Dåligt Ferrari-år sänkte tittarsiffror

När Fernando Alonso i år gjorde sin sämsta säsong som Formel 1-förare så föll tv-tittandet i Spanien med hela 29 procent. Då kan ni säkert räkna ut vad som hände i Italien med tanke på Ferraris säsong.

21 procent ned i Italien jämfört med 2008 då Ferrari blev världsmästare genom Kimi Räikkonen, det är fakta för italienska Rai som i fjol hade ett snitt på 5,6 miljoner tv-tittare per tävling. Något överraskande kanske att 40 procent var kvinnor och knappt hälften av alla tittare över 55 år, vilket även är fallet i Frankrike.

I Spanien är Fernando Alonso så nära gud man kan komma. När det mindre tv-bolaget La Sexta tog rättigheterna till F1 från Telecinco och Alonso misslyckades, så svek tv-tittarna också. 29 procent färre tittare än i fjol, ändå cirka 3 miljoner tittare per tävling.

Spanien och Italien är två stora och viktiga marknader för F1. Så för att vända tv-trenden är det väl bäst att Alonso i just Ferrari lyckas nästa säsong.

I Tyskland och Frankrike var tv-tittandet tämligen lika, men förstås uppåt i Storbritannien som ju fick en nystart med Lewis Hamilton 2007. 2009 började ju bra för BBC med Jenson Buttons och Brawns framgångar. BBC som tog över rättigheterna från ITV och genast fick F1 16 procent högre tittarsiffror och de högsta sedan BBC senast hade F1 1996.

Några tittarsiffror för Sverige finns inte eftersom Viasat inte vill lämna ut dessa. Men Viasat Motor lär enligt uppgift vara den av Viasats sportkanaler som har flest tittare.

Ola Torstenson jagade segrar på hästryggen, men uppnådde aldrig den stjärnstatus han drömde om. Men utan sadel och utanför paddocken använde han tävlingsinstinkten med desto större framgång.

Varuhuset håller öppet som vanligt. Men där, bland montrar och femtioelva tusen prylar ska några av svensk friidrotts stjärnor tävla. Javisst, mitt i köprushen gör Bauhaus något synnerligen ovanligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.