Sponsring

ISP bakom nytt mångmiljonavtal

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Ett treårigt sponsoravtal gäller och det innebär att damidrott gynnas igen. 

Samarbetet är en del i den sponsorsatsning som Prioritet Finans har uttryckt som ett omfattande stöd för svensk idrott. 

Wiberg den store sponsorn

vd:n och ägaren Nils Wiberg är på hugget och miljonerna strömmar från Prioritet,till olika förbund och föreningar, via ISP Sport.

– Damfotbollen växer och utvecklas snabbt både i Sverige och internationellt. Vi vill gärna vara med och bidra till den positiva utvecklingen, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

Damhandbollens lyckade avtal

Plötsligt händer det. Damernas högsta handbollsserie, Svensk Handbolls Elit (SHE) får två stora sponsorer. De största någonsin. Bauhaus och Prioritet Finans går in och skapar större resurser än vad tjejerna är vana vid. 

De två företagen ökar förutsättningarna avsevärt – och kan göra det möjligt för handbollen att bli den populäraste lagidrotten på damsidan, vilket är ett uttalat mål. 

– Bauhaus har en ambition att bidra till utvecklandet av svensk idrott. Genom avtalet som central partner till SHE fortsätter vi vårt långsiktiga arbete. Det ligger helt i linje med företagets strategi att dels fortsätta växa inom business-to-business, säger Johan Saxne, marknadsdirektör på Bauhaus.

50 miljoner förgäves, Swärdh sparkas

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Trelleborg har gått knackigt i årets superettan.

Nu väljer klubben att sparka Peter Swärdh som hade jobbet som både tränare och sportchef.

- Tyvärr har den senaste tidens resultat varit alldeles för dåliga, säger klubbens ordförande Torbjörn Jönsson i ett uttalande.

Trelleborg ramlade ur allsvenskan som jumbo i fjol.. Peter Swärdh fick ansvaret för återtåget,  Men säsongen ha Varit fylld av besvikelser.

Dubbla tennisveckor i Båstad 2020

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

 - Vår ambition har varit att skapa ett tvåveckorsevenemang med tennis på högsta nivå för både damer och herrar. Vi är mycket glada för att nu ha Nordea med som partner i denna fortsatta utveckling. Nordea har lång erfarenhet och är mycket duktiga på att aktivera sig gentemot både publik och kunder, säger Christer Hult, Tournament Director.

Han hyllar överenskommelsen och betydelsen för nu får han resurser för att bygga en intressant tävling.

Nils Wiberg väljer att stödja skidor

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

– Avtalet med IFK Göteborg Futsal innebär att Prioritet Finans åter syns på bröstet på den blåvita matchtröjan. För mig som mångårig supporter till klubben så känns det naturligtvis på ett personligt plan lite extra bra just idag.

Men enligt Nils Wiberg är det främst andra överväganden än rent personliga känslor som avgör vilka sponsorsamarbeten Prioritet Finans väljer att vara en del av. Det gäller även samarbetet med IFK Göteborg Futsal.

Lockas av skidåkarna

Samtidigt känner han för skidåkarna. Nu ska Prioritet Finans sponsra skidförbundet under tre år

Startar elitlag och ungdomsgård

Mångmiljonären och entreprenören Torsten Jansson blir storsponsor till en pingissatsning mot yppersta eliten.  Hemma i Kosta är hans förhoppning att bygga ett nytt pingislag med bröderna Möregårdh som ska nå elitserien. 

Inledningsvis går Torsten Jansson in med ett sexsiffrigt belopp och då finansierar han den sattsningen  samt stöder en slags fritidsgård i Kosta. Torsten Jansson finansierar satsningen.

– Över dom här fem åren upp till högsta]ligan kommer det bli ganska ansenliga pengar. Det är sexsiffrigt från början för att vara säker på att ta sig hela vägen, säger Jansson.

Drivande i projektet är Malte Möregårdh, storebror till världsstjärnan Truls Möregårdh.

Taggar

Nu blir Lidl också en idrottssponsor

Lidl är den matvarukedja som har varit minst synlig,men nu byter företaget beteende. Lidl blir, som man uttrycker det, ”en  synlig officiell partner” 

Det är Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB, som inte bara har fått gehör utan även få till ett savtal med Lidl. 

Överenskommelsen gynnar både herr- och damlandslaget. Utöver det går Lidl Sverige tillsammans med övriga Lidl-marknader in som partner till handbolls-EM 2020, där Sverige är en av värdnationerna.

Det nya sponsorskapet innebär även att Lidl blir aktiv partner vid hemmalandskamper och vid ungdoms-SM.

"Det är roligare att ge"

Damallsvenska Växjö DFF  kände hur den ekonomiska snaran drogs åt hårdare och hårdare. Fjolåret gick minus med 700 000 kronor. Årets säsong: 300 000 back. Då dök trävaruhandlaren och miljardären Santhe Dahl, 65, upp med en rejäl penningpåse. Bonngrabben från Moheda har aldrig sett en match med Växjös damer!

- Jag är snäll och har haft en jävla tur i livet När jag var liten var det roligt att få julklappar, nu tycker jag att det är roligare att ge.

Varför just Växjös fotbollsdamer?

Stora TV-avtal säkrade för SDHL

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

 

Enligt uppgift kommer logistikföretaget DHL Paket att understödja ligan med totalt en miljon kronor.  Företaget arbetar med e-handel och privatpaket och stödet till SDHL har olika former. Det är SDHL:s första huvudsponsor någonsin.

SDHL äger de kommersiella rättigheterna, tv och sponsoravtal,  efter ett nytecknat av avtal med Svenska Ishockeyförbundet. 

ATG och ishockey binds samman

ATG:s utveckling tar sig olika vägar – via nya spelformer och marknadsföring via nya kanaler. Nu ska ATG synas ytterligare via hockey

 

Sedan tre år är ATG en huvudsponsor till SHL. Nu blir ockdå huvudsponsor till Hockeyettan de kommande tre åren. På måndagen offentliggjordes att parterna skrivit på ett samarbetsavtal där en av punkterna är att serierna kommer gå under det nya namnet ATG Hockeyettan.

 

Vilken Bentley ska han välja i dag?

Christiano Ronaldo är högst betald i den italienska ligan. Årslönen från Juventus är 330 miljoner kronor. Men han vet att sko sig på ett annat sätt. 2016 valde han att förlänga skokontraktet med Nike. Ett tioårigt avtal som är värt 1,7 miljarder kronor.

 

Det avslöjas av Football Leaks via Der Spiegel. Fler avslöjanden har nått omvärlden. Ronaldo var förra året var på semester på lyxiga The Westin Resort på Costa Navarino i regionen Messenien i Grekland. Hotellet har havsutsikt, egen golfbana och alla rum har egen infinitypool. Rumspriset per natt: 80 000 kronor. När Ronaldo reste vidare till den franska Rivieran var stjärnan så nöjd med servicen att han gav 210 000 kronor i dricks till personalen.

Omfattande satsning på svensk fotboll

OBOS utökar sin satsning på svensk fotboll. Nu blir bolaget  presenting partner till Superettan och officiell partner till Allsvenskan. OBOS har valt att ta samma position i både Sverige och Norge. Superettan och OBOS Damallsvenskan i Sverige, och OBOS-ligaen och Toppserien i Norge. 

Superettans nya benämning från och med 2020 blir ”Superettan presenteras av OBOS”. 

- Samarbetet med OBOS innebär att Superettan och dess klubbar får en långsiktig samarbetspartner som både förstår och uppskattar fotbollens möjligheter, säger en mycket nöjd Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.. Avtalet gäller från säsongen 2020 och fyra år framåt.

- Vi  utvecklar nuvarande samarbete ytterligare, påpekar Jan Karlsson.

Cyklar för utsatta människor

När järnhandelskedjan Prevex fick frågan om de vill stötta Cycle4Europe behövde inte vd:n Henrik Granath fundera länge.

– Jag satte mig ner med Sabina Grubbeson på Loza Foundation. Hon förklarade vad de gör och berättade om barnhemmet de hjälper i Skopje och andra initiativ. Jag kände direkt att detta var något vi ville vara med på, säger Henrik 

Prevex går nu in som en av de viktigaste sponsorerna av cykelloppet Cycle4Europe. Under drygt 14 dagar ska deltagarna cykla 250 mil från Skopje till Varberg. Loppet arrangeras av Loza Foundation och företaget BEWiSynbra till förmån för utsatta människor i några av Europas fattigaste länder.

– Vi har bidragit till många välgörenhetsorganisationer genom åren, men det är oftast så anonymt. Man ger pengar, sedan vet man inte vad som händer. Loza Foundation har tydliga aktiviteter och projekt som vi gärna bidrar till, fortsätter Henrik Granath.

Svenska satsningar är hemliga

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Finland har två toppförare i serien, men endast ett företag. Amerikanska företag dominerar fortfarande i Formel 1. I fjol fanns 40 företag från USA med i serien, men i år är antalet över 50. Tvåa på listan är Storbritannien med 29 företag medan Italien är trea med 17 företag. 

Storsponsor klar, men ännu hemlig

Mamma Mia Karlsson  blev snöprinsessan Frida Karlssons agent. Nu har Frida skrivit sitt första stora kontrakt. ”Det är en anställning hos ett stort svenskt bolag”, avslöjar agent 001 Karlsson för Idrottens Affärer. Hon vill inte avslöja vilket bolag det är.

Familjen tröttnade på alla agenter som ringde och ville ta hand om Fridas affärer. ”Det var mellan 20 och 25 som ringde, säger Mia.

Stig Wiklund, Fridas mentala rådgivare, fick mellan 10 och 15 samtal, typ: ”Du Stig, kan inte du snacka med Frida och…”.  

Han täcker minus på en halv miljon

Damfotbollsklubben Kungsbacka DFF är hårt pressat och saknar pengar. Men nu kommer hjälp från  Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner.

– Jag vill hjälpa till att vända något som drivits lite galet till att styra upp det, säger han.

 

 

Damfotbollsklubben Kungsbacka DFF är hårt pressat och saknar pengar. Men nu kommer hjälp från  Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner.

– Jag vill hjälpa till att vända något som drivits lite galet till att styra upp det, säger han.

 Att Kungsbacka DFF befinner sig i kris både sportsligt och ekonomiskt är ingen hemlighet. Nu kliver en av de lokala fotbollsmecenaterna in och stöttar föreningen med egna pengar. Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner, ska hjälpa till att täcka skulderna.

Miljardären vill gynna damfotboll

Jack Ma är Kinas näst rikaste man – och fotbollsintresserad. Han har donerat 1,35 miljarder kronor till damfotbollen skriver nyhetsbyrån AFP.

Donationen ska spridas ut över de närmaste tio åren. Målet är att göra fotbollen mer hållbar och lättillgänglig för tjejer och kvinnor runt om i landet.

Jack Ma placerad på 21:a plats är enligt Forbes lista över världens rikaste personer. Hans förmögenhet uppskattas till 350 miljarder kronor. Han äger bland annat shoppingsajten Alibaba.

I nattmörkret bestämde sig Peter

Kopparbergs Bryggeri och Åbytravet har slutit ett treårigt partneravtal där Kopparbergs populära varumärke Sofiero blir huvudsponsor till världens största travlopp över 3 140 meter voltstart, Åby Stora Pris.

Bakom varumärket Kopparberg står Peter Bronsman, 57 år, som är ägare och en välkänd profil i Göteborg. Han är också mannen bakom damfotbollslaget Göteborgs FC som han har gett finansiell kraft under flera år.

Det är en man med en synnerligen sällsynt historia bakom sin karriär och sitt liv.

Dagens framgångsrike företagsledare och innehavare av ett miljardföretag var en gång sjöman på ett containerfartyg. Där hade hans liv kunnat sluta.

Han föll nämligen över bord, när han skulle slänga några säckar med papper över båtrelingen, och hamnade i Indiska Oceanen – mitt i natten och såg det 220 meter långa fartyget försvinna bort.

En vändpunkt

I intervjuer i tidningen GP och tidningen Entreprenör har han berättat om hur han kände sig totalt hjälplös och var övertygad om att hans sista stund var nära. 

En trogen sponsor - i 50 år

Ett nära 50-årigt sponsor-samarbete förlängs.  Svenska Fönster är Edsbyns huvudsponsor även i fortsättningen.. Nu har Edsbyn och företaget skrivit ett nytt kontrakt på tre år. Sponsringen med fönsterföretaget inleddes redan på 1970-talet då SP Fönster började synas på matchtröjorna.

SP Fönster är numera ett varumärke som tillverkas av Svenska Fönster. Företaget har 800 medarbetare, 700 jobbar i Edsbyn. Flera spelare jobbar på företaget: Fredrik Åström, Joakim Svensk, Jonas Edling, Mattias Hammarström och Daniel Välitalo.

Landets första inomhushall

-Vi har ett fantastiskt samarbete med många företag i Ovanåker men Svenska Fönster är huvudsponsor.

Hundratals spelmiljoner satsas i idrott

Statliga Svenska Spel som redan är Sveriges största idrottssponsor blev på måndagen även ny huvudsponsor för Sveriges Olympiska Kommitté. Avtalet är på sju år och ger SOK 100 miljoner. Svenska Spel har också skrivit ett nytt avtal med längdlandslaget. Också det sju år. Ersättningen till längdåkarna är 80 miljoner.

Svenska Spel omsatte 2018 7,79 miljarder kronor. Vinsten var 4,70 miljarder. Bolaget är landets största sponsor och spenderar varje år omkring 300 miljoner till olika förbund.

Alla ”stora” förbund får sin del av kakan: Svenska fotbollförbundet, Ishockeyförbundet, Handbollsförbundet, Bandyförbundet, Innebandyförbundet, Riksidrottsförbundet. En ny medlem finns också på sponsorlistan: Svenska E-sportförbundet.

Tio löpare, tio maraton, tio dagar!

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Medlemmarna i ASICS FrontRunner  – där vi bl.a. hittar svenska Jessica Ståhl Norris samt en före detta tyngdlyftare från Storbritannien, en italiensk konstkonservator och en 65-årig mormor från Ryssland – tog sig an utmaningen för att visa de positiva effekter löpning har på vår fysiska och mentala hälsa.

Asics FrontRunner är en community som består av löpare i alla kategorier, från motionärer till elitidrottare. De kommer från olika delar av världen, men har samlats för att lyfta fram Asics filosofi ”en sund själ i en sund kropp”.

Dolphins och Stadium i rekordavtal

Basketföreningen Dolphins har ett mycket förmånligt avtal med sportvarukedjan Stadium – och nu har parterna enats om en förlängning. Men så är också båda hemmahörande i Norrköping. 

Stadium förlänger samarbete med Dolphins och fortsätter som namnsponsor till Stadium Arena, en av basket-Sveriges finaste hallar. Avtalet sträcker sig tio år framåt i tiden, till och med 2028.

Redan 2008 skrev Stadium avtal med föreningen och arenabolaget som löpte på tio år. Arenan har sedan dess varit en mötesplats på Himmelstalundsfältet och naturlig del av Stadium Sports Camp som genomförs på området varje sommar.

Toyota gör en satsning world wide

Toyota går in som SOK:s tredje huvudpartner. Toyota blir officiell bilsponsor från och med nu och över spelen i Tokyo, till och med december 2020. Sedan tidigare är SOK överens med SAS och UNIQLO.

Det senaste avtalet innebär att SOK i mångt och mycket blir förknippat med Toyota.Det kommer att finnas specialdesignade bilar till ledare och aktiva och exponeringen blir omfattande.  

Klassisk dress byts ut

Det är ingen vågad gissning att tro att det handlar om pengar när Barcelona väljert att frångå det randiga mönstret på klubbens matchtröja. När kommande säsongs matchställ presenterades under måndagen meddelades att matchtröjan blir rutig.

Nike har de senaste åren haft kontrakt med storklubben och ägt rättigheterna till FCB. Företaget torde ha ett finger med i spelet.

”Tröjan är något nytt och spännande. Det kanske är annorlunda men det är fortfarande hundra procent Barcelona”, säger mittbacken Gerard Piqué till klubbens webbplats.

Den rödblåa färgen blir fortsatt intakt, och matchstället har också blåa shorts.

Tidigare år har klubben skiftat utseendet på reservstället så fansen är till vis del vana vid förändringar.

Det stod klart när klubben presenterade sitt nya matchställ på måndagen.

Förlänger sponsoravtal till till 31 säsonger

Carlsberg och Liverpool Football Club förlänger sitt ikoniska samarbete med ytterligare fem år 

– Carlsberg fortsätter som klubbens ”Official Beer” till slutet av säsongen 2023-24.

Det nya avtalet bygger vidare på det mest långvariga samarbetet i Premier League, där Carlsberg varit sponsor för laget sedan 1992. I egenskap av global partner kommer Carlsberg att arbeta vidare med globala och lokala aktiveringar och evenemang tillsammans med fans över hela världen.

- Samarbetet mellan Carlsberg och Liverpool FC är speciellt och vi är extremt stolta över att ha varit en del av familjen i mer än ett kvarts sekel, säger Jessica Spence, Chief Commercial Officer på Carlsberg.

Nordea lovar plastfritt vid jätteevenemang

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

2019 blir en sportslig höjdpunkt då GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. 

"Damerna ska ha som herrarna"

Fotbolls-VM för damer kommer allt närmare. Den 7 juni är det avspark i Frankrike.

Damfotboll är i fokus och det framkommer på olika sätt – bl a via sponsring. Bostadsutvecklaren Obos bidrar med sammanlagt 1,3 miljoner kronor till de svenska landslagsspelarnas hemmaklubbar och 1,2 miljoner NOK till de norska för att kompensera ojämlikheten i ersättning från internationella fotbollsförbundet Fifa.

– Fifa särbehandlar män och kvinnor. Ett mer jämlikt ekonomiskt stöd bereder väg för fler kvinnliga förebilder, vilket i sin tur bidrar till ökad jämlikhet i föreningslivet och drar hela samhället i rätt riktning, säger Therese Sjögran, sportchef i FC Rosengård, som får 300 000 kronor i ersättning för sina fyra landslagsspelare.

Bauhaus - landets största sponsorföretag?

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet.

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

– Bauhaus bedriver ett tydligt kommunikationsarbete där vi bland annat stöttar och bygger upp svensk idrott från grunden. Vårt sponsringsarbete har bidragit väldigt positivt till vårt varumärke och det ser vi resultatet av nu. Jag har ett fantastiskt team med mig som har hjälpt till att föra det här arbetet framåt och den här utmärkelsen är ett bevis på att vi har lyckats, har Johan Saxne tidigare betonat runt bredden och strategin för sponsringen. 

Vill bygga svensk idrott

Måndagens bud från byggvaruföretaget löd:

Sponsring och event för 15 miljarder

Investeringarna i events och sponsring/företagssamarbeten ökade i Sverige med inte mindre än 5 procent under 2018 och närmar sig därmed 15 miljarder kr. Den samlade omsättningen under förra året uppgick till 14,8 miljarder kr. 

Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka och under 2018 uppgick summan till 14,8 miljarder kr.

- Reklamkonjunkturen var fortsatt mycket stark i Sverige överlag under 2018, det är roligt att nu kunna presentera att det även gäller för events och sponsring, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

Martin gjorde själv ny karriär

Sveriges Olympiska Kommitté har fått en ny HR-partner i PerformIQ.

- Tillsammans ska vi se till att olympier presterar på toppnivå - både under och efter idrottskarriären, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på Sveriges Olympiska Kommitté.

 

 PerformIQ har två grundstenar i sitt DNA. Det ena är att erbjuda sina kunder personal med de bästa egenskaperna från idrotten, kombinerat med erfarenhet och utbildning. Det andra är att ge tillbaka till idrotten.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.