Sponsring

SHL stöttar damhockeyn i nytt miljonavtal

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Herrarnas ishockeyliga SHL har varit en av SDHL:s största sponsorer sedan länge. SHL har även sponsrat landslaget Damkronorna, med SDHL som mellanhand då det ibland handlat om försäkringsfrågor som berört klubbarna.Nu har SHL och SDHL tecknat ett nytt avtal som gäller fram till 2024.

– SDHL är under utveckling och vi sliter med att hitta partners. Vi har sedan vi startade ligan haft jättebra stöd från SHL. Det har varit lite från år till år och nu har vi formaliserat det stödet att gälla fram till 2024 minst, säger SDHL:s ordförande Agne Bengtsson, även klubbdirektör i HV71.

När sponsorn inte betalar ut pengar...

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.  Nu är han aktuell som sponsor igen – via en rättstvist.

Nu är han aktuell som sponsor igen – via en rättstvist.

Örebro hockey har efter ett antal turer fått ut det sponsorbelopp Fahlander låg bakom 2015..

Till slut fick klubben rätt – och framför allt, över 1,2 miljoner betalades ut.

I nära fem år har tvisten pågått. 

Fahlander var huvudägare och affärsutvecklingchef i fastighetsföretaget Concent och tecknade ett avtal värt säsongerna 2015/2016 och 2016/2017. Men ÖHK fick inte de utlovade pengarna för andra säsongen 

Rekryterar och förstärker

Rättighetsbyrån mobiliserar och  söker tillväxt. Som ett led i detta rekryteras Frans Fransson som projektledare. Han har arbetat med sponsring och sportmarknadsföring sedan 2005.

Rättighetsbyrån mobiliserar och  söker tillväxt. Som ett led i detta rekryteras Frans Fransson som projektledare. Han har arbetat med sponsring och sportmarknadsföring sedan 2005. 

Frans har tidigare drivit yrkeshögskoleutbildningen Sports Marketing, där han har utbildat över 300 studenter. Inom sponsring har Frans erfarenhet från kompetensutveckling, sponsoranalyser och aktivering av sponsorskap.

SHL säkrar en av viktigaste sponsorerna

Bauhaus gillar många idrotter. Inget annat företag har så många avtal inom svensk elitdrott. Nu kommer nyheten att bygghandelsföretaget stärker närkontakten med SHL. Bauhaus har varit huvudsponsor till SHL sedan 2018 och med ett år kvar på avtalet har parterna enats om att förlänga samarbetet ytterligare tre år.

SHL är  den liga med högst bevakning, både medialt och sett till publikmängd. Förra säsongen besökte nästan 2,2 miljoner åskådare matcherna . Trots att säsongen 2019/2020 avslutades i förtid på grund av Coronapandemin och den sista omgången spelades inför tomma läktare slog säsongen 2019/20 rekord gällande det totala antalet besökare under grundserien och även publiksnittet fortsätter att stiga. 

SHL:s vd Michael Marchal är väldigt positiv till det fortsatta samarbetet. Och Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus, är minst lika belåten.

Taggar

Sponsordeal öppnade för Dream Team

När Svenska Spel under förra året tecknade avtal som huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) över 2026 inrättades snabbt ett eget Team Svenska Spel. Teamet består av nio stjärnor och utgör ett Dream Team där alla har chans på medalj. 

Penninginsatsen som huvudsponsor öppnade möjligheten för Svenska Spel att skapa ett Dream Team, där var och en  får stöd nog  för att göra en rejäl satsning mot OS.

 

Ambassadörerna lovar också att försöka inspirera unga till mer rörelse och fysisk aktivitet. 

Världsstjärnorna Henrik Stenson och Armand Duplantis är lagkamrater i ett nytt lag som satsar stenhårt mot OS i Tokyo nästa år. 

Ännu mer motiverad

– Det känns speciellt att få vara i samma team som de andra fantastiska ambassadörerna. Det gör mig ännu mer motiverad och får mig att vilja prestera ännu bättre, så att man fortsätter vara på samma nivå som övriga teammedlemmar. Det känns verkligen coolt, säger Armand Duplantis. 

Satsar också på nästa generation

Svenska Spel bygger ut sin sponsringsandel hos Svenska Skidförbundet. . I juni presenteradesTeam Svenska Spel med enbart senioråkare. Nu introduceras Team Svenska Spel Junior.

Laget består av fyra tjejer och fyra killar i åldersklassen 19-20 år och av de uttagna åkarna återfinns flreral välkända namn. Medverkade vid junior-VM i Oberwiesentahl vintern 2020 och  Märta Rosenberg och Edvin Anger gjorde dessutom succé vid Ungdoms-OS i januari där de erövrade guldmedaljer.

Andreas Domeij, som också är tränare vid elitmiljön i Umeå, blir ansvarig tränare för juniorteamet medan Lars Selin, utvecklingsansvarig på skidförbundet, får ett övergripande ansvar. 

– Det känns superkul med den här satsningen , säger Andreas Domeij.

BP första och största jämställda klubben

Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla. 

 

Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.

Försäkringsbolaget kvar som huvudsponsor

Folksam fortsätter att vara Svenska Ridsportförbundets huvudsponsor i ytterligare tre år. Samarbetet mellan Folksam och Svenska Ridsportförbundet startade för fem år sedan. Folksams främsta fokus är unga ryttare och att utveckla ett skadeförebyggande arbete samt lyfta säkerheten inom ridsporten.

 Nu kan försäkringsbolaget och förbundet fortsätta att satsa på skadeförebyggande arbete och trygghet för ryttare på alla nivåer.

–Vi är glada att kunna fortsätta vårt engagemang inom ridsporten. Det är den tredje största ungdomsidrotten i Sverige och en sport som engagerar många av våra kunder. Därför vill vi utveckla samarbetet med Svenska Ridsportförbundet, säger Ylva Wessén, vd Folksam.

Kläbo får 25 miljoner för fem-årskontrakt

Det är ett av de största sponsorkontrakten som har skrivits i Norden. Norske skidstjärnan Johannes Hösflot Kläbo är garanterad 25 miljoner kronor de närmaste fem åren efter en uppgörelse med bensinbolaget Uno-X

– Ett viktigt och stort avtal för mig, säger Kläbo till tidningen VG.

Och vad annat ska han säga…

 

Johannes Hösflot Kläbo, 23, har skrivit ett nytt samarbetsavtal med en stor bensinkedja. Det är hans största och ett av den nordiska idrottens kommersiella avtal någonsin.

Avtalet läckte ut

 – Jag tror inte att jag ska gå in på några siffror, säger Kläbo själv, men uppgifter om uppgörelsens storlek har läckt ut..

Kontraktet sträcker sig till och med VM 2025.

– Det här är en win-win för båda parter. Långsiktigheten fram till 2025 är självklart viktigt.

Sponsorerna söker affärer igen

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Svenska Ishockeyförbundet utökar samarbetet med Grand Travel, företaget som sedan säsongen 2017/2018 varit en partner till förbundet. Nu skrivs ett nytt, utökat avtal parterna emellan och det gäller fram till säsongen 2024/2025.

”Grand Travel är viktig och har visat ett starkt engagemang under de här åren betonar Christer Plars, kommersiell chef på Ishockeyförbundet.

”Det här partnerskapet betyder mycket för oss. Vi vill vara med på en fortsatt spännande resa med landslagen, säger Dick Lidman, vd, Grand Travel.

Från årsskiftet blir det ännu mer pengar

Tidpunkten kunde egentligen inte ha varit bättre vald. Svenska Spel har gett Riksidrottsförbundet klartecken till fortsatt samarbete, vilket innebär 17 miljoner in på kontot. Avtalet  sträcker sig bara fram till och årsskiftet, så då sätter sig parterna ned för nya diskussioner.

 

 

- När den svenska idrottsrörelsen har drabbats hårt av coronapandemin, känns det bra att vi och Riksidrottsförbundet förlänger samarbetet, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

-  På så sätt säkrar vi viktiga medel för svensk idrott. 

Hofbauer avslöjar också att mer pengar är på gång:

- Arbetet pågår med en mer långsiktig plan för hur vi tillsammans kan fortsätta att stärka idrottsrörelsen, 

Svenska Spel har stöttat Riksidrottsförbundet sedan 2017 och driver ett antal gemensamma projekt.

Tre föreningar kan bli vinnare

Idrott, rörelse, inkludering och att motverka utanförskap – det är nyckelord för ATG Drömfond, som bidrar till att föreningar kan förverkliga sina drömprojekt.

Nu öppnar ATG Drömfond, som har Foppa som ambassadör,  åter för ansökningar, där vinnaren får 150 000 kronor.

Förra året kunde Nyköpingsföreningen Slaughter Sisters förverkliga sin dröm med hjälp av ATG Drömfond.

ATG Drömfond startades 2017, med syfte att stödja projekt som bidrar till ökad hälsa och minskat utanförskap genom idrott. I denna ansökningsomgång behöver det inte handla om idrott, utan kan handla om föreningsliv där inkludering, hälsa och minskat utanförskap sätts i centrum.

Banken som är en företrädare

Bergslagens Sparbank verkar i och för Bergslagen, men framför allt, just den här banken framstår i dag som en företrädare för många i bank-Sverige. 

Här i Bergslagen har man nämligen  fattat beslut om att, förutom de drygt 2 miljoner kronor banken varje år bidrar med i sponsring, nu även skjuter till ytterligare upp till 1 miljon kronor till föreningarna som drabbats av ekonomiska effekter på grund av coronakrisen.

 

 

- Vi jobbar löpande med de lokala företag och privatpersoner som påverkas ekonomiskt av effekterna av coronaviruset och vi har redan där satt in resurser för att hjälpa till.

- En annan akut risk som banken ser är våra föreningars situation, många har det tufft med anledning av coronaviruset. Därför avsätter banken en miljon extra i föreningsstöd – alla föreningar i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors som lider ekonomisk skada med anledning av coronaviruset kan ansöka om medel.

Junioren som blev storsponsor

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

 

RSA-gruppen leds av Stefan Holgersson, tidigare juniorspelare i föreningen och jämngammal med Redhawks-profiler som Anderas Lilja och Jesper Mattsson, båda i ledarstaben för SHL-laget.

Tränare från Umeå

Avtalet har miljonstämpel och utgör grund för  det Redhwaks som ska byggas under ledning av nye tränaren, Joakim Fagerwall, tidigare Björklöven. Redhawks spelade under den gångna säsongen under Svenska Ishockeyförbundet ekonomiska lupp, då licensnämndens krav om eget kapital inte uppfylldes vid säsongstarten hösten 2019.

Glädje i Brynäs över nytt avtal

 

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

Länsförsäkringar har tillhört Brynäs högsta partnernivå sedan 2014. LF Gävleborg blev huvudpartner när klubben inledde arbetet med En bra start och Den rena dräkten. 

Ekonomisk nivå för huvudpartnerskap är 4 miljoner kronor per år

Mer än 10 miljoner för ny arenatitel

Den ursprungliga arenan, Parken, byggdes 1903, men nästan 100 år senare gäller andra begrepp. Så nu blir det  Platinumcars Arena som namn på Norrköping fotbollsarena. Skiftet sker till en kostnad på drygt 10 miljoner och är IFK:s bästa affär någonsin. Vid lunchtid på torsdagen offentliggjordes uppgörelsen. 

– Förra veckan skrev jag på vårt största samarbetsavtal någonsin. Det är ett långsiktigt avtal som uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Vi får ett nytt arenanamn från och med 2021 och samtidigt en ny huvudpartner till vår Akademi, sa klubbdirektör Jens Magnusson i.

SHL:s tv-pengar guld för damhockeyn

Svensk damhockey – både på klubb– och landslagsnivå – behöver förbättras. Nu vill Svenska Hockeyligan ge damerna en hjälpande hand.

– Det är vår skyldighet att göra vad vi kan för det, säger Anders Källström, ordförande i SHL.

SHL:s TV–avtal är en guldgruva för både organisationen och dess medlemmar.

38,4 miljoner kronor per klubb betalas ut under innevarande säsong.

SHL omsätter denna säsong cirka 1,9 miljarder kronor (!) och det är tv–kanalen C More som är den starkast bidragande orsaken till det.

Nuvarande avtal började gälla säsongen 2018/2019 och är skrivet på fyra år.

Vid sidan av detta har SHL ökat sina publiksiffror vilket genererar ytterligare intäkter.

ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

Sponsorkungen gör affärer från slottet

Stora Torp är ett slott fem minuter från centralstationen i Göteborg. Den praktfulla byggnaden har anor från 1500-talet.  Ståtligt och vitputsat ligger det pampigt högst upp på en kulle.  Konsuln, grosshandlaren och riksdagsmannen Oscar Ekman lät 1872-73 uppföra slottet. 

Idag regerar här en annan driftig person, Andreas Ottermark, 33,Sveriges nye sponsorkung.

Ingen annan person upprättar så många sponsoravtal, inget annat företag än hans ISP Marketing har del i så många sponsoruppgörelser de senaste åren.  Han har tagit över marknaden.

På tio år har omsättningen ständigt ökat och, personalstyrkan vuxit hela tiden och består i dag av cirka 30 personer. Två gånger har ISP blivit utnämnt till Gasellföretag i Dagens Industris barometer för landets snabbast växande företag.  

Teamkompis med Sarah och Frida

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

– Det känns fantastiskt att kunna välkomna Elias .Elias är en sann förebild för andra lovande spelare och vi vill självklart vara med på hans fortsatta resa, säger Petter Ericson Hållén, Marketing Manager Vitamin Well.

Intäkterna ökar tack vare Tove

Svensk orientering växlar upp efter Tove Alexanderssons makalösa 2019, Bragdmedaljör och vinnare av Jerringpriset och den mest hyllade på Idrottsgalan i januari.

Förbundschef, Susanne Söderholm budgeterar för ökade sponsorintäkter i halv miljon klassen, från 2019 års 1,7 miljoner kronor till uppskattningsvis 2,3 miljoner kronor.

Under våren ska också en marknads – och försäljningschef rekryteras för att möta ett stigande intresse hos sponsorer och andra samarbetspartners. Bagheera, kläder, Silva och Idre fjäll har samtliga ökat sitt engagemang mot förbundet, efter Toves stora framgångar.

Angenämnt att jobba med budget

-Vi har helt klart märkt ett större intresse för vår sport. Jag sitter just nu med budgeten för 2020 och det är angenämt, meddelar Susanne Söderholm.

Skidlandslagens exklusiva specialbussar

Det  pågår en kapplöpning mellan Sverige och Norge inte bara i skidspåren, utan också på vägarna till och från orterna och i tävlingsområdet.  Norge har sedan 2012 haft en supervallalastbil. 2013 kontrade det svenska landslaget, med Gunde Svan som drivande.Nu har landslagen varsin specialtrailer som kostar ca 7 miljoner att bygga och är lyxigt utformade..

. –Vilken sensation det blev när vi rullade in första gången till tävlingar i Gällivare, minns Johan Sares.

Då var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett självklart inslag. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.

– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares.

Gundes påhitt

Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var den som via kontakter kunde förverkliga visionen.

Rekordstor satsning på damfotboll

Kopparbergs Göteborg FC vann cupen i fjol och har blivit tvåa både i fjol och året innan i damallsvenskan. Nu gäller inget annat mål än att SM-guldet ska erövras

Och som resurserna ökar är det en fullt realistisk ambition. Nu avslöjas nämligen att klubben får ett större sponsorstöd än någonsin. 

 

Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly är företag som går in samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar. GFC får en anslutning av sponsorer som är unik. 

Sponsorerna förenade

Frågan är om någon klubb inom damfotbollen nån gång har kunnat uppvisa så många stora sponsorer samtidigt.

Konstruktionen på marknadssidan har blivit möjlig tack vare sponsorföretaget ISP In Sports som har lyckats motivera och ena företagen till en gemensam satsning.

Nu finns det möjlighet att förstärka laget ytterligare.

Bauhaus går in även i speedway

 

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under 2020. 

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under säsongen 2020. 

Största möjliga tystnad

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter.

Golf och Folksam oskiljaktiga

Folksam har varit SGF:s partner inom medlemsförsäkringar sedan 2006. 2018 växlade Folksam upp samarbetet och antog rollen som huvudpartner. Det är ett långvarigt förhållande och nu har parterna enats om ett nytt treårsavtal. 

Svenska Golfförbundet och Folksam har känslor för varandra och vill fortsätta på den inslagna vägen.

Lars-Inge Svensson, sektionschef Affär Företag och Idrott på Folksam, vet vad som har hänt under åren..

– Folksam är idrottens försäkringsbolag och vi tar ansvar för att våra satsningar kommer så många som möjligt till del och där har golf bra värden – oavsett ålder, förkunskaper, bakgrund och andra förutsättningar. 

Ett elegant gäng i kostym

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

- Vi noterade Brothers kampanj och ställningstagande för ett större inkluderande och fick bra kontakt, säger Daniel Ivarsson, Försäljning- och sponsringsansvarig hos Svenska Ishockeyförbundet.

-   Det här samarbetet känns klockrent och vi ser verkligen fram emot att väva ihop mode och sport, säger Ulrika Lind, Marknadsansvarig för Brothers.

Förmågan att gynna andra

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Tack vare anmälningarna som kom in under perioden kom en särskildpott att slutligen innehålla över 40.000 kronor. Pengar som alltså kom från vanliga människor. Ja, gemensamt var deras motionsintresse och drför kunde nu WaterAids kamp för rent vatten berikas.

- Vilket fantastiskt resultat det blev! Vi på WaterAid vill tacka Göteborgsvarvet och alla som har anmält sig under julkampanjen att springa för rent vatten. Tillsammans bidrar vi till att skapa en bättre värld. 40 950 kr innebär att vi nu kan nå över 200 personer med rent vatten. Fantastiskt! 

1,8 miljarder till svensk fotboll

32 klubbar i Allsvenskan och Superettan, gynnas av det unika avtalet. Med Unibet som ny huvudsponsor berikas klubbarna i Allsvenskan och Superettan med upp till 150 miljoner kronor per år till. Fotbollen har aldrig tidigare nått till en överenskommelse med så mycket pengar. Nu går Unibet ut och presenterar avtalets upplägg. 

Varje år kommer klubbarnas fans kunna hjälpa sitt lag att få en större andel av pengarna via projektet Hemmaklubben, samtidigt som 15 miljoner går till klubbarnas talangutveckling via initiativet Unicoach.

– Unibet älskar svensk fotboll. Nu vill vi vara med och bygga framtidens fotbollssverige, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

Bra förhandlingsläge gynnade MFF

Vad kan arenanamnet vara värt? Bra många miljoner, kan man anta. Alla hamnar på samma konto. Jodå, det finns plats , även om det redan är trångt, eftersom Malmö FF redan har åtskilliga miljoner. Stadion i Malmö byter nämligen namn till Eleda Stadion.

Utan match och utan mål så berikas MFF igen.

Eleda Group är Malmö FF:s nya namnpartner. Försöken att hitta ett, och därtill rätt företag, har pågått i några år. Nu stämde allt. 

– Vi har haft ett samarbete med dem under en längre tid. Men det som fick dem att ta ett kliv till var vårt stora samhällsengagemang och vår nya damsatsning, förklarar Niclas Carlnén, VD i Malmö FF.

Han tillägger:

– Det här avtalet ger Malmö FF nya möjligheter att växa och kommer bli en viktig pusselbit i vår framtida satsning, säger Carlnén vidare.

De nya pengarna Det borde räcka till en ny spelare…

De får träna och utbilda sig samtidigt

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Ambitionen är att fler ska få möjligheten till att elitsatsa, men även arbetsmöjligheter efter idrottskarriären. Elitsatsningen ska lanseras i början på 2020 på Scandics hotell i Sverige.

Riktat till elitidrottare

Scandic har stöttat svensk idrott sedan kedjans start 1963 och vill nu vara med och stötta elitsatsande idrottare genom att erbjuda en flexibel arbetsmiljö som gör det möjligt att träna och idrotta samtidigt. I den inledande fasen är det främst kvinnor som erbjuds dessa flexibla. 

Manchester United behövde en poäng borta i sista Premiär League matchen mot Leicester. Matchen hade kallats miljardmatchen, så mycket pengar stod på spel. United gjorde vad som behövdes, vann med 2-0. En poäng hade räckt för att klara Champions League-platsen.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.