Dåligt Ferrari-år sänkte tittarsiffror

När Fernando Alonso i år gjorde sin sämsta säsong som Formel 1-förare så föll tv-tittandet i Spanien med hela 29 procent. Då kan ni säkert räkna ut vad som hände i Italien med tanke på Ferraris säsong.

21 procent ned i Italien jämfört med 2008 då Ferrari blev världsmästare genom Kimi Räikkonen, det är fakta för italienska Rai som i fjol hade ett snitt på 5,6 miljoner tv-tittare per tävling. Något överraskande kanske att 40 procent var kvinnor och knappt hälften av alla tittare över 55 år, vilket även är fallet i Frankrike.

I Spanien är Fernando Alonso så nära gud man kan komma. När det mindre tv-bolaget La Sexta tog rättigheterna till F1 från Telecinco och Alonso misslyckades, så svek tv-tittarna också. 29 procent färre tittare än i fjol, ändå cirka 3 miljoner tittare per tävling.

Spanien och Italien är två stora och viktiga marknader för F1. Så för att vända tv-trenden är det väl bäst att Alonso i just Ferrari lyckas nästa säsong.

I Tyskland och Frankrike var tv-tittandet tämligen lika, men förstås uppåt i Storbritannien som ju fick en nystart med Lewis Hamilton 2007. 2009 började ju bra för BBC med Jenson Buttons och Brawns framgångar. BBC som tog över rättigheterna från ITV och genast fick F1 16 procent högre tittarsiffror och de högsta sedan BBC senast hade F1 1996.

Några tittarsiffror för Sverige finns inte eftersom Viasat inte vill lämna ut dessa. Men Viasat Motor lär enligt uppgift vara den av Viasats sportkanaler som har flest tittare.

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

156 anmälda på 24 timmar. Henrik Stensons senaste projekt tillsammans med Fanny Sunesson – en golftävling för juniorer med ett parallellt läger för handigolfare – slår rekord.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.