Dåligt Ferrari-år sänkte tittarsiffror

När Fernando Alonso i år gjorde sin sämsta säsong som Formel 1-förare så föll tv-tittandet i Spanien med hela 29 procent. Då kan ni säkert räkna ut vad som hände i Italien med tanke på Ferraris säsong.

21 procent ned i Italien jämfört med 2008 då Ferrari blev världsmästare genom Kimi Räikkonen, det är fakta för italienska Rai som i fjol hade ett snitt på 5,6 miljoner tv-tittare per tävling. Något överraskande kanske att 40 procent var kvinnor och knappt hälften av alla tittare över 55 år, vilket även är fallet i Frankrike.

I Spanien är Fernando Alonso så nära gud man kan komma. När det mindre tv-bolaget La Sexta tog rättigheterna till F1 från Telecinco och Alonso misslyckades, så svek tv-tittarna också. 29 procent färre tittare än i fjol, ändå cirka 3 miljoner tittare per tävling.

Spanien och Italien är två stora och viktiga marknader för F1. Så för att vända tv-trenden är det väl bäst att Alonso i just Ferrari lyckas nästa säsong.

I Tyskland och Frankrike var tv-tittandet tämligen lika, men förstås uppåt i Storbritannien som ju fick en nystart med Lewis Hamilton 2007. 2009 började ju bra för BBC med Jenson Buttons och Brawns framgångar. BBC som tog över rättigheterna från ITV och genast fick F1 16 procent högre tittarsiffror och de högsta sedan BBC senast hade F1 1996.

Några tittarsiffror för Sverige finns inte eftersom Viasat inte vill lämna ut dessa. Men Viasat Motor lär enligt uppgift vara den av Viasats sportkanaler som har flest tittare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.