Dåligt Ferrari-år sänkte tittarsiffror

När Fernando Alonso i år gjorde sin sämsta säsong som Formel 1-förare så föll tv-tittandet i Spanien med hela 29 procent. Då kan ni säkert räkna ut vad som hände i Italien med tanke på Ferraris säsong.

21 procent ned i Italien jämfört med 2008 då Ferrari blev världsmästare genom Kimi Räikkonen, det är fakta för italienska Rai som i fjol hade ett snitt på 5,6 miljoner tv-tittare per tävling. Något överraskande kanske att 40 procent var kvinnor och knappt hälften av alla tittare över 55 år, vilket även är fallet i Frankrike.

I Spanien är Fernando Alonso så nära gud man kan komma. När det mindre tv-bolaget La Sexta tog rättigheterna till F1 från Telecinco och Alonso misslyckades, så svek tv-tittarna också. 29 procent färre tittare än i fjol, ändå cirka 3 miljoner tittare per tävling.

Spanien och Italien är två stora och viktiga marknader för F1. Så för att vända tv-trenden är det väl bäst att Alonso i just Ferrari lyckas nästa säsong.

I Tyskland och Frankrike var tv-tittandet tämligen lika, men förstås uppåt i Storbritannien som ju fick en nystart med Lewis Hamilton 2007. 2009 började ju bra för BBC med Jenson Buttons och Brawns framgångar. BBC som tog över rättigheterna från ITV och genast fick F1 16 procent högre tittarsiffror och de högsta sedan BBC senast hade F1 1996.

Några tittarsiffror för Sverige finns inte eftersom Viasat inte vill lämna ut dessa. Men Viasat Motor lär enligt uppgift vara den av Viasats sportkanaler som har flest tittare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Bandyförbundet bröt kontraktet med Friends Arena och bara några dagar senare tillkännages nu att en uppgörelse är nådd med Tele2 Arena. Där ska SM-finalen spelas åtminstone de kommande tre åren.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.