En biljettmarknad i förändring

Vårt sätt att boka och köpa biljetter till evenemang är under stark förändring. Dessutom sluter klubbar avtal på egen hand.
Vårt sätt att köpa biljetter till olika event förändras. På marknaden i Sverige finns det framför allt två bolag som slåss om herraväldet. Foto: TT

 

Kalmar FF har tecknat avtal med Transticket om nytt biljettsystem. Det ett av många nya avtal som bolaget skrivit de senaste åren där bolaget gått från att vara en liten aktör till den snabbast växande på dagens marknad.

Tidigare en dominant

Biljettsystem var under många år ett monopol där en aktör var återförsäljare åt alla arenaoperatörer.  De professionella klubbarna har insett att de måste äga kunden, kunna arbeta med dynamiska priser, flytta försäljning till nätet och mobilen och kunna nå ut till många genom samverkan med CRM-system.

Konkurrensen om människors fritid ökar och när Kalmar nu byter till Transticket är det en del av ett omfattande arbete med att bevara attraktivitet i sina event såväl som det än viktigare att äga sina kunder.

2013 var ett bra eventår i Sverige. Trots det tappade Ticnet 20 miljoner kronor i omsättning och halverar sitt resultat. Det berodde till mycket stor del på att Hockeyligan lämnade Ticnet i maj 2013 och skrev kontrakt med Transticket för säsongen 13-14. 

Globen bytte också

Ticnet tappade även Globen, men det skedde sent under 2013 och påverkar resultatet först för 2014.

Transticket som största aktör på ”white label” segmentet har möjligheter att fortsätta växa snabbt. Det primära värde Ticnet erbjöd i form att vara den biljettssajt som folk kände till har försvunnit då besökarna via Google hittar till biljetterna.

Det här kommer påverka arenaindustrin mycket, klubbarna måste tänka nytt och agera helt annorlunda för att skapa de vinster som ett white label biljettsystem kan skapa. 

Dynamisk prissättning, utveckling av CRM-system, paketerade produkter, mobila biljettköp är bara några effekter av den snabbt förändrade biljettmarknaden.

Göran (inte verifierad)

fre, 2014-09-26 14:31

1. Mumbojumbo

Google är inte bara bra för biljettköpare som vill hitta biljettsäljare utan även för de som vill förstå all mumbojumbo-lingo som används i artikeln. En utveckling jag ser fram emot på biljettmarknaden i Sverige är något som liknar det som Ticketmaster i USA tillhandahåller och det är Ticketexchange. Där du som ägare av biljett/årskort kan sälja din biljett till någon via officiell kanal och på så sätt skapa säkerhet för både köpare och säljare. Nu i Sverige finns Blocket för privatpersoner som vill sälja och skumma firmor som säljer som biljett.nu m.fl.

Danne (inte verifierad)

mån, 2014-09-29 23:32

2. Transticket

Hockeyn har gjort en stor felinvestering i Transticket. Extremt krångligt att köpa en biljett och inga finesser som fungerar över huvud taget. Snart fattar klubbledningarna att det t o m är en anledning till de skrala publiksiffrorna. Folk vill men KAN inte köpa biljett!! Artikelförfattaren är tydligt köpt för att förmedla denna reklam. Gå INTE i fällan!

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.