Nu bryter han med Nike

Zlatan Ibrahimovic har brutit med Nike. Ett tufft beslut där Zlatan efter 15 år av samarbete säkert funderade både en och två gånger. Men nu vill han satsa allt på sitt eget klädmärke.
Vid lanseringen av A-Z framkom uppgifter om Zlatans brytning med Nike och nu bekräftas att avtalet har upphört efter att han och Nike varit ett par i 15 år. Foto: Marcus Eriksson, TT

 

På onsdagen tränade Zlatan i Adidas-skor och inte Nike inför fredagens EM-möte mot Italien. Betraktare lade märke till skiftet och reagerade.

Zlatan Ibrahimovic och Nike har varit ett par i runt 15 år. Bara via det långvariga avtalet har han blivit mångmiljonär. Han har varit starkt förknippad med  det amerikanska multinationella företaget. 

23 miljoner för fyra år

Nike skriver bara kontrakt med de största stjärnorna för att skapa marknadsföring och identifikation inom skor, kläder, utrustning och tjänster. Verksamheten styrs från huvudkontor nära Beaverton i Oregon och har visat årsöverskott på runt 25 miljarder dollar årligen.

I oktober 2014 hade Nike och Zlatan svårt att enas. Då bröt han kontraktet, men skilsmässan varade inte längre än till sommaren.

Plötsligt spelade han i Nike-skor sedan parterna kommit överens. Uppgifter förekom om att stjärnan hade begärt 23 miljoner kronor för ett kontrakt om fyra år.  Och enligt fransk press var han till slut överens med Nike om ett avtal fram till och med 2019.

"En stor konkurrent"

Men under tiden har förhoppningen och möjligheterna att skapa ett eget klädmärke ökat avsevärt och lagom till EM var allt klart - Zlatan startar eget.

Till Sportbladet bekräftar Zlatan själv att Nike numera är en konkurrent:

- Ja. En stor sådan, sa han lite skrattande.

- Jag fick erfarenhet av att jobba med dem och nu är det här något helt nytt. Så mina gamla sponsorer är mina konkurrenter nu, lade han till.

Nu gäller hans eget klädmärke A-Z. Nike har inte kommenterat vad som har skett, men ytterligare en bekräftelse är att Zlatan har tränat i Adidas-skor och inte Nike som har varit det självklara valet i dryga 15 år.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.