Discovery stolta över tittarsiffrorna

Mitt i allt trassel och höga toner och olika uppgifter om TV-fotboll eller ej kommer Discovery Networks Sweden med en rapport om den största ökningen i linjär TV av de svenska TV-husen under de första åtta månaderna 2017 i det totala tittaruniversumet 3–99 år. Inte nog med det, Discovery ökade även mest av alla svenska TV-hus i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år under perioden. Vad nu all svikna TV-tittare kan tycka om det…
Foto: Dean (leu), https://www.flickr.com/photos/leunix/431220668

Dessutom visar preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, MMS, att Sveriges VM-kvalseger mot Vitryssland igår sågs av fler Kanal 5-tittare än det första mötet mellan nationerna i våras – trots att den linjära TV-sändningen inte var tillgänglig för ComHem/Boxers kunder.

Fråga ComHems tittare!

Discovery Networks Sweden kan summera de första åtta månaderna av 2017 som det starkast växande TV-huset i Sverige – både i det totala tittaruniversumet 3–99 år och i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år.

Under de första åtta månaderna 2017 svarade Discovery för den största ökningen i tittartidsandelar i gruppen 3–99 år, såväl mätt över dygnet som helhet (All Day), som under de hårdast konkurrensutsatta prime time-timmarna på kvällarna, enligt preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, som mäter de officiella tittarsiffrorna i Sverige.

Många väljer Discovery

Igår sände Discoverys flaggskeppskanal, Kanal 5, Sveriges segermatch mot Vitryssland i det pågående VM-kvalet. Trots att matchen, på grund av den pågående konflikten med ComHem/Boxer, inte var tillgänglig för över halva befolkningen i traditionell linjär TV, överträffade tittarsiffrorna igår siffrorna för ländernas första VM-kvalmöte från i mars. På Kanal 5 sågs den första halvleken igår av 583 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 504 000), och den andra halvleken följdes av 680 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 628 000).

825 000 såg Vitryssland

Som mest följdes gårdagens match mellan Vitryssland och Sverige av 825 000 svenskar.

På grund av konflikten med ComHem/Boxer visade Discovery Networks Sweden även matchen gratis på sin play-plattform Dplay och på Aftonbladet.se

Mötet var även tillgängligt på Eurosportplayer.se via ett unikt endagspass.

– Vi är fantastiskt glada över vår starka tillväxt under de första åtta månaderna i år – det är ett underbart kvitto på att våra underhållningsprogram och sportsändningar är uppskattade av tittarna.

– Siffrorna för matchen igår är också fantastiska – inte minst givet de exceptionella omständigheterna. Vi lyckades tillsammans med Aftonbladet göra det svenska fotbollslandslaget mer tillgängligt än någonsin för svenska folket, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef för Discovery Networks Sweden.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.