Intersport och Team Sportia utmanar

Sportbranschen ökade totalt under 2007 med 7,4 procent och 2006 med 7,5 procent. Konkurrensen är hård. Stadium är marknadsledande men har utmanare i Intersport och Team Sportia.

Sportbranschen ökade totalt under 2007 med 7,4 procent och 2006 med 7,5 procent. Konkurrensen är hård. Stadium är marknadsledande men har utmanare i Intersport och Team Sportia.

Intersport siktar på att öka omsättning till fem miljarder kronor inom några år och målet ska uppnås via förstärkt konsumentfokus och nya satsningar på klubbar. I dag samarbetar Intersport med 1 000 klubbar i Sverige.
- Där har vi en stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Johansson.

Under 2007 ökade Intersports försäljning i Sverige med 13 procent. I år är målet satt till 3,7 miljarder kronor.
- Vårt mål är att nå fem miljarder inom tre till fyra år, betonar Fredrik Johansson.
Som en jämförelse har Stadium en omsättning på 4,9 miljarder.

Genom att utveckla butiken ska flera kunder köpa flera varor hos Intersport.
- Den ska bli mer attraktiv genom en förbättrad varuförsörjning och logistik, säger Fredrik Johanson.
Team Sportias marknadsandel i Sverige är cirka 16 procent av sportfackhandeln. Kedjan kan påvisa en ökad försäljning med cirka 10 procent för andra året i rad. Förklaringen, enligt egna företrädare, är kontinuerlig kommunikation med kundklubbsmedlemmar och det nya butikskonceptet.

- Vi håller fast vid att vara en traditionell sportkedja med sportutrustning som fler uppskattar, säger Tommy Andersson, vd på Team Sportia.
Under 2007 har nya butiker öppnats i Sundsvall (Birsta) och i centrala Kiruna och under våren 2008 tillkommer nya Team Sportia butiker i Norrköping (Ingelsta), Uddevalla city och Kalmar (Giraffen).
Team Sportia fick mycket uppmärksam när sponsoruppgörelsen med IFK Göteborg tillkännagavs. Kedjan sponsrar också O-ringen, Vätternrundan, Vårruset och Stockholm Marathon.  

  

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.