Svenska fans mest passionerade
När fotbolls-EM närmar sig med stormsteg och trupperna börjar presenteras är det Europas största fotbollsnationer som åter är favoriter till att vinna turneringen. Men om segern hänger på vilka fans som släpper sina hämningar mest och visar sina känslor skulle faktiskt Sverige lyfta bucklan den 29 juni.
Vill så gärna pussas
De svenska fansen utmärker sig på flera sätt i undersökningen. I följande kategorier placerar sig de svenska fansen långt fram:
· 95 procent svarar att fotboll det enda tillfället då de ohämmat kan visa sina känslor, långt högre än det europeiska snittet på 53 procent.
· 88 procent av svenska fans har kramat och pussat främlingar på en fotbollsmatch
· Två tredjedelar menar att fotboll är det viktigaste i deras liv
· Mer än en tredjedel svarar att de väljer sina vänner beroende på vilket lag de hejar på
Det visare sig också att de svenska och norska fansen är de som i högsta grad anser att klubblaget är viktigare än landslaget – över 80 procent känner mer tillhörighet till klubblaget i Sverige och Norge jämfört med bara drygt 20 procent i Frankrike, Portugal och Polen.
- Det är tydligt att fotbollsmatcher är en ventil för svenskarna, då de vågar släppa loss sina känslor till hundra procent. Min egen forskning har visat att religiösa, geografiska och politiska intressen spelar in för fotbollsfans i många andra länder i Europa. I Sverige är det passionen för sporten i sig som driver fansen, vilket gör att Sverige i den här undersökningen utmärker sig som ett av de mest känslosamma länderna, säger Tore Brännberg, Fil. dr. i socialpsykologi vid Göteborgs universitet.
Gråtmilda portugiser
Franska supporters är, trots att de har haft både VM- och EM-framgångar under det senaste årtiondet, några av de mer reserverade i Europa med bara drygt hälften av deras fans som medger att de har tagit tag i och pussat främlingar när känslorna svämmar över. Minst troligt är dock att du får en puss av ett fan från Portugal (43 procent)
Portugiserna är dock, tillsammans med belgare, tyskar och britter, bland Europas mest tårfyllda supportrar. Tre fjärdedelar av fansen från dessa länder medger att de har gråtit under matcher. Totalt sett har 66 procent av de tillfrågade låtit tårarna flöda när de tittat på fotboll.
Många fans anser att de har en del i lagets framgångar.
Sedan slutet av 1960-talet har en stor del av den europeiska mediebilden av fotbollsfans fokuserat på det negativa – huliganism och våld. Den här undersökningen visar en mycket mer positiv sida av fotboll och deras passionerade supportrar.
Fotboll hellre än sex
Mer fakta från undersökningen:
· 72 procent av spanjorerna och nästan två av tre tyskar, britter, holländare och norrmän skulle utan tvekan välja en bra match framför att ha sex.
· De som är mest besatta av att läsa nyheter om sina lag dagligen är danskar (98 procent), tjecker (procent) och tyskar (95 procent).
· Mer än en av tre belgiska, finska och svenska fans erkänner att de väljer sina vänner beroende på vilket lag de hejar på.
· När det gäller vidskeplighet är de spanska supportrarna i en klass för sig – hela 69 procent svarar att "Jag följer alltid samma ritual eller rutin innan jag ska på match", jämfört med det europeiska snittet på 40 procent. Svenskarna ligger strax under genomsnittet men minst skrockfulla är holländarna med 27 procent.
· 95 procent av alla europeiska fans svarar att de regelbundet skriker och vrålar offentligt.
· En majoritet av alla fans (60 procent) berättar att de drömmer om fotboll.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.