Intensiv kamp om VM-miljarder

VM består av kommersiella intressen i hög grad, inte minst styrt av TV-intresset världen över. Miljardbelopp sätts i rullning via alla dyra TV-rättigheter som ska ge något tillbaka, sponsorernas olika utfall och nya avtal, Adidas succé och Nikes fiasko och - bristen på vuvuzelor. Här är senaste nytt om ”affärernas VM”.

Världens fotbollsentusiaster har olika vanor. Spanjorerna var de som följde även kvalmatcherna till VM mest ingående, italienare de som såg mest fram emot turneringen och tyskarna ser mer på VM än britter vilket är än mera förståeligt i dag.

Var femte svensk man satt vid TV:n

I Sverige är det inga sensationella rapporter från mätningsföretag MMS. Åttondelsfinalen Spanien-Portugal har lockat flest TV-tittare hittills. 1,5 miljoner tittare följde andra halvlek och två tredjedelar var män.

22,5 procent av alla män (merparten i åldern 40-59 år) i landet och 11 procent av alla kvinnor följde spelet.

Undersökningsföretaget Kantar Sport har synat de internationella TV-vanorna inför och under VM i Sydafrika.

Lågt intresse redan före VM

Här kan noteras:

Att i Spanien sa 89 procent av de vuxna att de hade sett kvalmatcherna, jämfört med 77 procent i Storbritannien och 69 procent i Frankrike.

Att Italien toppar listan för andelen personer som har följt eller ska följa deras landslag i turneringen, med 83 procent jämfört med 68 procent i Storbritannien och 62 procent i Frankrike.

Att förtroendet för landslagen hade sjunkit i de två sistnämnda länderna redan före mästerskapet.

Att sju av tiospanjorer tror att deras lag erövrar VM-trofén. Bara två av tio fransmän trodde på sitt landslag.

Att undersökningsföretaget också frågade om människor är medvetna om vilka företag som är VM-sponsorer. Coca-Cola var svaret i såväl Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien som Storbritannien.

Adidas spår rekordförsäljning

Adidas gör en prognos om en rekordförsäljning på 1,5 miljarder euro med hjälp av VM.

Detta är en 15-procentig ökning jämfört med 2008, det förra rekordåret med 1,3 miljarder euro för försäljningen av fotbollsprodukter. Vid VM 2006 noterade adidas 1,2 miljarder euro.

- Efter de första tio dagarna är det redan klart att detta VM kommer att bli en stor framgång för Adidas , säger Herbert Hainer, VD för Adidas AG.

- Vi kommer inte bara uppnå våra ambitiösa mål i fotboll, vi kommer också att passera dem. Våra fotbollsaffärer växer över hela världen. Detta understryker turneringens globala makt.

Företaget har sålt 6 500 000 replika kit hittills i år jämfört med 3 miljoner vid samma punkt i 2006.

Inte en enda Nike-stjärna är kvar

Nike har inte haft samma flyt. Företagets affischnamn har floppat och stjärnorna från en dyr reklamfilm är borta när nu turneringen går in i sitt mest spännande skede.

Nikes reklamfilm ”Write the future” med Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Ronaldinho, Fabio Cannavaro, Didier Drogba och Franck Ribéry skulle bana väg för nya försäljningsframgångar.

Men i dag är alla tillbaka i sina vardagsmiljöer som TV-tittare till VM…

McDonalds EM-restaurang igen

Snabbmatjätten McDonald's har förnyat avtalet med UEFA som en huvudsponsor och som officiell restaurang vid mästerskap fram till 2017 och då omfattas EM både 2012 och 2016.

McDonald's tidigare avtal med UEFA, som omfattade Euro 2004 och 2008, var värt drygt miljoner dollar per år. Hur mycket kontraktskostnaden är denna gång vill inte någon av parterna avslöja.

Snabbmatskedjan har sponsrat fotbolls-EM sedan 1992 och McDonalds blir den sjätte huvudsponsorn jämte Adidas, Castrol, Coca-Cola, Hyundai-Kia och Carlsberg.

Ökad produktion av vuvuzelahorn

Nu måste det fram flera vuvuzelahorn. Tillverkningen sker på kinesiska fabriker och Reuters rapporterar från en fabrik i Ninghai Jiying i östra Kina att produktionen ska öka från 10 000 till 25 000 per dag.

Fabrikens chef Wu Yijun berättar att man hade övervägt att lägga ned produktionen då försäljningen tidigare gått trögt.

- Vi utvecklade denna vuvuzela-trumpet under 2001 men vi lyckades inte sälja den då. Under VM 2006 i Tyskland fick vi inte heller marknadsföra den och nu uppstår detta fantastiska intresse, säger Wu.

76 miljoner för smörjning

I december tar FIFA beslutet om var VM spelas 2022. En av de främsta intressenterna är Australien och nu har media avslöjat hur stora summor används för att smörja delegaterna i det internationella förbundet.

Det anses traditionellt att ge gåvor till gästerna som ska syna arenor, hotell och annat inför beslutet, men australiska tidningar har grävt fram sensationella fakta.

Förbundet har betalat lobbyister 76 miljoner kronor för att göra en vistelse i Australien så lyxig som möjligt för FIFA:s styrelseledamöter.

En fjärdedel av den totala kampanjkassan används till delegaterna, deras sällskap, och då inkluderas allt från resor – till smycken.

Skuldtyngda Östersunds FK:s desperata handling att skriva upp värdet på spelartruppen till 64,9 miljoner kronor för att rädda elitlicensen får bakläxa av Svenska fotbollförbundets ekonomichef Kjell Sahlström.  ÖFK gick med drygt 50 miljoner i förlust 2019 och det egna kapitalet visade på minus 19,7 miljoner vid årets slut.

- Nej, man kan inte göra på det här sättet och det vet alla klubbar, säger Sahlström, som också är sekreterare i licensnämnden, till SVT Sport. 

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Nu finns svart på vitt. 22 personer i Fifas exekutivkommitté fick mutor för att rösta så att Ryssland och/eller Qatar tilldelades fotbolls-VM 2018 och 2022 menar amerikanska åklagare enligt The New York Times.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

Nent Group med Viasat förlorar rättigheterna till Champions League efter 29 år. En ny aktör tar över efter säsongen 2021?  Dagens Media skriver att Telia, som äger TV4, har köpt rättigheterna för 1 miljard kronor per år. Telia uppges ha köpt rättigheten till 2024.

Det uppges vara samma summa som Nent Group betalade för rättigheten i Sverige, Danmark och Norge för att få sända Champions League. 

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.