Sponsring

Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Se så ren han är....

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten.

 

Till grund för allt ligger ett samarbetsavtal med Gävle kommun som ursprungligen var värt 25 miljoner kronor. Nu har andra föreningar i Gävle väckt opinion, men den kommer ett beslut i kommunfullmäktige.

Står för "Det nya Brynäs"

Dräkten som är alltså helt reklamfri kommer att bäras av både föreningens herrlag och damlag. 

Extra miljoner satsas för Europa

Mitt i flera svenska klubbars försök att lyckas internationellt skapas en Europafotbollsfond med 3 miljoner kronor. Pengar som ska vara en morot för lagen.

 

Svenska Spel satsar 3 miljoner kr extra på att få svenska lag att lyckas bättre i Europa. Pengarna avsätts som en del av avtalet med SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, och tillförs en Europafotbollsfond som administreras av SEF.

Fördelas på klubbarna

Pengarna går till de tre högst placerade lagen i 2013 och 2014 års Allsvenska, och fördelas 2014 och 2015 enligt följande:

- 2 milj kr går till SM-guldvinnaren.

- 500 000 kr går till tvåan och trean.

Hur motiverar då Svenska Spel de här extramiljonerna?

I dag är de inte lika överens

Coop Norge investerar nära 15 sponsormiljoner årligen 2013-16 i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

 

Coop Norge och Fanebus var tuff i kraven mot Petter Northug efter hans beteende och krasch med bilen i maj.

”Det blir inget sponsorkontrakt med Coop om du inte slutar att spela poker”, var ett tydligt villkor för fortsatt samarbete.

Spelade under OS

Northug är svag för kortspel och har tidigare satsat stora summor. Under Sotji-OS ska han ha spelet intensivt och förlorat 160 000 kronor.

Så kom bilkraschen med följden att Coop ställde ultimatum. 

Manchester Uniteds svindlade affärer

Allt, nej, men mycket av det Manchester United gör har guldkant. Det sportsliga havererade i fjol, men finansiellt är klubben unik. Tre kontrakt är värda 14 miljarder.

 

Aon har lagom avslutat ett kontrakt som tröjsponsor. Men det amerikanska försäkringsbolaget är så nöjda med utbytet att de vill fortsätta vara en partner till United, men i annan form.

Nya avtal

Aon uppskattar att kännedomen om företaget ökade från 39 procent till 50 procent under det första året på Uniteds matchtröjor. Därför köper man namnrättigheterna till träningsanläggningen. 

Aons avtalet sträcker sig över åtta år och ger Manchester United hisnande 1,5 miljarder kronor. 

Volvos annorlunda sponsring via leasing

Volvo har överlämnat en check på 1,3 miljoner till SOK:s Topp- och talangprogram. Beloppet är en kickback för de bilar som Sveriges olympier hyr och utgör en ny typ av sponsring.

 

Det är en annorlunda satsning, men en modell som Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, hyllar.

- Vi har haft ett partnerskap med Volvo i många år. De har hjälpt oss med bilar och transporter vid i synnerhet olympiska spel och det har betytt mycket.

"Sponsringen ett steg till"

- Nu tog vi samarbetet ett steg längre. Det ville båda vi och Volvo. Och vi hittade ett koncept som ger båda parter mera utbyte.

Småklubbarna stoppade jätteavtal

Det lät så bra. Brynäs skulle få 25 miljoner kronor. Det var ett av de största avtalen i SHL. Men då hade man inte räknat med småklubbarna i stan.

 

Det har varit femtioelva turer om det som ursprungligen var tänkt som en jättelik marknadsföring av Gävle och Brynäs och med bara vinnare inblandade.

Skarp reaktion

Men några blev riktigt arga och kommunledningen backade för att tänka över avtalets konstruktion.

Från ursprungliga 25 miljoner gäller helt andra summor i dag,

Ursprungligen presenterades ett paket där kommunen skulle satsa 5 miljoner kronor om året i fem år:

1 miljon kronor: för köpet av namnet Gavlerinken Arena.

Saab gör det andra bolag inte gör...

Ett svenskt internationellt bolag blir en idrottssponsor! Det är sällsynt och därför är nyheten desto mer sensationell. Saab och Linköpings Hockey Club blir partners.

 

Ytterst innebär affären att lagets hemmaarena byter namn. Cloetta Center blir Saab Arena från 1 juli.

Namnfrågan största problemet

Målet för Saab är att öka kunskapen och kännedomen om företagets verksamhet i Sverige, som företaget uttrycker det.

- Vi vill i konkreta handlingar visa att Saab står starkt lokalt, nationellt och globalt. Sponsringen av Saab Arena i Linköping är ett av många exempel på detta, säger Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef Saab Aeronautics, i ett pressmeddelande.

Djurgårdens nya sponsor – från Dubai

Djurgården Fotboll presenterar en ny sponsor – från Dubai. Ett tvåårsavtal är tecknat med förvaltningsbolaget Al Shaheen Group och är ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.

 

Klubben har onekligen haft framgång i sponsorarbetet. I mars blev det klart med Prioritet Finans som ny sponsor. Parterna enades om  ett kontrakt för 2014 med en option för förlängning till 2016. 

Miljonaffärer

Nu avslöjas att det Dubai-baserade förvaltningsbolaget Al Shaheen Group går in i Djurgården enligt en överenskommelse över två år.

Båda de här kontrakten torde vara värda så mycket mer i framtiden. I Djurgården ser man potentialen inför kommande år. 

Messis dröm blir sann...

Lionel Messi tjänar pengar som aldrig förr. Ett VM-år innebär guld för de främsta spelarna och Messi travar miljoner på varandra. På den senaste reklamfilmen sover han och får gott betalt och hans dröm blir verklig.

 

Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.

Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på. 

Exallsvenskarnas 100-miljonersdröm

Gif Sundsvall dominerar superettan. Efter succén och det snöpliga slutet i fjol är tankegångarna nu vågade inför framtiden. Målsättningen är att omsätta 100 miljoner och locka 30-miljardersföretaget LKAB.

 

- Nej, det är inte orealistiskt med en sådan omsättning. Vi har tankar åt det hållet på sikt, avslöjar i dag sportchefen Urban Hagblom för FD.

Slutet i fjol var filmiskt. Gif Sundsvall hade i stort sett hela året en allsvensk plats i behåll. I slutomgångarna gick man miste om det - slutade trea och istället kval mot Halmstad och sorgfilmiskt slut.

I serieledning

Men en knäck efter den psykiskt svarta hösten i fjol har Giffarna klara sig undan, liksom hur tunga försvinnanden som Ari Skulason, Emil Forsberg och Fredrik Holster - inte slutat med bitterhet.

Då gav Petter Northug upp

Han riskerade mer än 30 miljoner kronor och då fanns det inte mycket att välja på. Petter Northug sparkar hela sin stab inklusive pappa.

 

Han har skidvärldens bästa sponsorkontrakt någonsin. Värt 9 miljoner kronor per år, enligt ett kontrakt som sträcker sig över tre år. Avtalet består av ett årligt minimibelopp på 9 miljoner med bonusar på upp till 2 miljoner. 

"Så här måste du göra"

Norska Coop betalar - under förutsättning att Northug skärper sig och vägen dit går via ett helt nytt team som i sin  tur ställer krav på en person som uppenbarligen kan åka skidor bättre än de flesta, ja, alla i världen.

Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

Miljonerna är ingen tröst...

Han är superstjärnan inom skidor. Ingen har vunnit så mycket, ingen har tjänat så mycket under de senaste åren. Men frågan är om han kraschade både bilen och karriären.

 

Sponsorerna sluter upp utan undantag vid Petter Northugs sida, det klargjorde de omedelbart.

För det var frågan som alla ställde sig och som egentligen hade samma svar – nej, vi tänker inte överge honom i den här stunden, det är nu vi ska ställa upp.

"Ta hand om varandra"

- Killar ska ta hand om varandra, sa Alexander Øystå, chefredaktör för herrmagasinet Vi Menn till Dagbladet.

6,5 miljarder satsas på sponsring

Företagen satsade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013. Undersökningen är baserad på bl a idrottens egna svar samtidigt som föreningar och förbund står lite frågande till siffrorna.

 

IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad. 

Svar från idrotten

Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013. 

Så blev High Five till sponsring

VD för företaget CCS Healthcare är förre världsmästaren i slalom, Jonas Nilsson. Han står bakom en synnerligen annorlunda sponsring under namnet ”Hight five” i Tegera Arena i Leksand.

 

CCS Healthcare har sedan säsongen 12/13 samarbetat med Leksands IF genom att bland annat förse spelartruppen med handsprit. Målet är att bidra till ett friskare Sverige med minskad sjukfrånvaro som följd, vilket i sin tur betyder minskade kostnader och bättre prestationer hos och av Leksands IF. 

Golf är vägen till kunderna

Nu är han varm i kläderna, Skandias sponsorchef Magnus Hanson. Van från alla år inom säljorganisationen vet han att all kommunikation måste vara påtaglig och ha en skarpare kant.

Magnus Hanson kliver fram ur skuggan och ska leda Skandias sponsringsarbete där mycket i dag handlar om golf.

 

Magnus Hanson är mycket idrottsintresserad och i sin vän- och umgängeskrets har han  koll på det mesta som sker i synnerhet inom Göteborgs elitidrott, om det så är fotboll i IFK Göteborg, ishockey i Frölunda eller handboll i Redbergslid eller Sävehof.

Just där Skandia syns minst, men det finns också ett skäl.

Sponsorerna trogna skidskyttarna

En rejäl generationsväxling sker just nu inom svenskt skidskytte. Men det oroar inte Svenska skidskytteförbundet som har sett en dubblering av antalet åkare och föreningar de senaste två åren.

 

Efter år av framgång, och efter att stora ikoner som Carl-Johan Bergman, Björn Ferry,  Anna-Carin Zidek och Helena Ekholm valt att lägga gevären på hyllan, blickar Svenska skidskytteförbundet framåt.

Trupperna slås ihop

Därför startar förbundet en satsning till nästa OS, 2018. Förbundet slår ihop båda dam- och herrtrupperna, och jobbar med ett helt landslag.

Skoda hyllas för Hockeyfonden

En bokhandlare och cykelreparatör ligger bakom allt. I dag är det en tidigare sportjournalist som leder arbetet hos en av hockeyns största sponsorer.

 

Det handlar om Skoda, bilmärket från Tjeckien som under tio år putsat rejält på varumärket.

I takt med allt mer utvecklade bilar och flera köpare har koncernen från huvudkontoret i Tjeckien envetet anslagit stora summor på marknadsföring. Och då till stor del via sport.

Det avgörande mötet

Cykel, rally och ishockey är utvalda idrotter och via hundratals investerade miljoner återkommer märket ideligen vid stora internationella evenemang.

Mindre energi ger klubbarna mer energi

Över 6 miljoner kronor har fördelats på 306 klubbprojekt och inneburit stora energibesparingar. E.ONs satsning har hyllats som ett av de främsta sponsorinitiativen.

 

Fonden har totalt fördelat 6 250 000 kronor och projekten har gemensamt omsatt 46 800 600 kronor.

Omkring 20 procent av Sveriges fotbollsföreningar, som äger och driver sina anläggningar, har fått stöd för att börja energieffektivisera sedan starten 2011. De sparar upp till 50 procent av sina kostnader. 

Uppskattat initiativ

Den här effektiviseringen har uppnåtts via en delfinansiering av Energifonden som grundades i syfte att uppmuntra fotbollsföreningar att minska energikostnaderna.

Hellner hästägare via PR-projekt

Marcus Hellner blir hästägare som en del av en PR-satsning inom travsporten. Han får en del av travhästen Tellmewhattodo, som bedöms som ytterst lovande och han uppmanar nu flera att skaffa sig en andel.

 

Satsningen sker i Olympiatravet där gemene man uppmanas att vara med och tävla om att bli delägare i hästen tillsammans med Marcus Hellner. Det gäller att hitta ett nytt namn på hästen som i dag heter Tellmewhattodo och är helsyster till V75-vinnaren, Donttellmewhattodo, som tjänat över 700 000 kronor.

Marcus ska för övrigt flytta med familj från Gällivare hem till Lerdala utanför Skövde under sommaren. Hembygden lockar och han har för vana att bo där under sommaren och även sköta sin hårda grundträning där för att i höst återvända till norr.

Storsponsorn vill växa i Stockholm

Från väst-Sverige till huvudstan, där ska Prioritet Finans jaga nya kunder. Därför lägger vd:n Nils Wiberg upp ett antal miljoner och blir plötsligt huvudsponsor i Djurgården fotboll.

 

Avtalet skrevs på under måndagen och gäller för 2014 med en option för förlängning till 2016. 

Det handlar om en affär på cirka 5 miljoner och avtalet är uppdelat på två områden – dels exponering via matchtröjan för både dam- och herrlaget och arenan, och dels klubbens nätverk av affärsidkare. Det är just möjligheten att nå Stockholmsföretag som Prioritet Finans tycker är värt de här miljonerna.

928 miljoner kronor till fotbollen

De har skapat ett beroende av varandra sedan 40 år tillbaka. Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Spel har nu skrivit ett nytt avtal, denna gång värt 928 miljoner kronor.

 

Samarbetet ger fotbollen drygt 928 miljoner kronor fram till 2020. Avtalet sprider pengarna över all verksamhet. Så är det sagt från begynnelsen och så är det även denna gång.

Öronmärkta pengar

Det innebär en summa är öronmärkt för landslagsverksamheten, eliten, damerna respektive bredden. Alla får sitt och alla är tacksamma. 

- Vi har varit med och utvecklat sporten i 80 år och det känns viktigt att fortsätta stärka fotbollen - från ”gräsrot” till elit, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Vd:n och stjärnorna i samma stall

I stallet ingår bröderna Aukland – men också vd:n Klas Bonde. Han visar just det företaget låtit undersöka – det är status bland landets direktörer att åka Vasaloppet.

 

Centric är bemanningsföretaget som har funnit att skidor är något som kan förena personalen och även ge marknadseffekter.

Det är därför många  av de anställda har förberett sig via träning under en längre tid och deltar i Vasaloppet på söndag.

Elva åkare anställda

Men Centric har också ett eget proffsstall. 2007 startade Nils Marius Otterstad och bröderna Aukland ett långloppslag med de internationella cykelstallen som förebild och norrmännens lag blev också världens första skidteam.

Från superstjärnor till Marstrand

Kobe Bryant, Lionel Messi, Tiger Woods och en svensk segeltävling har något gemensamt. De har samma sponsor.


Turkish Airlines ska vara det flygbolag som trafikerar flest länder i världen. Det är också en framträdande sponsor internationellt – och i Sverige.

Stena Match Cup Sweden vid Marstrandsön har hamnat i exklusiv samling. Turkish Airlines sponsring gäller allt från den svenska västkusten till USA och Barcelona via superstjärnorna Kobe Bryant och Lionel Messi.

Många storstjärnor

Filmen med Bryant och Messi lanserades i december och kostade bolaget runt 30 miljoner kronor.

Sponsorerna känner snålvinden

SOK känner en rejäl snålblåst. De tre huvudsponsorerna, Nordea, Vattenfall och ATG likaså. Starka ifrågasättanden kommer från många håll.

 

Efter  onsdagskvällens Uppdrag Granskning blir inte protesterna mindre och sponsorerna har hamnat i en mycket besvärlig situation.

Likaså Stefan Lindeberg som lagom har kommit ur turbulens efter diskussionerna om Sverige skulle ansöka om OS 2022.

"Sotji skulle aldrig ha fått OS"

På torsdagsmorgonen deltog idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth och SOK:s ordförande Stefan Lindeberg i Gomorron Sverige.

- Det var fruktansvärt, sa båda samstämmigt efter Uppdrag Gransknings avslöjanden.

Samma uppfattning har de om Sotji som arrangörsstad.

Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning

Nu kommer Pepsis svar på Coca-Colas ställning som huvudsponsor vid fotboll-VM i Brasilien i sommar. Pepsi har värvat ett helt gäng världsstjärnor för reklamuppdrag under året.

 
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.

Över hundra miljoner

Att försöka få fram uppgifter om hur många  miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna  är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.

För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.

Storföretag tror på Stockholm 2022

Efter en tid av motvind kan nu SOK:s ordförande Stefan Lindeberg le lite mera igen. Fyra stora svenska företag har gett klartecken till att stödja planerna på ett svenskt OS 2022.


Dagen efter Idrottsgalan presenterar SOK nyheter som ger alla anhängare till ett svenskt OS mera stöd.

De första företagen har nu gett klartecken till att investera i arbetet med OS-ansökan för Stockholm.

Företegen som går in i projektet är Ericsson, H&M, Volvokoncernen och ÅF. Dessutom pågår samtal med ytterligare företag.

Jakten på huvudsponsorer går vidare för att finansiera förprojekteringen.

Kraftiga proteser mot OS-sponsorer

LO är på offensiven inför OS i Sotji – genom att protestera mot stora svenska sponsorföretag, men samtidigt också arrangera ett seminarium med SOK och skriva avtal med just SOK.


Det är LO-TCO, Swedwatch, RFSU och RFSL som är aktiva. I en gemensam skrivelse protester de mot SOK:s och sponsorernas handlade, Samtidigt har de kommit överens med SOK om ett avtal och ett seminarium.

Vilket ansvar har idrottsrörelsen, är huvudfrågan inför seminariet den 17 januari i Stockholm. Sportevenemang vållar ofta debatt om kränkningar av fackliga och andra mänskliga rättigheter och frågan är hur svensk idrott kan påverka.

Privatchauffören som jagar sponsorer

Lagom till julrushen agerar Ramona Karlsson som privatchaufför till Stockholms marknadschefer och sponsoransvariga. Hon ska inte bara köra utan samtidigt också få möjlighet att knyta värdefulla kontakter.


Ramona Karlsson är Sveriges mest framgångsrika kvinnliga rallyförare. Nu testar hon nya vägar för att finna sponsorer och framtida samarbetspartners inför hennes stundande VM-satsning i rallycross.

Annorlunda initiativ

Lagom till julrushen ska hon agera privatchaufför till Stockholms marknadschefer och sponsoransvariga, och se till att hennes passagerare snabbt och säkert kommer fram, samtidigt som hon får möjlighet att knyta värdefulla kontakter.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.