Ilska över flyttade TV-matcher

Först Italien-Irland och i kväll också England-Ukraina i nya betalkanalen TV4 Sport Extra. Många tittare, och det handlar om majoriteten, missar upplösningen i EM-kvalet i fotboll. För sent upptäcker många vad som gäller och att då köpa tillgången till en betalkanal struntar många i.
Mario Balotellis konstspark som innebar 2-0 mot Irland missade många svenska TV-tittare då matchen sändes i TV4 Sport Extra. Foto: Jon Super, AP Photo/Scanpix

 

Kritiken är omfattande nu när intresset för EM-fotbollen har varit rekordstort. Mellan 2,5 och 3 miljoner tittare har sett Sveriges matcher. Även de övriga matcherna har lockat många tittare.

Utestängs från EM

Nu blir det annorlunda. Sverige har inte längre möjlighet att avancera och och därtill missar de flesta tittare en match dagligen. Vid kvalgruppernas upplösning har TV4 beslutat att ideligen sända i sin nya kanal.

- Vi valde tidigt att bygga Extra som EM-kanal, säger kanalens fotbollschef Emir Osmanbegovic.

Under EM-gruppspelets sista omgång uppstår tablåkrockar då matcherna har avspark samtidigt. TV 4 valde då att marknadsföra sin nya betalkanal TV 4 Sport Extra.

Vill marknadsföra kanalen

- Det är en ny sportkanal som vi verkligen vill satsa på och då måste vi fylla den med bra innehåll för att leverantörerna ska vilja ha med den i sitt utbud, säger Emir Osmanbegovic till Fotbollskanalen.

Få tittare har tillgång till den nya kanalen och när de nu upptäcker det anser åtskilliga att det är för krångligt att lösa.

TV4 hade valmöjligheten att lägga de här matcherna i TV4 Sport som är gratis, men valde alltså TV 4 Sport.

- Vi hade kunnat göra det (visa matchen i TV 4 Sport), men valde tidigt att bygga Extra som EM-kanal jämte fyran. Det känns som att det blir för många kanaler annars, säger Emir Osmanbegovic.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.