Solidsports första kund i Tyskland
Streamingtjänsten Solidsport fortsätter att växa. Idrottens Affärer har tidigare berättat om företagets planer på en satsning i Europa och nu har det första avtalet träffats – med Berlins Handbollförbund (HVB).
Solidsport grundades 2008 med visionen att göra det möjligt för alla föreningar och lag att sända sin sport live. Från gräsrotsnivå till de högsta ligorna, med hjälp av en mobiltelefon, ett kamerastativ och en internetuppkoppling.
Nu är företaget Nordens ledande plattform och med avtalet med HVB tas ett första steg ut i Europa. Under 2020 livesändes över 45 000 matcher och sedan en blygsam start för 13 år sedan har Solidsport skapat intäkter på cirka 45 miljoner kronor för sändande lag och förening.
Affärsmodellen är enkel – alla intäkter, via pay-per-wiev, delas enligt 50-50 konceptet, sändande lag kan stärka klubbkassan, något som varit värdefullt under pandemi året 2020.
Nya investerare i början av 2021 har påskyndat utvecklingen och från HVB:s sida säger general manager Konstantin Büttner.
-Vi har sökt en erfaren, pålitlig och flexibel samarbetspartner. Vi är glada över att våra 12 000 medlemmar ges denna möjlighet. I vår nya kanal samlar vi all handboll under samma paraply, från matcher i våra högsta divisioner till ungdoms och amatörlag.
Solidsport har nyligen öppnat kontor i Hamburg, och avsikten är förstås att gå vidare med nya avtal på den stora tyska marknaden. Streamingtjänster av live sänd idrott är inte alla lika vanligt förekommande ute i Europa som i Norden.
Företaget kapar också nya andelar på den svenska marknaden.
När Svenska Handbollsförbundet (SHF), efter 30 års vila, väcker nytt liv i Svenska Cupen är Solidsport cupens officiella streamingtjänst och kommer att sända 140 matcher.
-Vi har länge haft ambitionen att ytterligare ena handbolls-Sverige och sedan 2018 är Solidsport officiell partner till oss, säger Robert Wedberg, generalsekreterare på förbundet.
Cupens officiella namn blir ATG Svenska Cupen då aktiebolaget trav och galopp, ATG, går in som huvudsponsor till SHF, ATG äges till 90 procent av Svensk Travsport och 10 procent av Svensk Galopp.
Robert Wedberg kan också berätta att samarbetet med Solidsport under 2020 genererade över 3 miljoner kronor till sändande handbollsklubbar. 1 500 lag skapade en egen streamingkanal och livesände över 7 000 matcher, från näst högsta serien, herrar och damer ned till ungdomsmatcher och cuper.
Nu kommer 64 lag från 37 orter, varav lagen från herrarnas och damernas högsta och nästa högsta serie är direktkvalificerade att spela cupspel. Först ur är HK Varberg mot HIF Karlskrona i herrarnas grupp 2 redan nu på torsdag 12 augusti.
För ATG, Solidsport och svensk handboll väntar en mycket spännande fyra års period med fyra VM, fyra EM och två olympiska spel. Både herr – och damlandslagen tillhör den yppersta världseliten – något som underströks i nyligen avslutade OS i Tokyo.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar