Brothers.

Förmågan att gynna andra

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Tack vare anmälningarna som kom in under perioden kom en särskildpott att slutligen innehålla över 40.000 kronor. Pengar som alltså kom från vanliga människor. Ja, gemensamt var deras motionsintresse och drför kunde nu WaterAids kamp för rent vatten berikas.

- Vilket fantastiskt resultat det blev! Vi på WaterAid vill tacka Göteborgsvarvet och alla som har anmält sig under julkampanjen att springa för rent vatten. Tillsammans bidrar vi till att skapa en bättre värld. 40 950 kr innebär att vi nu kan nå över 200 personer med rent vatten. Fantastiskt! 

1,8 miljarder till svensk fotboll

32 klubbar i Allsvenskan och Superettan, gynnas av det unika avtalet. Med Unibet som ny huvudsponsor berikas klubbarna i Allsvenskan och Superettan med upp till 150 miljoner kronor per år till. Fotbollen har aldrig tidigare nått till en överenskommelse med så mycket pengar. Nu går Unibet ut och presenterar avtalets upplägg. 

Varje år kommer klubbarnas fans kunna hjälpa sitt lag att få en större andel av pengarna via projektet Hemmaklubben, samtidigt som 15 miljoner går till klubbarnas talangutveckling via initiativet Unicoach.

– Unibet älskar svensk fotboll. Nu vill vi vara med och bygga framtidens fotbollssverige, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

Bra förhandlingsläge gynnade MFF

Vad kan arenanamnet vara värt? Bra många miljoner, kan man anta. Alla hamnar på samma konto. Jodå, det finns plats , även om det redan är trångt, eftersom Malmö FF redan har åtskilliga miljoner. Stadion i Malmö byter nämligen namn till Eleda Stadion.

Utan match och utan mål så berikas MFF igen.

Eleda Group är Malmö FF:s nya namnpartner. Försöken att hitta ett, och därtill rätt företag, har pågått i några år. Nu stämde allt. 

– Vi har haft ett samarbete med dem under en längre tid. Men det som fick dem att ta ett kliv till var vårt stora samhällsengagemang och vår nya damsatsning, förklarar Niclas Carlnén, VD i Malmö FF.

Han tillägger:

– Det här avtalet ger Malmö FF nya möjligheter att växa och kommer bli en viktig pusselbit i vår framtida satsning, säger Carlnén vidare.

De nya pengarna Det borde räcka till en ny spelare…

De får träna och utbilda sig samtidigt

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Ambitionen är att fler ska få möjligheten till att elitsatsa, men även arbetsmöjligheter efter idrottskarriären. Elitsatsningen ska lanseras i början på 2020 på Scandics hotell i Sverige.

Riktat till elitidrottare

Scandic har stöttat svensk idrott sedan kedjans start 1963 och vill nu vara med och stötta elitsatsande idrottare genom att erbjuda en flexibel arbetsmiljö som gör det möjligt att träna och idrotta samtidigt. I den inledande fasen är det främst kvinnor som erbjuds dessa flexibla. 

Framgångsrik sponsorjakt i Hammarby

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

– Att Spendrups väljer att kliva in i ett femårsavtal är ytterligare ett bevis på att Hammarby Fotboll är inne på en spännande resa med allt fler och större samarbeten knutna till klubben, säger klubbens marknadschef Patrik Blomquist.

Nu ska också skicross gynnas

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

-Det finns en särskildstolthet i det faktum att BAUHAUS så gediget satsar på, inte bara på svensk utförsåkning, utan även generellt inom svensk idrott. Tillsammans med BAUHAUS ska vi bygga framtidens atleter och skidåkare, säger Tommy Eliasson Winter, alpin- och skicross-chef på Svenska Skidförbundet.

Saab utökar dressyrsatsning

Saabs satsning på svensk dressyr blir mer omfattande och innebär att de närmaste åren får ungdomarna större resurser. Det är innebörden av Svenska Ridsportförbundets ochs Saabs nya samarbete. I det nya treåriga avtalet utökas gruppen med ryttare tack vare förbundssponsorn. Saab är Svenska Ridsportförbundets grensponsor till dressyren, ett samarbete som inleddes 2016.

I det nya treåriga sponsoravtalet som tecknats mellan Saab och Svenska Ridsportförbundet inkluderas samtliga dressyrens landslag.

Stefan de Flon på Saab är nöjd med att även få inkludera ungdomarna i satsningen.

Storföretagets nej till idrotten!

Från och med 2021 är det slut med sponsorbidrag från Astra Zeneca till ungdomsidrotten i Södertälje!

En traditionell storsponsor, men beslutet är oåterkalleligt.

Det hör till det sällsyntheterna, men nu har ett stort företag som under åren sagt ja till sponsring för flera miljoner, tagit beslutet att nu får det vara nog. 

Astra Zeneca med bas i Södertälje ska i fortsättningen lägga sina sponsorpengar på miljö och teknik istället för idrott

Jacob Lund Kommunikationsdirektör AstraZeneca, berättar  i en intervju med lokalradion om läkemedelsföretagets fokus när det gäller lokal sponsring i framtiden.

– Vi satsar på miljöaktiviteter och på aktiviteter för barn och ungdomar som känner utanförskap.

Gatans Lag värt mycket uppmuntran

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets miljonstipendium Number 10, som har Zlatan Ibrahomović som beskyddare, delades i år ut för tredje gången. Gatans Lag finns i Göteborg sedan ett tiotal år tillbaka och startade i Stockholm 2017. Totalt har man ett hundratal aktiva medlemmar – alla med en bakgrund av missbruk, hemlöshet och ibland även kriminalitet – och med det gemensamt att man vill ta sig ur sitt missbruk och starta ett nytt liv. Genom fotbollen träffas, tränar och stöttar man varandra. 

Skidåkarna lockar sponsorer

Svenskarna älskar längdskidor. Det samma gäller åtskilliga företag. Just nu har skidförbundet ett sällsynt drag på sponsormarknaden.

Senaste nytt är att Rasta vill satsa på längdskidåkning. Sponsoravtalet har utarbetats i samarbete med rättighetsbolaget ISP Sport och det handlar inte bara om exponering. Rasta ska bland annat arbeta tillsammans med landslagskocken och ta fram mer hälsosamma menyer till Rastas anläggningar.

Mat till chaffisarna

– Vi har vägarnas bästa mat som gett energi till otaliga chaufförer och passagerare. Nu satsar vi tillsammans med längdlandslaget på att ta fram en mer hälsosam kost, likt den som också ger åkarna energi i spåret, säger Mikael Tervaniemi från Rastas ägarfamilj.

Hon har tjänat 26 miljoner

Charlotte Kalla var missnöjd när hon åkte hem från VM i Seefeld i vintras. Ingen individuell medalj men väl guld i stafetten. Förklaringen: återhämtningen var för kort efter hårdträningen inför VM.

Desto gladare blev Kalla, 32, när hon kollade kassaböckerna. Säsongen 2018-2019 omsatte hennes aktiebolag 10,9 miljoner kronor med en vinst på 6,2 miljoner. Senaste bokslutet visar tillgångar på 26 501 000 kronor i hennes bolag.

Jämfört med Frida Hansdotter, vars bolag omsatte 6.5 miljoner och Stina Nilssons som omsatte 4.2 miljoner så ligger Kalla först i spåret.

I vinter får hon chansen att öka på inkomsten. Svenska skidförbundet har höjt prispengarna för världscupen. Förra säsongen gav en seger 50 000 kronor. Tvåan och trean fick inget. Nu blir det ändring: en andraplats ger 30 000, en tredjeplats 20 000 kronor.

Bosse bakom lyckade spelaraffärer

Största sponsorn i mästarlaget Djurgården är en Göteborgare! Nisse Wiberg och hans Prioritet Finansär så kallad Stjärnsponsor och är inne på fjärde året. Ett beslut som han inte ångrar. Det var ISP:s Andreas Ottermark som sammanförde Djurgården och Wiberg.

-Jag är stolt över att vara sponsor där, har han upprepat vid tidigare tillfällen. 

- Där är det ordning och reda, Bosse (Andersson) och hans medhjälpare har koll. De jobbar helt rätt. 

Just samarbetet och vänskapen med Bosse Andersson och vd:n Henrik Berggren har betytt mycket för att Nils Wiberg har fortsatt sitt engagemang och att miljonerna fortsätter komma.

ISP bakom nytt mångmiljonavtal

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Ett treårigt sponsoravtal gäller och det innebär att damidrott gynnas igen. 

Samarbetet är en del i den sponsorsatsning som Prioritet Finans har uttryckt som ett omfattande stöd för svensk idrott. 

Wiberg den store sponsorn

vd:n och ägaren Nils Wiberg är på hugget och miljonerna strömmar från Prioritet,till olika förbund och föreningar, via ISP Sport.

– Damfotbollen växer och utvecklas snabbt både i Sverige och internationellt. Vi vill gärna vara med och bidra till den positiva utvecklingen, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

Damhandbollens lyckade avtal

Plötsligt händer det. Damernas högsta handbollsserie, Svensk Handbolls Elit (SHE) får två stora sponsorer. De största någonsin. Bauhaus och Prioritet Finans går in och skapar större resurser än vad tjejerna är vana vid. 

De två företagen ökar förutsättningarna avsevärt – och kan göra det möjligt för handbollen att bli den populäraste lagidrotten på damsidan, vilket är ett uttalat mål. 

– Bauhaus har en ambition att bidra till utvecklandet av svensk idrott. Genom avtalet som central partner till SHE fortsätter vi vårt långsiktiga arbete. Det ligger helt i linje med företagets strategi att dels fortsätta växa inom business-to-business, säger Johan Saxne, marknadsdirektör på Bauhaus.

50 miljoner förgäves, Swärdh sparkas

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Trelleborg har gått knackigt i årets superettan.

Nu väljer klubben att sparka Peter Swärdh som hade jobbet som både tränare och sportchef.

- Tyvärr har den senaste tidens resultat varit alldeles för dåliga, säger klubbens ordförande Torbjörn Jönsson i ett uttalande.

Trelleborg ramlade ur allsvenskan som jumbo i fjol.. Peter Swärdh fick ansvaret för återtåget,  Men säsongen ha Varit fylld av besvikelser.

Dubbla tennisveckor i Båstad 2020

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

 - Vår ambition har varit att skapa ett tvåveckorsevenemang med tennis på högsta nivå för både damer och herrar. Vi är mycket glada för att nu ha Nordea med som partner i denna fortsatta utveckling. Nordea har lång erfarenhet och är mycket duktiga på att aktivera sig gentemot både publik och kunder, säger Christer Hult, Tournament Director.

Han hyllar överenskommelsen och betydelsen för nu får han resurser för att bygga en intressant tävling.

Nils Wiberg väljer att stödja skidor

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

– Avtalet med IFK Göteborg Futsal innebär att Prioritet Finans åter syns på bröstet på den blåvita matchtröjan. För mig som mångårig supporter till klubben så känns det naturligtvis på ett personligt plan lite extra bra just idag.

Men enligt Nils Wiberg är det främst andra överväganden än rent personliga känslor som avgör vilka sponsorsamarbeten Prioritet Finans väljer att vara en del av. Det gäller även samarbetet med IFK Göteborg Futsal.

Lockas av skidåkarna

Samtidigt känner han för skidåkarna. Nu ska Prioritet Finans sponsra skidförbundet under tre år

Startar elitlag och ungdomsgård

Mångmiljonären och entreprenören Torsten Jansson blir storsponsor till en pingissatsning mot yppersta eliten.  Hemma i Kosta är hans förhoppning att bygga ett nytt pingislag med bröderna Möregårdh som ska nå elitserien. 

Inledningsvis går Torsten Jansson in med ett sexsiffrigt belopp och då finansierar han den sattsningen  samt stöder en slags fritidsgård i Kosta. Torsten Jansson finansierar satsningen.

– Över dom här fem åren upp till högsta]ligan kommer det bli ganska ansenliga pengar. Det är sexsiffrigt från början för att vara säker på att ta sig hela vägen, säger Jansson.

Drivande i projektet är Malte Möregårdh, storebror till världsstjärnan Truls Möregårdh.

Taggar

Styrelsen i Helsingborgs IF tar ett annorlunda initiativ och deklarerar öppet  till alla anhängare och partners att en kris växer allt större. Klubben tappar intäkter i format och redogör i ett öppet brev för situation och att det bara kommer bli värre.

”Våra beräkningar pekar mot att vi skulle gå med 17,6 miljoner back 2020 om allsvenskan startar i juni”, säger klubbens ordförande Krister Azelius.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Lidingöloppet MTB och Vårmilen integreras i TCS Lidingöloppshelgen på grund av den rådande coronaepidemin. Loppen skulle ursprungligen ha genomförts under valborgshelgen. Nu kommer de istället att köras under delvis nya former under TCS Lidingöloppshelgen i september.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

På bara ett par veckor omkullkastades spelvärlden.  Så mycket spel som bara gäller fotboll… Och plötsligt spelades inga matcher. Spelkupongerna blev tomma. Men hästarna springer!

ATG är vinnaren på spelmarknaden och noterar höga nivåer. Medan Svenska spel för första gången i bolagets historia tvingades ställa in Stryktipset.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.