Stjärnagenturen växer igen

IMG växer igen, inte minst tack vare kontoret i Stockholm. Kristian Hysén har varit med hela vägen, från legendaren Mark Mcormacks glansdagar till ägarskiften och dagens nyexpansion.
Ett av IMG:s uppdrag och med Kristian Hysén som den ansvarige är att sköta affärerna för boxaren Wladimir Klitschko. Då ingår också ett PR-åtagande och här ses duon vid Wimbledon-tennisen i fjol.

 

Det handlar om världens en gång största och mest berömda agentföretag som skrev avtal för stjärnor inom idrott och underhållning, upprättade kontrakt inom TV och reklam och bevakade arenornas rättigheter på alla områden.

I den här internationella managementorganisationen anställdes Kristian Hysén som 25-åring.

Han är en av få som blev kvar när bolaget tappade en länge naturlig position på de stora scenerna och inte syntes lika frekvent i svensk press. Han har också arbetat under samtliga ägare, McCormack – Forstmann - WME.  

Förändringens vind

Mark McCormack grundade ett bolag som världen aldrig tidigare hade sett motsvarigheten till. Men allt har ett slut och dynastin bröts när Mark McCormack dog den 16 maj 2003.

Förändringens vind svepte in över Stockholmskontoret där ett stort antal nyckelpersoner slutade successivt och flera av dem valde att starta egen verksamhet.

Sedan några år tillbaka rustar IMG igen, både globalt och via Stockholmskontoret. En expansion som omfattar en rad sporter och på flera olika områden. Det har skett lite i skymundan, men med framgång.

- Jag möts ibland av kommentarer typ ”har ni försvunnit från marknaden". Det har vi inte alls, bolaget är starkare än på många år, skrattar Kristian Hysén som leder verksamheten.

Han knackade på

Kristian Hyséns egen historia är också speciell.

Han läste på juristlinjen i Lund, skrev sitt examensarbete och praktiserade som jurist i Hamburg och var på väg att välja den klassiska banan, dvs att börja på en advokatbyrå. Men han kände en stark frestelse till sportbranschen.

- När jag tog studenten fick jag boken ”Allt du inte får lära dig vid Harvard Business School”, skriven av Mark McCormack och då fick jag upp ögonen för att kombinera affärer med idrott.

- Jag tog själv kontakt med IMG:s kontor i Hamburg, New York och London och sa att jag var villig att börja var som helst där det uppstod en öppning. 

Trainee i New York och Tokyo

Det dröjde inte förrän han fick besked om att det kunde bli aktuellt med en rekrytering i Stockholm. 

- Efter en intervju dagen innan julafton och några veckors diskussioner kom vi överens eller rättare sagt, dåvarande VD:n Lars Sternmarker beslöt att ge mig ett jobb.

Placeringen i Stockholm blev till en trainee-period i Paris, New York och Tokyo och det kombinerade Kristian Hysén med MBA-studier.

Sedan dess har han varit IMG trogen. Som 47-åring är han nu chef för IMG Media i Norden, Tyskland-Schweiz-Österrike, Benelux samt Ryssland och ingår också i IMG Medias internationella ledningsgrupp.

- Fantastiska år... Jag har haft världen som arbetsfält och fått uppleva så mycket.

Nådde hela vägen fram

Han var junioren som blev chef.

- Allt har förändrats. Tidigare kunde jag ha 100 resdagar på ett år och flög över hela världen. Numera med datorn och mobilen gäller andra villkor. Men ändå, det är via personliga möten och möjlighet att bygga relationer som det blir mest lyckat. Då når man fram och får till affärer.

Han älskar att jobba, det står klart. Och det är ingen brist på uppgifter.

Fokus för Kristian Hysén och hans team i Norden just nu är att fortsätta utveckla Diamond League i friidrott, etablera en boxningsdivision i bolaget, skapa synergier mellan IMG och ägarbolaget WME i Norden och att där hitta nya affärsmöjligheter.

Förhandla för IOK

Han ska jobba som konsult för IOK när OS-sändningarna för 2018 och 2020 ska säljas. 

- Vi hade samma roll för 2014 och 2016. OS är tveklöst ett av de mest prestigefyllda och stimulerande evenemangen som finns att arbeta med.

Förhandlingen om TV-rättigheterna ska starta i maj och positionerande har redan börjat. Ett avgörande om vilken kanal som får sända OS från 2018 och framåt avgörs senare under året.

Kontrollerade hela värdekedjan 

IMG Sverige har inte längre en lika uppmärksammad position på evenemangs- och klientsidan. Däremot är rättighetsförsäljningen inom media starkare än någonsin både nationellt och internationellt.

- Vi har en omfattande portfölj inom golf, tennis, friidrott, motorsport, cykel, fotboll och flertal andra idrotter.

Stockholmskontoret grundades 1989 av Lars Sternmarker som var IMG:s Norden-chef under 15 år. Här jobbade runt 35 personer som mest och allt koordinerades via London och huvudkontoret i USA.

McCormack skapade en koncern och en verksamhet som byggde på att representera idrottsmän, driva evenemang, producera och sälja TV-rättigheter. IMG kontrollerade hela värdekedjan.

Den 16 maj 2003 dog 73-årige Mark McCormack och allt det självklara var inte längre lika givet. Vinstmaskinen började hacka.

Jobbar med Nobelstiftelsen

I dag växer företaget igen och arbetsfältet för cirka 15 medarbetare gäller IMG:s uppdrag i Ryssland och norra Europa samt det globala ansvaret för koncernen i friidrott och boxning.

- Vi driver också produktionsverksamhet där det största projektet, trav för Rikstoto i Norge, hanteras i samarbete med vårt Oslo-kontor som även är med och arrangerar Nobels Fredspriskonsert.

Bland de större uppdragen finns Diamond League, friidrottscirkusens 15 tävlingar.

Skapade nya Diamond League

IMG Stockholm var med och skapade själva konceptet från grunden. Föregångaren, Golden League som hade sex tävlingar i Europa började bli utdaterad och friidrotten var i behov av något nytt.  

Beslutet om ett IAAF Diamond League med 15 tävlingar i Europa, USA, Mellanöstern och Asien, kom vid ett avgörande möte i Stockholm efter en längre tids maktkamp mellan evenemangsarrangörer och internationella förbundet.  

Nu har IMG ett kontrakt med Diamond League, där DN Galan ingår, till och med 2019.

Matchar bröderna Klitschko

Ett av de något udda uppdragen är att ansvara för affärsverksamheten runt boxarbröderna Wladimir och Vitalih Klitschko.

- Under en lunchtimme skulle vi få chansen att presentera planerna på hur vi ville samarbeta. Det blev ett sex och en halv timme långt möte med deras företrädare.

Därefter sa brödernas talesman: ”Vi har så mycket gemensamt och vi trivs med varandra, det finns inte en chans att vi inte ska jobba ihop”.

Det resulterade i IMG:s avtal med KMG (Klitschko Management Group GmbH) och gäller främst medierättigheterna för Wladimir Klitschkos titelmatcher, men också hans affärer. Brodern Vitalih Klitschko gör numera politisk karriär i det oroliga Ukraina.

Lite Beckhamstuk

Sedan kontraktet skrevs har Kristian Hysén funnits vid ringside vid ett antal matcher och han har även rest med Wladimir Klitchko på PR-turné till Wimbledon i London och till Super Bowl i USA.

- Wladimir börjar bli allt mer etablerad i USA. Att han har en flickvän, Hayden Panettiere, som är skådespelare i Hollywood gör ju inte saken sämre. Det är lite Beckhamstuk över allt.

- Det är ett fantastisk roligt projekt och Wladimir är på många sätt en fascinerande idrottsman och person. Han är obesegrad de senaste tio åren, talar ryska, ukrainska, tyska och engelska flytande, är en framgångsrik och ödmjuk entreprenör.

Nästa fight sker i klassiska Madison Square Garden i New York den 25 april. Naturligtvis är Kristian Hysén på plats.

I IMG:s DNA

Golfen ligger i IMG:s DNA och var också den sport där Mark McCormack lade grunden till företagets affärsidé.

- Vi har fortsatt en stark position och rättighetsportföljen inkluderar PGA European Tour, Ryder Cup, The Open, US Open, US PGA Championship samt LPGA med samtliga majors, Asian Tour.

Här finns också en klientverksamheten som växer. Senast tillkom Henrik Stenson efter IMG:s förvärv av managementföretaget Icon och nyligen rekryterades Anna Nordqvist till stallet där också Thomas Björn, Alex Norén och Annika Sörenstam ingår. 

Rallycross nästa stora sport

I tennis handlar det mera om försäljning av mediarättigheter, bl a för Wimbledon, US Open, Australian Open, samtliga ATP 1000- och 500-series.

- Internationellt är här klientverksamheten av betydelse för bolaget eftersom vi har bl a Novak Djokovic.

Inom motorsport representerar IMG Nascar, Moto GP, V8 Supercars och är sedan några år tillbaka ägare till både Speedway GP och VM-serierna i rallycross.

- Rallycrossen är den motorsport som utvecklas snabbast. Det är actionfyllt, har överkomliga startkostnader för team och tillverkare, är en bra arenaupplevelse, inte för dyr att producera och med ett bra TV-format. Inom några år är rallycrossen den starkaste motorsportprodukten på marknaden, frånsett F1, hävdar Hysén bestämt.

Vill värva klienter

Att bevaka och skriva avtal om TV-rättigheter ger de stora pengarna och står för merparten av intäkterna.

Men nu har klientdivisionen fått förnyat fokus. Det är den vägen många affärer inleds.

- Stjärnorna skapar uppmärksamhet och öppnar dörrar. På det sättet får vi kontakt med bolag och marknader.

Här ska Kristian Hysén och hans kollegor göra en satsning. Flera idrottsstjärnor och artister ska knytas till företaget.

- Vi kan ju det här och för varje stjärna öppnar sig nya affärer.

Det var så Mark McCormack också resonerade.

Thomas Ejderhov

Kristian Hysén på besök i Doha i samband med en tävling i Diamond League, friidrottsserien som IMG har stor del i.

Fakta

Mark McCormack var regissören av affärsidén. Han var vaken och han var först. TV, kändisar, exponering, det gick att tjäna pengar på allt. Någon skulle bevaka deras rättigheter, alla behövde hjälp med förhandingar och skriva avtal. Det insåg Mark McCormack och det blev också en miljardindustri.

Stjärnor och berömdheter bländades av all annan glans. Alla tillhörde IMG som också ansvarade för TV-, event- och reklamrättigheter för OS, NHL, NFL, Wimbledon och British Open med flera. Omsättningen var vissa år så stor som 15 miljarder kronor.

När Mark McCormack dog 2003 förändrades mycket.

Private Equity-företaget Forstmann & Little tog över IMG i ett första ägarskifte 2004/05, köpeskillingen var 750 miljoner dollar. Klientverksamheten minskade, hockeydivisionen såldes och Forstmann tillsatte sig själv som VD och det betraktades som synnerligen ovanligt för en person som kom in som investerare.  

När en av de ledande personerna, Bill Sinrich, en tid efter ett turbulent avskedande tog sitt liv blev det tydligt att IMG stod inför stora förändringar.  

2011 drabbades Ted Forstmann av en hjärntumör och dog kort därefter. IMG såldes i slutet av 2013, för 2,4 miljarder dollar, till WME, ett managementföretag från Hollywood och som representerar film- och musikstjärnor.

Under den tredje fasen, ägandet under WME, har IMG återfått kraften igen. Ari Emanuel och Patrick Whitesell delar på VD-ansvaret, de beskrivs som karismatiska ledare och har planer om en börsnotering.

Lite av McCormacks anda svävar åter över företaget.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.