Artificiell intelligens växer inom idrotten

Sportway erövrar nya marknadsandelar och det sker nu via en satsning  i Finland där företaget ska producera 25 000 matcher per år  med teknik från artificiell intelligens. Med befintliga partnerskap i Sverige och Norge, växer nu norra Europas största nätverk för AI-produktion och totalt 300 arenor kommer ha utrustningen i de tre länderna under året.  

AI-teknikens alla färdigheter innebär oanade möjligheter

Bakom Sportway står bl a jonas Persson, som byggde upp ett internationellt företag, IEC in Sports, som handlade med tv-rättigheter.

Sportway och det Finska Ishockeyförbundet (FIHA) har nuingått ett partnerskap för att installera Sportways AI-kamerasystem i inledningsvis 70 arenor runt om i Finland.

Kan sända 25 000 matcher

Systemet möjliggör direktsändning av upp till 25 000 matcher i FIHA`s sändningsplattform. I framtidsplanerna ingår utbyggnad i upp till inte mindre än 200 arenor.

Därmed blir den finska marknaden Sportways näst största för AI-produktion av sport. Plattformen erbjuder livesändningar av samtliga spelade matcher i lägre divisioner inom dam- och herrhockey, samt juniorligor.

Dessutom ska alla arenor vara utrustade med Sportways branschledande coachingverktyg, Team Account, som används i spelarutveckling i form av dataanalys och videocoaching.

Tjänsten kommer förse FIHA-klubbarna med högkvalitativ livestreaming, coachingverktyg, mjukvara för spelarsäkerhet samt en plattform för live- och on-demand sändningar.

Tittarupplevelse

-  Att arbeta med det Finska Ishockeyförbundet visar på vår beslutsamhet i att leverera en förstklassig tittarupplevelse och erbjuda klubbarna fler möjligheter att förenas med deras medlemmar och supportrar, , säger Daniel Franck, VD, vid Sportway, och även han med en bakgrund inom IEC.

- Vi fick under förra säsongen, tillsammans med fem klubbar i Finland, chansen att utvärdera och utveckla vårt erbjudande med utökad grafik i sändningarna samt genomföra uppdateringar inom både Team Account och Situation room, vår mjukvara för spelarsäkerhet. Därför kan vi inför nästa säsong erbjuda ännu bättre tittarupplevelser och större nytta för klubbarna och förbundet, fortsätter Frank

Matti Nurminen, VD, FIHA, är belåten och förväntansfull:

Partnerskapet med Sportway är en viktig pusselbit i vår strävan att uppfylla vårt syfte, att erbjuda människor ishockeyupplevelser. Genom värdefull match- och videodata skapar vi en plattform som inte bara är underhållande för fansen, men även utvecklande för våra spelare och ledare genom Sportway’s coaching verktyg Team Account.

Fakta

Sportway är marknadsledande i att med hjälp av AI, leverera automatiserad video- och dataproduktion för att filma, producera och sända livematcher, men samtidigt säkerställa en hög kvalitet på innehållet för spelarna, deras familjer och fans. produktionen drivs av en algoritm som är speciellt utvecklad för hockeymatcher där en obemannad, stationär kamera filmar hela spelplanen för att skapa en panoramavy över densamma.

AI-teknologin följer sedan spelet och zoomar in där spelarna och pucken är, för att skapa en professionell tittarupplevelse. Teknologin integrerar även med statistiska databaser och matchsekretariat för att generera grafik och höjdpunkter i realtid. Som marknadsledare inom AI-produktion för sport erbjuder Sportway dels en end-to-end, helt automatiserad videoproduktion av direktsända idrottsevenemang, men även rådgivning för förbund, ligor och klubbar i hur de kan maximera potentialen av deras mediaprodukt. nyttjas av tränare att rita i videos. Player Account: Här kan Spelarna ha egna videoarkiv för individuell utveckling och även samla höjdpunkter och klipp. Hela matcher och klipp kan redigeras och delas, dels i sociala medier för vänner och familj, dels för att demonstrera sina färdigheter för scouter, andra tränare eller skolor. - Situation Room, erbjuder Sportway erbjuder också Situation Room, högupplöst video på hela spelytan, oavsett var spelet befinner sig. Med hjälp av en joystick-mjukvara kan förbundsrepresentanter och domare scrolla genom videos, zooma och reprisera alla situationer som behöver analyseras. Redigerade klipp kan exporteras för att delas, alternativt integreras med Microsoft teams för att föra diskussioner i realtid. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.