Här utvecklas klubb-tv med stor framgång
Streamingtjänsten Solidsport, med Telia som delägare, blir allt större på en växande digitala marknaden. Idrottens Affärer har tidigare berättat om företagets rättighetsstrid med Svenska Fotbollförbund, SvFF, men i ”the heart of icehockey”, Örnsköldsvik, är tongångarna av helt annat slag.
”Modo Channel” är Peter Forsbergs moderklubbs satsning på egna TV-rättigheter, som efter en blygsam start utvecklats till ett succékoncept som allt fler elitklubbar sneglar på.
Inför den allsvenska starten i början av oktober har över 1000 Modo-anhängare tecknat abonnemang. Kostnaden 79 kronor i månaden, på årsbasis cirka en miljon kronor, en intäkt som fördelas mellan Modo Hockey och Solidsport. Modo Channel erbjuder också sändningar vid enstaka matcher, pay per wiev.
-Modo Channel är vårt nya sått att kommunicera med alla som stödjer Modo Hockey. Vi var starkt ifrågasatta när vi startade, men vi har varit ihärdiga och i höst har intresset formligen exploderat
"Nu kan de följa laget"
-Möjligen är covid 19, och våra fans svårigheter att följa laget en anledning, säger Frank Eriksson, kommunikationsansvarig i föreningen.
Det vinnande konceptet är att erbjuda 100 procentig information, presentation av nyförvärv, övrig föreningsinfo samt närvaro vid träningar och intervjuer i samband med matcher, före och efter. Däremot inte live-bilder från matcher i HA, rättigheten ägs av C More efter centralt avtal med Hockeyallsvenskan AB.
-Vi sänder allt, förutom matchbilder. Jag brukar jämföra oss med Netflix, de erbjuder mot en kostnad filmer och serier dygnet runt. Vi erbjuder Modo Hockey, säger Frank Eriksson.
Ett konto hos Solidsport, en internetuppkoppling och samt en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning. Modo Channel är fortfarande under stark utveckling, i höst kommer guldkorn från Modo:s arkiv att delas på nätet, räkna med nostalgi – och jubelbilder från de två SM-gulden 1979 och 2007.
Inte utan anledning är Ö-vik ”the heart of icehockey”, få föreningar, om ens någon har ett sådant stjärnspäckat arkiv mot Modo Channel förfogar över.
Johan Lundqvist, grundare och huvudägare till Solidsport, hyllar den nya kanalen.
- Digitala pionjärer
-De är digitala pionjärer, och har med tålamod och ihärdighet visat vad den nya tekniken erbjuder. Allt fler föreningar kontaktar oss och vill diskutera ett samarbete, med Modo Channel som förebild, säger Johan Lundqvist.
Inom fotbollen har Malmö FF, IFK Norrköping och Östersund lanserat liknande satsningar, flera innebandyklubbar är med på samma ”tåg”. Flera hockeyallsvenska lag, som Almtuna, Vita Hästen och AIK Hockey är också i gång med egna sändningar. Bland SHL-lagen är intresset inte lika hett.
-Jag är övertygad om att det här är framtiden för alla elitklubbar. Det finns så många fördelar med att ha full kontroll över all kommunikation, inklusive TV-rättigheter, och samtidigt stärka banden till supporters och sponsorer, betonar Frank Eriksson.
Solidsports affärsmodell bygger på lika principen. Alla intäkter delas 50-50, och hittills har 40 miljoner passerat Solidsports plattform och slussats vidare till föreningsliivet.
-Det har hela tiden varit min drivkraft, att säkra intäkter till idrottsrörelsen. Extra viktigt nu i corona-tider, avslutar Johan Lundqvist.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar