Sponsring

Startar team i egna hallen

Ola Serneke är affärskometen från Göteborg som älskar att starta nya byggprojekt – och att vara sponsor!

 

Samtidigt som det nya träningsåret drar igång introduceras en ny Sverigebaserad satsning på långlopp och Visma Ski Classics. Byggkoncernen Serneke går in som huvudsponsor i ett skidteam med sju åkare från hela landet. 

Ytterligare en sponsring

Serneke är för många känt som ett företag med stort engagemang inom idrotten och är stor sponsor till bl a IFK Göteborg, Frölunda Hockey och Alingsås handboll. Men företaget har även ett UCI-team i mountainbike, Serneke Allebike Crosscountry Team. 

Åbro går in i STCC

Få andra företag kan visa upp en liknande historia. I 23 år har Åbro sponsrat AIK fotboll. Men inför möjligheten att gå in i andra sammanhang sa vd:n Henrik Dunge ja.

 

Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.

Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.

Kontraktet tar slut

Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.

Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.

Fyra nya styrelseledamöter

Vid Sponsrings- & Eventföreningens årsmöte valdes inte mindre än fyra nya ledamöter. Föreningen leds av Ricky Strandberg.

 

Jennifer Carlsson, varumärkeschef NCC, Elin Melin, sponsorchef Cancerfonden, Cecilia Perlind, general Manager Communication TNS Sifo och Karl Skoog, brand Concept & Engagement Manager Tele2, till nya ledamöter i styrelsen.

 - Det känns härligt att få in dessa nya krafter i styrelsen. Med bred erfarenhet från helt olika delar av branschen blir de värdefulla tillskott när vi nu sätter upp nya mål och formar vår framtid, säger Ricky Strandberg, ordförande i föreningen.

Rekord för sponsring och event

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event. Investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.

 

Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrotten dit nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går. 

- Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Social sponsring ökade

Sponsringen uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. 

Lockas av jätte-evenemangen

Jonas Karlsson tar steget från SVT:s sportredaktion och ansluter till Discovery Networks och Eurosport, med siktet inställt på de Olympiska spelen i Pyeongchang 2018. Han beskrivs som en drömvärvning.

 

Jonas Karlsson är en av Sveriges mest erfarna, eftertraktade och respekterade sportjournalister. Nu ansluter han till Discovery Networks och Eurosport, med siktet inställt på de Olympiska spelen i Pyeongchang 2018.

- För mig är OS det största. Jag är taggad som tusan, säger Jonas Karlsson.

Mycket rutinerad

Sju olympiska spel. Åtta friidrotts-VM. Åtta skid-VM. Sex Masters i golf, hockey-VM, VM i alpint och skidskytte och Ryder Cup. 

Kommentator, krönikör, programledare och projektledare. 

Och alltid på plats. 

"De har alltid stöttat mig"

Sarah Sjöström och hennes föräldrar Jenny och Göran Sjöström har tecknat ett sponsoravtal med något annorlunda villkor. Det är nämligen både hon själv och föräldrarna som ingår i en reklamkampanj.

 

Sarah tillsammans med mamma och pappa blir ansiktet utåt i Procter and Gambles OS-kampanj, som heter just ”Tack mamma och pappa”. 

Utan dem...

Sarah Sjöström är väl medveten om vilken betydelse hennes föräldrar för hennes karriär. 

- Jag skulle inte vara där jag är idag och tävla på den absolut högsta nivån om det inte vore för mina dem. Förutom all hjälp jag fått genom åren, framförallt när jag var yngre, har de varit mina största supportrar, säger Sarah som värdesätter det här avtal extra bland sina kontrakt.

Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

Nye direktörens första affär

För bara en dryg månad sedan blev Patrik Selin ny klubbdirektör i IFK Norrköping. På måndagen kunde han presentera klubbens nya miljonsponsor som har köpt rättigheterna till arenanamnet.

 

Mästarklubben säljer alltså namnet på arenan. Gamla Idrottsparken, sedan bygget 1897, eller Nya Parken som det har hetat sedan 2010. 

Femårigt avtal

I fortsättningen är det Östgötaporten som gäller. IFK och fastighetsbolaget har enats om ett femårigt avtal värt runt 5 miljoner kronor.

Öppnar resurser för idrotten

Gatans Lag FF och Skateistan är två exempel på organisationer som får stöd av nystartade PostkodLotteriets Idrottsstiftelse. 20 miljoner ligger och väntar på mottagare.

 

- Idrottens kraft är unik i sin omfattning, säger Idrottsstiftelsens General Manager Martin Kihlström. 

- Den har inte bara stor betydelse för människors hälsa, framgång och personliga utveckling, utan sträcker sig långt bortom de individuella och sportsliga resultaten.

Möta utmaningar

Det är också andemeningen med den nya stiftelsen. 

"Största hälsoprojektet någonsin"

Bara dygnet efter att entreprenören Ola Serneke hade kritiserat bolaget för att vara återhållsamt kommer en kontring från ICA. Matkoncernen går in som sponsor till Klassikern och satsar 20 miljoner kronor.

 

- De skär ner på sponsringen och därför tycker jag att de är snåla, sa Serneke på mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.

Dagen efter kom avslöjandet – ICA lanserar ICA-klassikern och hävdar att det är en av Sveriges största hälsosatsningar någonsin.

Ska få ökad status

1971 genomfördes den första klassikern och hittills har cirka 80 000 diplom delats ut via En Svensk Klassiker, Tjejklassikern eller Halvklassikern. Runt 9 000 personer genomför någon av klassikerna varje år.

"De borde sponsra mycket mer"

Ola Serneke, mannen bakom multiarenan i Göteborg, gillar idrott och tycker att svenska företag borde sponsra i avsevärt större utsträckning. ”Alla bolag är så rackarns snåla, det är så man mår illa”, anser han.

 

Ola Serneke stod för öppningsanförandet vid mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.

"Inte somnat lika bra"

Han är en man känd för sina raka åsikter och framträdandet innan avresan med företagskollegor till Paris innehöll också klara ställningstaganden:

- Vi lägger cirka 15 miljoner kronor om året på sponsring, till elit men även till breddidrott. 

Hans önskan är att pengar ska gå även till anläggningar. Själv är han tillsammans med Nils Wiberg ansvarig för tillkomsten av Sveriges största multiarena i Kviberg.

13 företag satsar 21 miljoner

Sveriges största hållbara satsning på damfotboll någonsin. 13 Malmö-företag garanterar att FC Rosengård via 21 miljoner att klubben kan ha proffsspelare.

 

På 1980-talet introducerades proffsfotboll för herrar i Sverige, då med MFF och IFK Göteborg i spetsen. Nu håller FC Rosengård på med motsvarande bygge för damerna. 

Idag har det blivit klart att 13 ledande Malmö-företag ställer upp som långsiktiga garanter för FC Rosengårds satsning på proffsfotboll för tjejer. 

Största stsningen

- Det är den största, långsiktigt hållbara satsningen på damfotboll i Sverige någonsin. Tillsammans satsar de 13 företagen 21 miljoner kr fördelat över tre år, säger Klas Tjebbes som är VD på FC Rosengård.

Kommunalråd ger klara besked

Medan andra kommunalråd stakar sig och inte vad de ska svara ger Lena Wallentheim (S) och Mats Sturesson (C) klara besked - allsvenska damlaget Vittsjö GIK får 2,25 miljoner kronor av Hässleholms kommun.

 

Många elitlag i Sverige söker och diskuterar och pratar och argumenterar med sina kommunledningar.

Politikerna tvivlar,  ”å ena sidan, men å andra sidan”, och får inte till det. En klar policy och en hög nivå är sällsynt. Det blir som det faller sig lite varstans och gärna för lite pengar.

Skillnad i Hässleholm

Då är det skillnad i Hässleholm.

- Vittsjö GIK är ett av Hässleholms kommuns starkaste varumärken. På det här sättet knyter vi kommunen närmare detta, säger kommunalråd Lena Wallentheim (S).

Mister hundratals miljoner

Maria Sjarapova är världens bäst betalda kvinnliga idrottaren. Eller före detta bäst betalda. För nu stoppar Nike de årliga utbetalningarna om 600 miljoner kronor.

 

Hon tjänade 251 miljoner kronor under 2015 varav 57 miljoner var prispengar.

Men mellan reklamuppdragen och tävlingsframgångarna åt hon meldonium. Och avslöjades.

Meldonium är också det medel som Abeba Aregawi har tagit.

VIsste inte...

- Jag har ätit meldonium i tio år och visste inte att medlet blev förbjudet blev otillåtet vid årsskiftet.

Maria Sjarapova framträdde vid en presskonferens och gav sitt fulla erkännande.

Glädjebesked för nye IFK-basen

Det var ilska och protester, ett 50-tal lämnade årsmötet men de verkliga reaktionerna borde ha gällt ekonomin. IFK Göteborg ökar nämligen intäkterna avsevärt.

 

Det var över 600 medlemmar som hade kommit och mycket kom att handla om vad som har hänt.

Inte vad som händer.

Skillnad på många miljoner

Nämligen att klubben tar steget från halvdana resultat till strålande resultat – i försäljningsarbetet.

ISP har gjort sitt inträde i föreningen och skapat Förstaelvan. Tanken var att hitta elva företag som ville ingå här och bli så kallade huvudsponsorer.

När Volkswagen sa ja på måndagen var elva företag klara. 

Sannerligen välkomna pengar i en klubb som har gått 75 miljoner back under tre år.

Vrede efter huvudsponsorns nej

”Många tycker att det sitter en chef som inte har någon känsla för kulturen. Det tycker det är jävligt”. Reaktionerna i Degerfors är hårda efter beskedet att klubben får avsevärt mindre sponsorbidrag.

 

Fotbollslaget har alltid haft ett starkt stöd av bruket som numera är lika med ståljätten Outokumpu. Företaget har i några år också varit huvudsponsor, men har nu plötsligt meddelat att det är slut med det.

Måste söka annat företag

- Outokumpu har sänkt sitt stöd till klubben under flera års tid och är nu nere på en sådan nivå att vi måste få in en annan huvudsponsor, säger ordförande Suzanne Hellström till SvT.

I en intervju delar hon den uppfattningen som också IF Metalls Bjarne Rasmussen påpekar.

Bert hejar på handbollstjejer

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

 

Nu har han till och med lovat att ge Skara HF 10 000 kronor vid varje vinst.

- Vi måste värna om dem. Jag blev imponerad av laget, säger Bert Karlsson till Skaraborgs Länstidning efter ett besök på en match.

14 segrar i rad

I helgen tog laget sina 14:e seger för säsongen och nu får Bert Karlsson ständigt lyfta pengar från sitt Jokarjo AB, samma företag som står bakom runt 40 flyktingförläggningar.

Spelare och äldre trivs ihop

Cirka 12 000 kronor. Det är den snittlönen per månad för spelarna i Damallsvenskan - en av världens bästa fotbollsligor... Lika med ungefär 50 000 kronor mindre än vad de allsvenska herrarna tjänar.

 

- Det finns en föreställning att damfotboll är mindre intressant trots växande publik och allt fler utövare, säger före detta landslagsmålvakten Caroline Jönsson på Fairpay som hyllar Piteåsatsningen Lagkamrat.

Bidrar i äldrevården

Initiativet till Lagkamrat kom från Sparbanken Nord som i samråd med Piteå IF:s allsvenska damer och Helikopter Brand Design skissade fram Lagkamrat, en fond för avlöning av allsvenska fotbollsdamer som jobbar som extraresurser inom äldreomsorgen. 

Många förbund blir belönade

540 000 kronor är mycket pengar för ett litet idrottsförbund. Svenska framgångar kommer att kosta pengar – för Svenska Spel.

 

Under 2015 tog svenska idrottsutövare totalt 381 pallplatser i olika seniormästerskap runt om i världen. Svenska Spel och Idrottsgalan vill uppmärksamma detta, och har därför lanserat Prispallen: en plats där samtliga svenska pallplaceringar i internationella tävlingar samlas.

"Bredden måste få synas"

– Vi vill synliggöra och lyfta fram både mängden och bredden när det gäller våra svenska idrottsframgångar. Alla prestationer förtjänar uppmärksamhet – oavsett om det handlar om jujutsu eller vattenskidor, säger Lennart Käll, vd för Svenska Spel.

Äntligen jagar de tillsammans

Elitserien i speedway ska bli ännu mer kommersialiserad. Genom ett samarbetsavtal mellan elitklubbarnas intresseorganisation, ESS och det nationella förbundet Svemo ska liganamnet Elitserien säljas.

 

Sveriges tredje största arenasport, är man ivrig att framhålla från ansvarigt håll. Det borde vara ett plus nu när man ska gå ut och söka en sponsor.

Ett nytt avtal

ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.

Favoritturneringen får ny titelsponsor

Ett glädjetjut hördes över Laholmsbukten. Arrangörerna av damturneringen i Båstad fick dubbla skäl att vara glada – spelarna tycker för andra året i rad att turnering är bäst av alla. Och samtidigt sa Ericsson ja till att bli ny titelsponsor.

 

Ericsson storsatsar och ska dominera i både exponering och aktivering. Avtalet löper över tre år och WTA-turneringen döps om till Ericsson Open. Samtidigt utgår Collector.

- Ett unikt samarbete som vi har planerat under en längre period. Vi får möjligheten att arbeta med ett av Sveriges starkaste företag, säger Christer Hult, på Lagardère Sports.

2016 års turnering spelas mellan den 17 och 24 juli i Båstad. I somras gjorde Johanna Larsson succé och vann både singel (belönades med 350 000 kronor) och dubbel (ihop med Kiki Bertens).  

Nya travmiljoner i ishockeyn

ATG och Svenska Hockeyligan fördjupar sitt samarbete. ”2020 har vi som mål att vara Nordens mest lönsamma spelbolag”, säger ATG:s vd Hans Skarplöth.

 

I början av hösten tog det 20-åriga samarbetet mellan Svenska Spel och föreningarna i vår högsta ishockeyserie slut. I stället klev ATG in på banan – som ny huvudsponsor. Något som väckte både känslor och förvåning hos många.

Vill ha sportspel

Men detta avtal går helt hand-i-hand med ATG:s stora vision.

Tvingas till besparingar

Volkswagen backar, Vattenfall gör det samma. Båda koncernerna förvarnar om dramatiskt mindre sponsorinsatser i framtiden.

  

I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.

Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring.  Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.

Klubbar drabbas hårt

VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.

Rekordsponsring i hästsporten

Ulf Rosengren hävdar utan att tveka att det är det största enskilda sponsoravtalet inom svensk ridsport. Han vill inte uppge beloppet men det handlar om cirka 6 miljoner kronor när Sweden International Horse Show ska utvecklas.

 

Inte mindre än 85 000 personer kom i fjol när evenemanget hade premiär i Friends Arena.

- Det blev en succé och åskådarantalet överträffade våra förväntningar, säger Ulf Rosengren, ordförande i SIHS.

Dubbla huvudsponsorer

Nu kan han glädja sig åt ett sponsoravtal av rekordformat.

- Så vitt jag vet, med 30 års erfarenhet, så har det inte gjorts några satsningar av den här storleksklassen inom ett svenskt ridsportsevenemang.

Agria och Länsförsäkringar tar ett gemensamt krafttag och storsatsar inför 2016.

Jätten utmanas av uppstickaren

I den ena ringhörnan, multinationella Lagardére, i den andra ringhörnan, ISP Sport & Marketing från Göteborg. Båda säljer marknadstjänster till idrotten – och senast vann ISP.

 

Djurgården Hockey och ISP Sport & Marketing har nämligen ingått ett fyraårigt avtal kring försäljning som är kopplad till Djurgården Hockey och de kommersiella möjligheter som finns både på och utanför Hovet och Globen.

Först fotbollen, sedan hockeyn

Två säljare kommer att rekryteras och förstärka Djurgården Hockeys befintliga försäljningsavdelning mot företagsmarknaden medan klubben har fortsatt ansvar för huvudpartners.

STCC söker nya intäkter

STCC vill öka intäkterna och tar hjälp av Lagardère Sports som tar ytterligare mandat i den svenska idrotten. Parterna har tecknat et tio-årigt avtal.

 

STCC överlåter alltså sponsorrättigheterna till Lagardére som får förtroendet att öka försäljningen.

Lång period

- Det 10-åriga avtalet ger oss både en trygghet och långsiktighet, säger Jonas Lundin, VD på STCC.

Det är en lång period, nästan anmärkningsvärd lång, och det gäller att Lagardére kan svara upp till förväntningarna, då STCC med större intäkter kan utveckla racingcirkusen.

SHL:s utmanande sponsoravtal

Det hann gå en dag av seriespelet i SHL utan huvudsponsor. Men på torsdagen kom avslöjandet - ATG ersätter Svenska Spel som den mest framträdande partnern. En fräck uppgörelse!

 

 

SHL byter alltså spelbolag och det väcker reaktion och många höjer ögonbrynen lite grann:

Dels därför att ledningen i SHL ändå lyckades ersätta sin förra huvudsponsor. Många ifrågasatte beteendet när 2 miljoner årligen från Svenska Spel försvann.

Dels turerna bakom uppgörelsen. Frågan är om det här var på gång redan i juli när diskussionerna med Svenska Spel upphörde eller om ATG kom in  i bilden först då.

Dels skiftet i i sig, från den ena till den andra ledande aktören i den svenska spelbranschen.

Många hockeymiljoner försvann

Först kom Svenska Spel aldrig överens med SHL om ett nytt sponsoravtal. Och i dag kommer nyheten, Svenska Spel enas med Hockeyallsvenskan om ett kontrakt värt 36 miljoner.

 

Lennart Käll, vd vid Svenska Spel, lät meddela att förhandlingarna med SHL hade strandat.

Pengar som försvann

SHL centralt valde att kliva av avtalet och även lämna Gräsroten, där medlemmar eller andra anhängare kan gynna sin favoritklubb när de spelar hos Svenska Spel. 

Den vägen fick ishockeyn totalt 11 034 288 kr under 2014. 

Per SHL-klubb innebar det:

Brynäs IF 941 682 kr

Djurgårdens IF 627 317 kr

Frölunda HC 429 448 kr

Färjestads BK 365 677 kr

HV 71 277 886 kr

Karlskrona HK 88 232 kr

Den unika korsbefruktningen

Då höjde folk på ögonbrynen. I dag betecknas det som ett ovanligt lyckat avtal. Den något avvikande sponsordealen mellan vintersportens Skistar och tennis-Båstad fortsätter.

 

En konstbefruktning och dessutom av det annorlunda slaget, kan man väl beteckna det som.

Christer Hult och Swedish Open får nya miljoner och tar sats för att etablera tävlingen ytterligare. Flera samarbetspartner är både villiga att teckna nya kontrakt och investera mera pengar.

Uppgraderar tävlingen

- De här samarbetena innebär att vi kan göra större investeringar och finansiera en eventuell 500-licens, säger Christer Hult, tävlingsledare.

Nytt klubbnamn och ny sponsor

Att sälja klubbnamnet har sina fördelar – och nackdelar. Det har man blivit väl medvetna om i Luleå. Mästarklubben Northland finns inte längre, däremot Luleå Basket.

 

Efter fyra år av samarbete blev det ett abrupt slut när företaget Nordhland gick i konkurs. 

Mästarklubben kände hur marken vibrerade och frågetecken staplades.

Aldrig aktuell att sälja namnet igen

Nu har allt klarnat. Luleå Basket återuppstår och kan på kuppen presentera en ny huvudsponsor i Rikshem som har skrivit på ett femårsavtal för att kunna etablera verksamhet i norr. 

- Vi har egentligen aldrig diskuterat att sälja namnet till någon den här gången, sa ordföranden Britta Stoltz Lundström vid en presskonferens.

Magnus Zetterström är dagens hjälte i Eskilstuna. Inte nog med att han är en av de bästa förarna i speedwaylaget Smederna. Han tog initiativet till den räddningsgrupp som lyckades få fram 1,1 miljoner under några få dagar.

Ett nytt Globen 2019 förutsätter att Hovet rivs. Då kan området säljas för bostadsbyggande och Stockholms Stad får loss kapital att rusta Globen.

Hur landar man en av Europas största golftävlingar? Hooks golfklubb och Hooks Herrgård har skapat ett eget framgångskoncept som stod sig starkt i konkurrensen. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

53 000 besökare på plats på Solvalla. Över en halv miljon TV-tittare vid finalen. Spelet slutade med nytt svenskt rekord – 313 miljoner kronor. 

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.