Över 1 miljon tittare vid alla VM-lopp utom ett

Under avslutningsdagarna kom många åskådare till skidskytte-stadion i Östersund. Men nu kommer det verkliga beviset på hur populärt det är att titta på skidskytte. Det är SVT som rapporterar om tittarsiffrorna under mästerskapet. Alla sändningar, utom en enda, i traditionell tv (SVT1) hade över 1 miljon tv-tittare.

En bild vi känner igen från TV-sändningarna. En ivrigt påhejande Wolfgang Pichler manar på svenska åkare, här Anna Magnusson under damernas stafett (4x6 km) vidskidskytte-VM i Östersund. Foto: Robert Henriksson / TT

 

Allra flest var det under damernas silverstafett . Nästan 1,6 miljoner tittare uppmättes vid kulmen på sändningen.

I snitt tittade nästan 1,2 miljoner människor på var och en av de elva tävlingarna som SVT sände från VM i Östersund – det är rekordliknande siffror.

Som jämförelse noterades under skidskytte-VM knappt 750 000. I procent ökade tittande  med 58 procent från VM 2017 till VM 2019.

Och SVT Play visar också en rekordökning under VM. Vid VM 2017 var det 40 000 startande på vardagar. 2019: 200 000.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.